Viimekesäinen alkoholilain muutos näkyy päivittäistavarakaupassa hyvin rajallisesti. Alkoholijuomien myynnin arvo kasvoi viime vuonna 2,0 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna. Elintarvikkeiden hintakehitys rauhoittui useamman vuoden isojen vaihtelujen jälkeen. Ruoan hinta laski 0,5 prosenttia edellisestä vuodesta. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta vuodelta 2024.
PTY julkaisi uudistetun omavalvontaohjeen päivittäistavarakaupan yrityksille. Uusi ohje tuo uutta tehoa kaupan omavalvontatyöhön ja entistä turvallisempia elintarvikkeita kaupan asiakkaille.
Kauppa on mukana puolittamassa ruokahävikkiä vuoteen 2030 mennessä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Vuonna 2023 päivittäistavarakaupan myymälöiden läpi virtaavista elintarvikkeista ruokahävikiksi päätyi enää noin 0,9 prosenttia. Vuonna 2018 hävikin osuus oli vielä 1,6 prosenttia.
Elintarvikkeiden hintojen lasku jatkui päivittäistavarakaupassa toisella vuosineljänneksellä. Myynnin määrän lasku on pysähtynyt. Alkoholijuomien myynnin arvo laski, vaikka vahvemmat alkoholijuomat tuotiin kauppoihin kesäkuun alkupuolella. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta huhti-kesäkuulta.
Elintarvikkeiden hinnat kääntyivät päivittäistavarakaupassa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä laskuun ja myyty määrä nousi kasvuun. Arvoltaan elintarvikkeiden myynti kasvoi niukasti kaikkien päivittäistavaroiden kokonaismyyntiä hitaammin. Tiedot käyvät ilmi tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta tammi-maaliskuulta.
Elintarvikkeiden hintojen nousu hidastui päivittäistavarakaupassa vuoden viimeisellä neljänneksellä. Myynnin arvo kasvoi ja myynnin määrä kiri noin prosentin kasvuun vuodentakaiseen verrattuna. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta loka-joulukuulta.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 syyskuussa 1 825,3 miljoonaa euroa, mikä oli 5,1 % enemmän kuin vuoden…
Parhaillaan vietettävän Hävikkiviikon tavoitteena on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Päivittäistavarakaupan myymälöissä ruokahävikin väheneminen on jatkunut tasaisesti vuosi vuodelta. Ruokahävikkiä syntyi vuonna 2022 noin 1,2 prosenttia.
Keskustelu ruoan alkutuottajien asemasta sekä tuottojen ja kohonneiden kustannusten jakautumisesta elintarvikeketjussa on kuluneen vuoden aikana kiihtynyt ja kärjistynyt. Vuoden päätteeksi kauppa on valmistellut Kaupan näkökulmia ruokakeskusteluun -aineiston kertoakseen vahvemmin näkemyksensä, avatakseen tilannetta markkinoilla ja tarjotakseen faktoja paikoin värittyneeseenkin keskusteluun.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2022 lokakuussa 1 728,9 miljoonaa euroa, mikä oli 4,7 prosenttia enemmän kuin…
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.