Tuotekehityskurssin opiskelijat mukana aidoissa projekteissa

Itä-Suomen yliopiston ravitsemustieteen opiskelijat tuottivat ideoita paikallisten yritysten aitoihin tuotekehitysprojekteihin.

Ilmastotietoisuus, joustava kasvissyönti ja helppous ovat trendejä, jotka vaikuttavat uusien elintarvikkeiden kehitykseen. Itä-Suomen yliopiston Tuotekehitys ja kuluttajamenetelmät (TUKU) -opintojakso aloitettiin uusimpien trendien etsinnällä. Ravitsemustieteen opiskelijoille suunnattu tuotekehityskurssi sisälsi useita yhteistyöprojekteja ja aistinvaraisen arvioinnin menetelmien opiskelua.

Kurssi on ravitsemustieteen koulutusohjelman elintarviketeollisuuden asiantuntijatehtäviin valmentavan Elintarvikkeiden laatu ja tuotekehitys -moduulin (30 op) viimeinen kurssi, jolla tuodaan aiemmin moduulissa opitut elintarvikemikrobiologian, -prosessien ja -analytiikan tiedot käytäntöön tuotekehitysprojekteissa.

Kurssin tavoitteena oli tutustuttaa opiskelijat paikallisten elintarvikealan yritysten tuotekehitysprosesseihin ja tarjota yhteistyöyrityksille uusia tuoteideoita. Opiskelijat pääsivät kurssilla osallistumaan tuotteen kehityksen koko kaareen: markkinakartoituksesta tuotteen valmistamiseen ja aistinvaraisen arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen.

Yritykset tuotekehityskurssin toimeksiantajina

Opiskelijoiden yhteistyöyrityksinä toimivat leipomo F.K. Trube Oy, valmisaterioita tuottava KomeroFood Oy, pakastettuihin puutarhamarjoihin erikoistunut Pakkasmarja Oy ja Valio Oy:n Suonenjoen hillotehdas.

Opiskelijat työstivät kurssin aikana tuotekehitysprojekteja kolmessa pienryhmässä. Jokainen pienryhmä toteutti toimeksiannon Valiolle ja lisäksi joko Pakkasmarjalle, F.K. Trubelle tai KomeroFoodille. Kahteen erityyppiseen projektiin osallistuminen toi monipuolista näkemystä erilaisten tuotteiden kehityksestä ja haasteista.

Yhtenä tuotekehitystehtävänä oli kehittää uusia makuvaihtoehtoja Valion Suonenjoen hillotehtaan Food service -valikoimaan ja tuotteita valmistettiin tehtaalla pilottimittakaavassa.

F.K. Truben leipomon tehtävä opiskelijoille oli kehittää uusia vaihtoehtoja konditoriatuotteiden valikoimaan.

KomeroFoodin tuotekehitysryhmän suunnittelema vegaaninen tofu bowl. Ravitsemuksellisen laadun ansiosta, tuotteelle voi hakea Sydänmerkkiä. Kuva: Anni Peltoniemi

KomeroFoodin toimeksiannossa opiskelijat ideoivat uusia, vegaanisia reseptejä ja tuotteita. Opiskelijat kehittivät kolme tuoteideaa: kikherne tikka masala, tofu bowl ja blinit. Aistinvaraisen arvioinnin perustella tuotteet olivat onnistuneita ja tofu bowl nousi pidetyimmäksi tuotteeksi. Kurssin osallistujat arvioivat tuotteita käyttäen nopeita kuluttajamenetelmiä check-all-that-apply (CATA) ja rate-all-that-apply (RATA) ja miellyttävyyden arviointia. Kaikki tuotekehityskurssilla valmistetut tuotteet olivat vegaanisia, sillä vegaanisille tuotteille on arvioitu olevan paljon kysyntää.

Pakkasmarjan tuotekehitysryhmän tuotteiden aistinvarainen arviointi. Mansikka Puree -näytteissä on eri määriä kaurajauhoa ja rypsiöljyä. Kuva: Saara Siltasalmi

Pakkasmarjan esittämässä haasteessa opiskelijoiden tavoitteena oli uudistaa jo olemassa olevaa marjasoseiden tuoteperhettä. Tuotekehitystiimi ryhtyi kehittämään tuotteen koostumusta ja makumaailmaa. Aistinvaraisesti parhaaksi tuotteeksi valikoitui Mansikka Puree, johon oli lisätty muun muassa kaurajauhoa ja rypsiöljyä, jotta tuote vastaisi enemmän välipalatuotetta.

Kurssin kesto loi raamit tuotekehityksen toteuttamiseen. Aikapaineesta huolimatta tuotekehitystiimit onnistuivat kehittämään tuotteita. Nähtäväksi jää, päätyvätkö jotkin tuotteet kauppojen hyllyille saakka.

Opiskelijoista tuotekehitys oli hyvin haastavaa, mutta antoisaa ja hauskaa! Lisäksi tuotekehitys on loistavaa ryhmätyötä, sillä jokaisen ryhmäläisen tiedot ja taidot ovat tärkeitä ideoinnissa. Tulevina ravitsemuksen ammattilaisina opiskelijat pystyivät keskittymään myös kehitettävien tuotteiden ravitsemukselliseen laatuun.

Kirjoittajat ovat ravitsemustieteen maisterivaiheen opiskelijoita Itä-Suomen yliopistosta.