Kaukoidässä valmisruoka on huippusuosittua

Valmisruoka voi olla mikroateria, maksalaatikko tai mummon lihapullat. Aasialaiselle se on jotakin muuta kuin suomalaiselle tai amerikkalaiselle. Kaikkialla valmisruoka on kuitenkin syntynyt kaupungistumisen, teollistumisen, sota-aikojen ja perhekoon pienenemisen seurauksena.

Kaukoidässä valmisruoka (Home Meal Replacement HMR) on nyt menestystuote, jolla on kuitenkin pitkät perinteet. Japanissa ja Yhdysvalloissa viimeistään sota ja nopea teollistuminen veivät naiset tehtaisiin ja konttoreihin pois hellan äärestä. Valmisruoka, ruokarekat ja pikaruoka yleistyivät.

Perhekeskeisessä japanilaisessa, kiinalaisessa tai korealaisessa kodissa on ollut yksi tai useampi isoäiti ruuan laittajana. Nyt syntyvyys on romahtanut Itä-Aasiassa, ja moni nuori haluaa asua omillaan joko yksin tai puolison kanssa kahden työssäkäyvän sinkun taloudessa.

Yhä harvempi ydinperhe koostuu vanhemmista, lapsista ja isovanhemmista. Samalla valmisruoka on yhä suositumpaa, kun yksin tai kaksin elävillä ei ole aikaa, halua tai osaamista valmistaa ruokaa alusta lähtien. Nuoret myös matkustavat paljon ja ovat halukkaita ostamaan länsimaalaisia valmisruokia.

Valmisruokaa on kahdenlaista: lämmitystä vaille valmista (RTE=Ready to Eat) tai puolivalmista (RTC=Ready to Cook), jossa perinteisen ruoka-annoksen raaka-aineet on kerätty pieniin pusseihin valmiiksi pilkottuina. Japanissa ja Koreassa arvostetaan tuoreita raaka-aineita, mutta ne ovat kalliita. Liha tai vihannekset maksavat kaupassa 3−4 kertaa enemmän kuin Suomessa, mutta lounasravintoloissa annoksen saa puoleen hintaan verrattuna Suomeen, ja valmisruuat ovat vielä halvempia.

Japanissa on menty pisimmälle. Monen ainoa ruokakauppa on metroasemalla oleva lähikauppa, convenience store. Yli 56 000 tällaista 7eleven-, Familymart- tai Lawson-pikkukauppaa palvelee ympäri vuorokauden. Niistä saa sekä valmisruokia että hot dog -kokoisia pieniä, kuumia ruokia. Kylmäkaapissa on valmiina valmisruokia, joiden annokset tehdään keskuskeittiössä ja kuljetetaan kolme kertaa päivässä kauppaan. Lisäksi on pakasteannoksia ja huoneenlämmössä säilyviä ruokia kuten keittoja tai valmiiksi keitettyjä riisiannoksia.

Suomella on hyvä maine varsinkin Japanissa ja Koreassa.

Pikkukaupoissa on vähintään mikroaaltouuni, kuumaa vettä ja ruokailuvälineet sekä muutama tuoli ja pöytä. Kukaan ei edes ihmettele, vaikka siellä juo tölkin olutta samalla, kun syö iltapalaksi kanankoiven riisillä. Lähikauppojen liikevaihdosta jo neljännes tulee näistä valmisruuista. USA:n maatalousministeriö USDA:n arvion mukaan valmisruoka on Japanissa 95 miljardin dollarin liiketoimintaa.

Jos Suomessa asuvilta korealaisilta opiskelijoilta kysyy heidän lempiruokiaan, hernekeitto ja jopa mustamakkara mainitaan usein suosikkilistalla lettujen ja kanelipullien lisäksi. Finnairin korealainen lentoemäntä kertoi, että heidän vakituisia tuliaisiaan ovat Jaffa-keksit, suklaa ja vihreä prinsessakakku. Alepan lentoaseman myymälästä aasialainen lentohenkilökunta ostaa iltapalaksi tuoreiden hedelmien lisäksi siemennäkkäriä, soijajugurttia, linssisipsejä ja suklaata.

Suomalaisten valmisruokien myyminen Aasiaan on luultavasti vaikeaa, vaikka hernekeitto maistuisikin. Toisaalta aasialaiset elintarvikeyritykset eivät ole jääneet kotimarkkinoilleen. Korean suurin valmisruokayritys CJ osti vuonna 2018 amerikkalaisen Red Baron pakastepizza-tuotemerkistä tunnetun Schwan’s yrityksen. CJ sai kaupassa 12 000 työntekijää ja kolme miljardin liikevaihtoa ja ennen kaikkea jakeluverkoston pakastedumplingeilleen. CJ on myös Korean suurin elokuva- ja tv-tuottaja. Elokuvista ja draamasarjoista on varmasti apua elintarvikkeiden markkinoinnissa.

Suomalaisille raaka-aineille on lukuisia mahdollisuuksia Aasiassa. Suomella on hyvä maine varsinkin Japanissa ja Koreassa. Suomalaisen porsaanlihan ja broilerin hintataso on kilpailukyinen, jos otetaan huomioon tuotteiden korkea laatu verrattuna USA:han, Brasiliaan tai Thaimaahan. EU:n ja Japanin sekä EU:n ja Korean vapaakauppasopimukset auttavat nekin hintakilpailukyvyssä. Tanska on jo nyt kasvattanut lihan vientiä.

Suomalaisille mielenkiintoinen asiakaskunta voi olla tavaratalojen herkkumyymälöitä pyörittävät ketjut, joiden valmisruuat ovat korkealaatuisia. 7elevenin edullinen valmisruoka on tyypillisesti friteerattua kanaa, porsaanleikkeitä tai tempuraa (kalaa, äyriäisiä ja vihanneksia), deli-myymälässä on puolestaan erikoistuttu salaatteihin ja terveellisempiin vaihtoehtoihin. Näissä, usein huippukokkien suunnittelemissa, valmisruuissa saattaa olla savustettua lohta, vihanneksia, prosciutto-kinkkua tai naudan paistia.

Mahdollisuuksia on pelkästään Japanissa monia. Osa valmisruokia myyvistä erikoiskaupoista on kuin pieniä lounaspaikkoja. Hotto-Motto-ketjulla on 3 080 myymälää Japanissa, ja se on laajentanut jo muun muassa Koreaan. Lounaslaatikot, bento-boxit, toimitetaan suurista keskuskeittiöistä kauppoihin, joissa annoksen voi syödä tai ottaa mukaan. Suomalaiselle elintarviketoimittajalle yksikin ketju olisi mukavan kokoinen asiakas.