Vienti & Tuonti

Maailma mausteillaAri VirtanenTilaajille

Sissikonsepti – elintarvikeviennin uusi ase 

Elintarvikevienti ei ole samanlaista kuin sata vuotta sitten, kun suomalaiselle voille oli vahvaa kysyntää ulkomailla. Hyville elintarvikkeille on toki edelleen kysyntää ainakin Koreassa, koska ruoan omavaraisuus maassa on alle puolet, ja elintarvikkeita tuodaan ulkomailta koko ajan enemmän.   Tuotteen sijaan nyt kysyntää on konsepteille. Vaikka Koreassa on kymmenen kertaa enemmän asukkaita kuin Suomessa, siellä on vain vähän enemmän hypermarketteja. Toisaalta ravintoloita Koreassa on melkein miljoona, ja niissä konseptiin yhdistyy ruoan lisäksi ainakin sisustus ja palvelu.  Supermarkettia parempi myyntikanava tuontielintarvikkeelle saattaakin olla ravitsemusliike tai esimerkiksi luomuun erikoistunut kauppaketju. Markkinan koon selvittämisen sijaan voisi kysyä, mikä myyntikanava on sopivin.  Harvalla yrityksellä kuitenkaan on...…