Solar Foodsin maailmankartta näyttää ruoantuotannon mullistuksen

Suurta kiinnostusta herättänyt suomalainen ruokateknologian startup-yritys Solar Foods on julkaissut vuorovaikutteisen maailmankartan visiostaan. Ruoan uusi maailmankartta1 näyttää parhaimmat tuotantopaikat tulevaisuuden proteiinin kasvatukseen. Tulevaisuudessa ruoantuotanto voidaan kytkeä irti luonnon resursseista ja ympäristöolosuhteista. Kartasta voi katsoa jokaisen maan tilanteen.

4H:n Satosankarit ostaa metsämarjoja ja työllistää nuoria

4H-järjestön Satosankarit-toimintamallissa avataan 4H-yhdistysten ja heidän työllistämiensä nuorten ylläpitämiä marja-asemia ympäri Suomea. Noin 50 marja-asemaa ostaa ja välittää kotimaista mustikkaa ja puolukkaa. Alueellisesti perustetaan myös keruurinkejä, joissa nuoria ja muitakin ensikertalaisia opastetaan alkuun hankkimaan ansiotuloja metsämarjoja poimimalla.

Pauligilla on Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä Science Based Targets aloitteen hyväksymät ilmastotavoitteet

Vastuullisuuden edelläkävijänä Paulig on asettanut Suomen ensimmäisenä elintarvikealan yrityksenä ja yhtenä maailman edelläkävijöistä Science Based Targets aloitteen hyväksymät tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Paulig on päättänyt tukea Business Ambition for 1.5 °C -kampanjaa ja sitoutua rajoittamaan maapallon lämpötilan nousun korkeintaan 1,5 °C:seen omassa toiminnassaan ja arvoketjussaan. Pauligin tavoitteet ovat tällä hetkellä kaikkein kunnianhimoisimmat Science Based Targets -aloitteessa asetetuista tavoitteista. Pauligin tavoitteena on vähentää oman toimintansa kasvihuonekaasupäästöjä 80 prosenttia ja arvoketjunsa päästöjä 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet ovat osa Pauligin kunnianhimoista vastuullisuusohjelmaa, jonka yhtiö julkaisi huhtikuussa 2020.

Coca-Cola lahjoittaa 75 000 eurolla ravintolalahjakortteja vähävaraisille perheille

Coca-Cola lahjoittaa 75 000 euroa hyväntekeväisyysohjelmaan, jolla Sinebrychoff ostaa 28:lta koronakriisin kurittamalta ravintolalta 3000 ravintolalahjakorttia. Hyväntekeväisyysjärjestö Apuna Ry antaa lahjakortit edelleen ruoka-apua tarvitseville perheille, joilla ei ole mahdollisuutta syödä usein ravintolassa. Ohjelmalla halutaan sekä tukea ravintoloiden tervehtymistä koronakriisistä että tarjota ruoka-apua tarvitseville perheille harvinainen kesäelämys. Lahjoitus on jatkoa Coca-Colan maaliskuussa antamalle 200 000 dollarin lahjoitukselle, jonka Suomen Punainen Risti suuntasi inhimilliseen kriisiapuun Suomessa.

Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.