Pandemiavuosi kiihdytti ruuan verkkokauppaa Saksassa

Saksan verkkokauppa kasvoi 15 prosenttia vuonna 2020 ja oli arvoltaan 70 miljardia euroa.

Amazon.de oli jo ennen pandemiaa Saksan johtava markkinapaikka. Koronavuonna 2020 se vahvisti asemiaan selvästi ja kasvatti markkinaosuuttaan viisi prosenttiyksikköä. Amazon.de on 53 prosentin markkinaosuudellaan saksalaisen verkkokauppaostajan selkeä ykkösvalinta. Se on luonut laajalla valikoimallaan, nopeilla toimituksillaan ja korkealla asiakaspalvelullaan uudet odotusarvot myös muille verkkokauppatoimijoille.

Ravintoloiden ollessa suljettuina ja kuluttajien vältellessä fyysisiä kontakteja erityisesti elintarvikkeiden ja juomien verkkokauppa kasvoi voimakkaasti: jopa 31 prosenttia yltäen 2,5 miljardin euroon myyntiin. Ruuan johtava verkkokauppa on Saksan toiseksi suurimman päivittäistavarakauppaketjun, Rewen, verkkokauppa. Erityisen hyvin ovat pärjänneet myös hollantilainen Picnic ja saksalainen juomaverkkokaupan startup -yritys Flaschenpost.

Lisäkilpailua alalle ovat tuoneet myös pakastetuotteiden kotimyyntiyritykset Bofrost ja Eismann, jotka ovat kehittäneet verkkokauppojaan aktiivisesti. Myös Amazon on kasvattanut osuuttaan päivittäistavarakaupassa. Huhtikuussa 2021 Amazon kertoi lanseeraavansa oman Aplenty-elintarvikemerkin, jonka alla myydään välipalatuotteita, mausteita, muita kuivatuotteita ja pakasteita.

Elintarvikekauppa kasvaa nopeasti

Pandemiavuoden aikana kuluttajat oppivat tilaamaan tuotteita verkon kautta. Iso osa uusista asiakkaista aikoo tilata verkosta myös jatkossa säästääkseen aikaa, välttääkseen ruumiillista rasitusta ja helpottaakseen ostamista. Elintarvikkeiden ja juomien verkkokaupan odotetaan kasvavan tulevina vuosina yhdeksän prosentin vuosivauhtia.

Toisaalta Saksan erittäin laaja päivittäistavarakauppojen ja halpamyymälöiden verkosto ja hyvin hintakilpailtu markkina saattaa johtaa siihen, että kuluttajat haluavat säästää toimituskuluissa, valikoida itse tuoretuotteet ja ostaa päivittäistavaransa kotimatkalla tutusta myymälästä. Innovatiivisille erikoistuotteille verkkokaupan kehitys on joka tapauksessa luonut uuden, dynaamisen markkinointi- ja jakelukanavan.

Business Finlandin Food from Finland -ohjelma on tehnyt yhteistyötä Saksassa Lieferello-verkkokaupan kanssa. Sen sivustolle perustettiin vuonna 2016 Suomi-myymälä. Myös Suomi-tuotteisiin keskittyneen Littlefinland.de-verkkokaupan kanssa on tehty kampanjayhteistyötä.

Kolmen mallin markkinapaikka

Amazon.de -markkinapaikalla myydään tuotteita kolmella liiketoimintamallilla. Vendor-mallissa Amazon ostaa tuotteet valmistajalta ja vastaa tuotteiden myynnistä ja toimituksesta. Vendor-malliin pääsevät vain Amazonin tarkoin valikoimat tuotteet.

FBA-mallin (Fullfilled By Amazon) kautta brändinomistaja tai brändin jakelija myy tuotteet oman Amazon.de-tilinsä kautta, mutta toimitukset hoidetaan Amazonin varastosta ja Amazonin logistiikalla, mikä mahdollistaa Amazon prime-asiakkaiden palvelemisen. Näitä asiakkuuksia on yli 17 miljoonaa ja sen myötä yli 35 miljoonaa kuluttajaa.

FBM-mallin (Fullfilled By Merchant) kautta verkkokaupat tai muut kolmannet osapuolet myyvät valikoimassaan olevia brändejä oman tilinsä kautta ja omalla logistiikallaan, ja Amazon.de toimii heille lähinnä markkinointikanavana.

Suomen johtavat Amazon-konsultit Dash Retail Consulting ja Retime ovat auttaneet jo kymmeniä suomalaisia elintarvike- ja juomayrityksiä saamaan tuotteensa myyntiin Amazon.de markkinapaikkaan. Esimerkiksi Kyrö Distillery, Porokylän Leipomo, Helsingin Mylly ja Fazer (Kaslink Aito) myyvät tuotteitaan FBA-mallilla Saksan Amazonissa. Jakelijan kautta FBA-mallia käyttää kymmenkunta suomalaista elintarvikeyritystä.

– FBA-malli on suomalaisille yrityksille kiinnostava, mutta työläs ja aikaa vievä. Brändinomistajan tilin avaamiseksi tarvitaan saksalainen veronumero, minkä lisäksi tilin avaaminen, hallinnointi, markkinointitoimenpiteet ja Amazonin varaston hallinta vaativat osaamista ja siihen erikoistuneen ammattilaisen, painottaa kokenut Amazon-konsultti, Dash Retail Consultingin toimitusjohtaja Markus Varsikko.

Uusi myyntimalli helpottaa vientiä

Business Finlandin Food from Finland -ohjelman, Dash Retail Consultingin ja Teambluen yhteistyössä kehittämän FBA Light -mallin avulla suomalainen elintarvikeyritys pääsee helposti ja tehokkaasti testaamaan myyntiä Amazonissa. Tässä mallissa suomalaisten yritysten tuotteet listataan Teambluen ylläpitämän tilin alle ja toimitetaan Teambluen varastoon Saksaan. Teamblue on suomalaisomisteinen, erityisesti Pohjois-Saksan alueella toimiva maahantuojayritys.

Teamblue hallinnoi myyntitiliä ja toimittaa tuotteita tarpeen mukaan Amazonin varastoon. Dash Retail varmistaa, että tuotteet, hinnoittelu, pakkauskoot ja markkinointi vastaavat Amazonin vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.

– Ensimmäiset suomalaiset tuotteet on lanseerattu tämän mallin mukaisesti. Ensimmäinen erä Kukko-oluita myytiin loppuun ennätysajassa. Amazon.de on kiinnostava markkinapaikka erityisesti laadukkaille erikoistuotteille, Teambluen toimitusjohtaja Mika Krieger vakuuttaa.


Tiesitkö?

Lisätietoja:
businessfinland.fi
foodfromfinland.fi

Lili Lehtovuori vetää Business Finlandin globaalia Food-tiimiä ja vastaa toimialan markkinamahdollisuustyöstä, minkä avulla rakennetaan uusia, asiakasvetoisia yhteistyömalleja suomalaisille elintarvikeyrityksille. Kuva: Business Finland