R-kioski avaa ensimmäisen miehittämättömän kioskin Helsingin Viikkiin

R-kioski avasi tänään täysin uudenlaisen, ilman henkilökuntaa toimivan R-kioski Go! – miehittämättömän myymälän Helsingin Viikissä. Laaja tuotevalikoima, asioinnin nopeus, jopa 24 tunnin aukiolo ja helppous ovat osoittautuneet maailmalla itsepalvelun eduiksi. Asiointi edellyttää alkuvaiheessa R-kioski Go! -sovelluksen lataamista matkapuhelimeen. Sovelluksen avulla tuotteiden lisääminen ostoskoriin ja maksaminen onnistuu ilman tuotteiden skannaamista tai asiointia kassalla.

Pandemian hyydyttämä messutoiminta käynnistyy vauhdilla elintarvikesektorilla – nyt hiilineutraalisti

Alkuvuodesta 2020 koronapandemian levitessä messutoiminta pysähtyi välittömästi. Tänä syksynä messutoiminta elpyy tiukkojen turvatoimien vallitessa ja myös entistä ympäristöystävällisempänä. Business Finlandin Food from Finland -ohjelma vie jälleen suomalaisyrityksiä elintarvikealan tärkeimpään tapahtumaan Anuga-messuille Saksaan 9.-13.10.2021. Anugassa on mukana seitsemän suomalaista elintarvikealan yritystä.

PTT:n ennuste: Ruuan hinta lähtee nousuun, mutta maatalousyrittäjien tulot kutistuvat roimasti

Heikko sato ja kustannusten nousu syövät maatalouden kannattavuutta. Pellervon taloustutkimuksen PTT:n ennusteen mukaan maatalouden yrittäjätulo putoaa tänä vuonna jopa viidenneksen heikon sadon ja kustannusten nousun takia. Sen sijaan elintarviketeollisuus toipuu jo koronasta. Ruuan hinta lähtee ensi vuonna selvään nousuun. Kulutuksessa tapahtuu merkittävä muutos, kun siipikarjanlihan kulutus ylittää sianlihan kulutuksen.

Myllyn Paras osaksi Lantmännenia

Myllyn Parhaan nykyiset omistajat ja Lantmännen ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla Myllyn Paras myydään Lantmännenille. Kauppa edistää Myllyn Parhaan toimintojen ja brändin kehitystä entisestään. Yhdessä Myllyn Parhaan ja Lantmännenin toiminnot kattavat koko viljapohjaisten tuotteiden arvoketjun pellosta pöytään.

Hävikkiruoan pelastaminen säästää keskimäärin 90 % tuotteiden hiilidioksidipäästöistä

Selvityksen mukaan hävikkiruokaa ostamalla säästyy 90 % tuotteiden nettopäästöistä, kun uusia vastaavia tuotteita ei tarvitse valmistaa. Esimerkiksi yksi tilaus hävikkiruokaa verkossa myyvältä Matsmartilta säästää keskimäärin 8,8 CO₂-ekvivalenttikiloa, mikä vastaa puhelimen lataamista 1100 kertaa. Lisäksi valtaosa (63 %) suomalaisista miettii ainakin joskus ympäristövaikutuksia ostaessaan ruokaa ja päivittäistavaroita, kertoo toinen Matsmartin tilaama tutkimus, jonka toteutti markkinatutkimusyritys Kantar.