TiedotteetAtria

Hiilijalanjälki kaikissa Atrian kanatuotteiden pakkauksissa

Atria on vastuullisuuden edelläkävijänä alallaan laajentanut kanatuotteidensa hiilijalanjäljen laskentaa asteittain. Nyt kaikkiin Atria tuotemerkin kanatuotteiden pakkauksiin on lisätty tuotteen hiilijalanjäljestä kertova merkintä. Merkintä pakkauksessa kertoo tuotteen koko tuotantoketjun ilmastovaikutuksen hiilidioksidiekvivalenteiksi muutettuna. Hiilijalanjälki on laskettu ja ilmoitetaan pakkauksessa tuotenimikekohtaisesti (kg CO2e / tuote).

Mitä Suomessa syötiin vuonna 2020?

Suomalaiset kuluttivat viime vuonna keskimäärin 144 kiloa nestemäisiä maitotuotteita, 79 kiloa lihaa, 81 kiloa viljaa, 12 kiloa kananmunia, 15 kiloa kalaa, 65 kiloa hedelmiä ja 64 kiloa vihanneksia. Tiedot ilmenevät Luonnonvarakeskuksen (Luke) ravintotaseen ennakkotiedoista. Taseen luvut kuvaavat enemmänkin kulutukseen tarjolla ollutta määrää kuin toteutunutta kulutusta, koska muun muassa hävikin määrää ei ole saatavissa elintarvikeketjun kaikista vaiheista.

Maailmalla palkittu ainutlaatuinen suomalainen innovaatio HK Rypsiporsas® täyttää 10 vuotta

Helmikuussa 2011 HKScan toi markkinoille täysin uudenlaisen innovatiivisen tuotteen – HK Rypsiporsas® -lihan. Se vastasi jo silloin kuluttajien muuttuneisiin odotuksiin maukkaammasta, mureammasta ja rasvakoostumukseltaan pehmeämmästä porsaanlihasta. HK Rypsiporsas® -lihan salaisuus on porsaiden ruokavalioon sisältyvät pehmeät rasvat, jotka ovat peräisin suomalaisesta rypsistä. HK Rypsiporsas® -konseptissa rehun proteiinilähteenä on kotimaisen viljan lisäksi kotimainen rypsi, härkäpapu ja herne. HK Rypsiporsaiden rehussa ei ole soijaa.

HKScanin tavoitteena hiilineutraali ruoantuotanto

HKScan on asettanut tavoitteekseen yhtiön oman teollisen tuotannon hiilineutraaliuden vuoden 2025 loppuun mennessä ja koko maatiloilta kuluttajille ulottuvan ruokaketjun hiilineutraaliuden viimeistään vuoden 2040 loppuun mennessä. Ilmastotyötä tehdään yhtiön kaikilla kotimarkkina-alueilla Suomessa, Ruotsissa, Baltiassa ja Tanskassa. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää sekä päästöjen merkittävää vähentämistä että hiilinielujen lisäämistä yhdessä sopimustuottajien ja muiden kumppaneiden kanssa. Tätä työtä johdetaan yhtiön oman Zero Carbon -ilmastosuunnitelman mukaisesti.