New feed additive can significantly reduce methane emissions generated by ruminants, already at the dairy farm

alio, A-Rehu, Natural Resources Institute Finland (Luke) and the University of Helsinki are researching the potential for reducing ruminal methane emissions using a feed additive; the ‘Climate smart feeding solutions for Finnish milk production sector’ project is funded by the Ministry of Agriculture and Forestry. The Bovaer® feed additive can reduce ruminal methane emissions by 30 percent and thus promotes climate resilience in agriculture. In the joint project, the methane-reducing feed additive is being piloted with 3,100 dairy cows at 43 farms.

Valio ja VTT tutkivat navettailman metaanin muuttamista hiilidioksidiksi plasmateknologian avulla

Valio ja VTT selvittävät kansainvälisessä tutkimusprojektissa, miten navettailmassa olevan metaanin voisi kerätä ja hajottaa plasmateknologian avulla hiilidioksidiksi. Maidontuotannon yhteydessä syntyvät metaanipäästöt muodostavat Suomen olosuhteissa noin 50 prosenttia maidon hiilijalanjäljestä. Tutkimusprojektin tavoitteena on kehittää laite, jonka avulla navettailmaan kertyvä kasvihuonekaasu metaani voidaan muuttaa vähemmän haitalliseksi hiilidioksidiksi.

Uusi tukku sai nimekseen Valio Aimo®

Valio osti Heinon Tukun kesällä 2021, ja uusi tukku sai nyt nimekseen Valio Aimo®. Uudella suomalaisella tukkutoimijalla on vahvuuksinaan yli sadan vuoden kokemus tukkukaupasta ja elintarvikealasta, laaja tuotevalikoima, omaa valmistusta sekä maan kattavin jakeluverkosto. Tukkuri tavoittelee markkinoiden parasta asiakaskokemusta, joka syntyy yhdessä asiakkaiden kanssa rakennetulla toimintamallilla.
TiedotteetValio

Yhä useampi Valion tuote pakataan jo kartonkipohjaisiin ratkaisuihin

Yhä useampi Valion tuote on pakattu uusiutuvista materiaaleista valmistettuun pakkaukseen kuten kartonkiin. Tällä hetkellä Valion kaikista kotimaassa käytetyistä pakkausmateriaaleista 72 prosenttia on uusiutuvia. Tuoreimmat kartonkipakkaukset löytyvät nyt jogurttihyllystä, kun syksyn uutuustuotteet, Valio Luonnonjogurtti+™ uuniomena ja Valio Luonnonjogurtti+™ mango & persikka pakattiin kartonkipikareihin. Valion tavoitteena on siirtyä kartonkisiin pakkauksiin vähitellen mahdollisimman laajasti.

Valio ja St1 tuottamaan biokaasua lannasta − uusi pelinavaus liikenteen päästöjen pienentämiseksi

Ruokatalo Valio ja energiayhtiö St1 ovat perustamassa yhteisyrityksen, joka tuottaa maitotilojen lannasta ja muista maatalouden sivuvirroista uusiutuvaa biokaasua pääasiassa raskaan liikenteen polttoaineeksi. Perustettavan yhtiön biokaasutuotannon tavoite on jopa 1 000 GWh (1 terawattituntia) vuoteen 2030 mennessä, mikä on kolmasosa Suomen fossiilittoman liikenteen tiekartan biokaasutarpeesta. Biokaasun käytöllä raskaassa liikenteessä voidaan saavuttaa huomattava päästövähenemä. Suomen biokaasutavoitteen mukaisen tarjonnan ja kysynnän luomisen edellytys kuitenkin on, että kaasukäyttöinen kuljetuskalusto yleistyy Suomessa merkittävästi.

Valio tukee nuorten aikuisten ruoanlaittotaitoja – YouTubeen uusi sisältösarja Fight for Joy

Ruoanlaitto ja leipominen ovat tärkeä osa itsensä ilmaisua, sosiaalisten suhteiden ylläpitoa ja omien arvojen mukaisten valintojen tekemistä. Etenkin nuorissa aikuisissa korostuu uteliaisuus ja innostus uuden kokeiluun. Valio aloittaa YouTube –kanavallaan Fight for Joy –nimisen sisältösarjan, jossa laitetaan ruokaa ja jutellaan ruokaan liittyvistä ilmiöistä some-vaikuttajien johdolla. Sarjan ensimmäinen jakso julkaistaan 28.4. klo 9.00.

Kuluttajat valitsivat Valion Suomen vastuullisimmaksi brändiksi kahdeksatta kertaa: paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat korostuvat

Valio on valittu kahdeksatta kertaa peräkkäin Suomen vastuullisimmaksi brändiksi. Eurooppalainen Sustainable Brand Index mittaa vuosittain kuluttajien käsityksiä brändien vastuullisuudesta Suomessa ja muissa Euroopan maissa. Tutkimuksen mukaan suomalaisille oli tärkeää erityisesti Valion paikallinen tuotanto, terveelliset tuotteet, eläinten hyvinvointi ja ympäristöasiat.