Meressä ja maaperässä hajoamattoman muoviroskan määrään voitaisiin vaikuttaa vähentämällä muovia erityisesti makeistuotteiden ja valmisruokien pakkaamisessa. VTT:n johtamassa Package-Heroes-tutkimushankkeessa tarkasteltiin elintarvikepakkauksissa käytettäviä pakkausmateriaaleja ja tunnistettiin tuoteryhmät, joissa muovin vähennystoimenpiteille on tarve ja joissa toimenpiteillä on myös eniten vaikuttavuutta.
COVID-19-pandemian seuraukset näkyvät selvästi elintarvikemarkkinoilla. Vehnä ja riisi ovat kallistuneet, koska kuluttajat ostavat runsaasti pitkään säilyviä peruselintarvikkeita, kuten jauhoja, pastaa…
Pieneltäkin tuntuvalla teolla voi olla suuret vaikutukset. Ruokateknologiayritys Picadeli poisti salaattiannosten kertakäyttökulhosta gramman painoisen kerroksen PE-muovipinnoitetta, minkä seurauksena muovinkäyttö vähenee vuositasolla 42 tonnin verran. Selitys löytyy salaattibaarin kiihtyvän suosion luomasta valtavasta menekistä: Picadeli myi viime vuonna maailmanlaajuisesti 42 miljoonaa salaattiannosta.
Vastuullisuuden edelläkävijänä Paulig etsii uusia liiketoimintamalleja, jotka edistävät kiertotaloutta ja vähentävät ilmastovaikutuksia. Pauligin pääomasijoitushautomo PINC sijoittaa tanskalaiseen Kaffe Bueno -start-up-yritykseen. Se uusiokäyttää Pauligin Vuosaaren paahtimon kahvijätettä ja jalostaa siitä ainesosia kosmetiikkaa ja funktionaalisia elintarvikkeita varten.
Täysin kierrätettävää elintarvikekartonkia valmistava Kotkamills selvittää parhaillaan mahdollisuutta perustaa oma myyntikonttori Pohjois-Amerikkaan. Myös oman tuotannon aloittamista Pohjois-Amerikan yhä kasvaville ruokapakkausmarkkinoille…
Digitaalinen sinetti on portti tuotteen alkuperään, tarinaan, aitouteen, turvallisuuteen ja jäljitettävyyteen sekä vuoropuheluun tuotteen käyttäjän ja valmistajan välillä.
Kasviksia prosessoitaessa muodostuu väistämättä erilaisia sivutuotteita päätuotteen ohessa. Sivutuotteiden muodostumismääriin vaikuttavat muun muassa käytetty lähtöaine, sen laatu, prosessointitapa ja -laitteet…
Elintarvikepakkausten etuosan merkinnät antavat kuluttajalle tärkeää tietoa terveellisten ostovalintojen tueksi. Tuttujen varoitusmerkkien ja värien käyttö on tehokas tapa välittää keskeisiä tietoja.