Hinta, helppous ja yksilöllisyys näkyvät ruokaostoksilla – sekaruokavalio on palannut lautasille 

Hinta on tällä hetkellä merkittävin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava trendi. Suomalaisten ruokaostoissa aiemmin nousussa ollut hyvinvointiajattelu ja osin myös kasvisruokavalion suosiminen ovat vähentyneet. Samalla kasvavat yksilölliset erot: osalle esimerkiksi hyvinvointi tai vastuullisuus ovat määrääviä tekijöitä ruokaostoksilla. Kun katsotaan kokonaiskuvaa, ovat suomalaiset palanneet tänä vuonna perinteisen ja helpon arkiruoan äärelle. Sekaruokavalioon kuuluvat olennaisena osana kasvikset, joiden viime vuonna nähty voimakas väheneminen ostoskoreissa on saatu käännettyä.

Origin by Ocean ja AFRY ovat aloittaneet yhteistyön biojalostamohankkeessa

Origin by Ocean ja AFRY ovat aloittaneet suunnitteluyhteistyön, kun start-up-yritys Origin by Ocean suunnittelee Suomeen teollisuusmittakaavan biojalostamoa, joka jalostaa biopohjaisia merilevätuotteita. Konseptisuunnitteluvaiheessa määritellään tuotantokonsepti ja biojalostamon rakentamisessa tarvittavat vaiheet. Origin by Oceanin ensimmäisen biojalostamon arvioidaan saavuttavan täyden tuotantokapasiteetin vuoteen 2027 mennessä.