Alkoholijuomien myynti laskussa

Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2022 yhteensä 224,0 miljoonaa litraa. Juomien kokonaismyynti laski 2,1 miljoonaa litraa eli 1,0 prosenttia. Alkoholipitoisten panimojuomien myynti laski yhteensä 3,8 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita kahvin vastuullisuudesta

Elintarviketeollisuusliiton Kahvi- ja paahtimoyhdistyksen teettämän kahvinkäyttötutkimuksen mukaan 18–30-vuotiaista suomalaisista nuorista naisista 70 % ja miehistä 50 % on kiinnostuneita kahvin vastuullisuudesta. Tärkeimpinä vastuullisuusviesteinä nuoret aikuiset pitävät kahvipakkausten kierrätettävyyttä, vastuulliseksi varmennettua tuotantoa ja kahvin jäljitettävyyttä alkuperämaiden tuottajille asti.

Paulig ja K-ryhmä kutsuivat hyvän kahvin ystävät tekemään vastuullisia valintoja: yhteistyön tuloksena Nicaraguaan istutettiin yli 86 000 kahvi- ja varjopuuta

Pauligin ja K-ryhmän yhteinen ja onnistunut vastuullisuuskampanja on edennyt kahvitiloille asti. Nicaragualaiseen Jose de la Luzin kylään on istutettu nyt 84 000 uutta kahvipuuta ja 2 000 varjopuuta. Uudet kahvipuut parantavat merkittävästi 15 tilan tuottavuutta, ja varjopuut tukevat luonnon monimuotoisuuden ylläpitämistä, parantavat maaperän laatua sekä hillitsevät eroosiota ja veden haihtumista viljelmiltä. Varjopuut toimivat myös hiilinieluina ilmastonmuutoksen torjumiseksi.

Kahvin ilmastotavoitteet ovat saavutettavissa: Paulig aloittaa uudet ilmastoprojektit kahvin alkuperämaissa vauhdittaakseen kestäviä viljelykäytäntöjä

Maatalouden muutos on avainasemassa kestävässä kahviketjussa, sillä kahvin hiilijalanjäljestä suurin osa (lähes 70 %) muodostuu kahvipapujen viljelystä alkuperämaissa. Paulig tähtää arvoketjunsa kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä ja aloittaa nyt vastuullisena edelläkävijänä uudet, ilmastoprojektit tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteidensa saavuttamiseksi kahvikategoriassaan. Ensimmäisessä vaiheessa projekteihin osallistuu lähes 500 viljelijää ja tavoitteena on vähentää näiden kahvitilojen ilmastovaikutuksia jopa 30 % ja tarjota kuluttajille entistä vastuullisempia vaihtoehtoja.