
Ruokakaupan vuosi 2024: Ruoan hinta laski, valmisruoka ja alkoholiton olut tekivät kauppansa
Viimekesäinen alkoholilain muutos näkyy päivittäistavarakaupassa hyvin rajallisesti. Alkoholijuomien myynnin arvo kasvoi viime vuonna 2,0 prosenttia vuoteen 2023 verrattuna. Elintarvikkeiden hintakehitys rauhoittui useamman vuoden isojen vaihtelujen jälkeen. Ruoan hinta laski 0,5 prosenttia edellisestä vuodesta. Tiedot käyvät ilmi päivittäistavarakaupan tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta vuodelta 2024.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo vuonna 2024 oli 22,8 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien osuus oli 16,9 miljardia euroa. Edelliseen vuoteen verrattuna päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi 1,9 prosenttia ja elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynti 2,1 prosenttia.
Merkittävin myynnin rakenteen muutos oli ruokatuotteiden myynnin kasvu, joka johtui ennen kaikkea valmisruokien myynnin kasvusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien myynti kasvoi edellisestä vuodesta kokonaisuudessaan 350 miljoonaa euroa. Valmisruokien osuus kasvusta oli 45 prosenttia. Valmisruokien myynnin arvo kasvoi edellisestä vuodesta 13 prosenttia, vaikka tuoteryhmän keskimääräinen hintataso pysyi edellisen vuoden tasolla.
Elintarvikkeiden keskimääräinen hintakehitys oli vuonna 2024 yleistä hintojen nousua hitaampaa ja elintarvikkeiden hintataso laski hieman. Kuluttajahinnat nousivat keskimäärin 1,6 prosenttia ja elintarvikkeiden hinta laski keskimäärin 0,5 prosenttia. Alkoholittomien juomien hintojen nousu johti kuitenkin siihen, että elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien yhteenlaskettu hintataso pysyi edellisen vuoden tasolla.
Näkyykö alkoholilain muutos alkoholijuomien myynnissä?
Alkoholijuomien myynnin osuus koko päivittäistavaramyynnistä oli 1,8 miljardia euroa eli 8,1 prosenttia. Myynnin arvo kasvoi vuodentakaisesta 2,0 prosenttia. Suurin tuoteryhmä alkoholijuomissa on lager- ja muut oluet. Niiden osuus oli 65 prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupan alkoholimyynnistä, yhteensä 1,2 miljardia euroa. Vuoteen 2023 verrattuna tuoteryhmän myynnin arvo laski 1,7 prosenttia. Vähäalkoholista ja alkoholitonta olutta myytiin 70,4 miljoonalla eurolla. Niiden osuus koko alkoholimyynnistä oli 3,8 prosenttia.
– Vähäalkoholisen ja alkoholittoman oluen myynti jatkaa kasvua. Viime vuonna myynnin arvo kasvoi jopa 27 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen kertoo.
Alkoholilain muutos tuli voimaan kesäkuun alkupuolella, joten uudistuksen vaikutusta päivittäistavarakaupan myyntiin voidaan tarkastella vertaamalla myynnin kehitystä heinä-joulukuussa 2024 vastaavaan ajankohtaan vuonna 2023. Lakimuutoksen jälkeisessä vertailussa alkoholin myynnin arvo päivittäistavarakaupassa kasvoi 3,4 prosenttia.
Vaikka korkeintaan kahdeksanprosenttiset oluet ja siiderit tulivat kesäkuussa ruokakauppoihin, on näiden tuoteryhmien myynti laskussa. Suomessa tuotettuja oluita ja lonkeroita myydään ylivoimaisesti enemmän verrattuna ulkomailta tuotaviin viineihin ja muihin rypäletuotteisiin.
Rypäleviinien tuoteryhmä sisältää viinit ja muut rypäletuotteet sekä tuoteryhmään kuuluvien juomien tyyppiset alkoholittomat vastineet. Vuonna 2024 tuoteryhmän myynti oli 52 miljoonaa euroa ja osuus päivittäistavarakaupan koko alkoholimyynnistä 2,8 prosenttia. Koko päivittäistavaramyynnistä tuoteryhmän osuus oli vain 0,2 prosenttia.
– Kuten ennakoimme, alkoholilain uudistuksen vaikutus on hyvin maltillinen. Vuoden 2024 alkoholitilastoissa Alkon myynnin lasku ja kuluttajien siirtyminen miedompiin alkoholijuomiin tulee todennäköisesti näkymään alkoholin kokonaiskulutuksen laskuna, Loikkanen arvioi.
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavaa tilastoa on julkaistu vuodesta 2020 alkaen. Tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski, Minimani, M-ketju. Kauppahalli24 oli mukana vuoden 2022 ensimmäisestä neljänneksestä vuoden 2024 ensimmäiseen neljännekseen.
Suosittelemme artikkelia

Valmisruuan kysyntä ja hyväksyttävyys kasvavat

Alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupassa laski uusista tuotteista huolimatta

Käänne elintarvikkeiden myynnissä: hintojen nousu hidastui ja myynnin määrä nousi plussalle

Panimojuomien myynti laski lähes 5 prosenttia

Alkoholijuomien myynti laski yli 3 prosenttia
