Hinta on tällä hetkellä merkittävin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava trendi. Suomalaisten ruokaostoissa aiemmin nousussa ollut hyvinvointiajattelu ja osin myös kasvisruokavalion suosiminen ovat vähentyneet. Samalla kasvavat yksilölliset erot: osalle esimerkiksi hyvinvointi tai vastuullisuus ovat määrääviä tekijöitä ruokaostoksilla. Kun katsotaan kokonaiskuvaa, ovat suomalaiset palanneet tänä vuonna perinteisen ja helpon arkiruoan äärelle. Sekaruokavalioon kuuluvat olennaisena osana kasvikset, joiden viime vuonna nähty voimakas väheneminen ostoskoreissa on saatu käännettyä.
Saksan hallitus on päättänyt ohjata vuoden 2024 budjetistaan 38 miljoonaa euroa kasvipohjaisten proteiinien tuotantoon ja tutkimukseen. Saksan ruoka- ja maatalousministeriön…
Parin viime vuoden aikana tapahtunut ruuan raju hinnannousu on muuttanut selvästi kuluttajien käyttäytymistä ja koko ruokaketjun rahavirtoja, kertovat Pellervon taloustutkimus PTT:n, Luonnonvarakeskus Luken ja REINU econin tutkimushankkeen välitulokset. Mahdolliset rakenteelliset muutokset nähdään kuitenkin vasta pidemmällä aikavälillä.
Hyvinvointi on edelleen keskeinen kulutuksen megatrendi huolimatta tiukentuneesta taloudesta. Täsmädieetit ja superfoodit saavat kuitenkin ensi vuonna väistyä yksinkertaisen kotiruoan tieltä. Omalta lautaselta löytyvän ruoan ympäristövaikutuksiin kiinnitetään myös aikaisempaa enemmän huomiota, samalla kun ruoasta haetaan yhä enemmän tukea oman mielen hyvinvoinnille.
Lidl tarjoaa suomalaisille elintarvikevalmistajille entistä suoraviivaisempia vientimahdollisuuksia. Uusia, eurooppalaisiin Lidl-myymälöihin soveltuvia suomalaisia päivittäistavaroita on etsitty vientikilpailussa, johon ilmoitettiin tänä syksynä…
Origin by Ocean ja AFRY ovat aloittaneet suunnitteluyhteistyön, kun start-up-yritys Origin by Ocean suunnittelee Suomeen teollisuusmittakaavan biojalostamoa, joka jalostaa biopohjaisia merilevätuotteita. Konseptisuunnitteluvaiheessa määritellään tuotantokonsepti ja biojalostamon rakentamisessa tarvittavat vaiheet. Origin by Oceanin ensimmäisen biojalostamon arvioidaan saavuttavan täyden tuotantokapasiteetin vuoteen 2027 mennessä.
Luontojalanjäljen laskenta on uutta ja menetelmät kehittyvät. S-ryhmässä myynnissä oleville tuotekategorioille laskettiin luontojalanjälki, joka kuvaa tuotekategorioiden valmistuksesta aiheutuvaa haittaa maa- ja vesiekosysteemien lajistoille.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten* päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli vuoden 2023 syyskuussa 1 825,3 miljoonaa euroa, mikä oli 5,1 % enemmän kuin vuoden…
PNM Holding Oy -konserniin kuuluvat Chipsters Food ja PNM Gourmet yhdistyvät 30.10. liiketoimintakaupalla. Uusi ruokatalo on nimeltään PNM-Chipsters Oy. PNM-Chipstersin lisäksi konserniin kuuluu laadukkaista leikatuista hedelmistä ja vihanneksista tunnettu Valmix Oy.
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.