Kriteereinä palkinnolle ovat alueen edelläkävijyys luomutuotannossa, kestävän kehityksen näkökulmat sekä innovatiiviset ja innostavat toimintamallit, joita on mahdollisuus toteuttaa luomutuotannossa muuallakin EU:ssa.
Vaikka vuosi 2023 ei tilastojen mukaan ollut paras vuosi luomulle, on luomun käyttö kasvanut vauhdikkaasti ammattikeittiöissä ja kuluttajien kiinnostus luomuun säilynyt. Luomu Suomessa -kooste kokoaa yhteen julkiset luomutilastot.
Luonnonmukainen ruoka kiinnostaa yhä inflaatiosta ja ruoan hinnan noususta huolimatta. Alle 20 000 euron bruttovuositulojen talouksissa luomuruoka kiinnostaa eniten, mutta luomuruokaa ostetaan kuitenkin selvästi eniten kotitalouksissa, joiden bruttotulot ylittävät 85 000 euroa vuodessa. Asiantuntijan mukaan kiire, raha tai mukavuudenhalu voivat estää arvojen mukaisen ostokäyttäytymisen.
Luomun myynti laski vuonna 2023 edellisvuoden tapaan. Kuluttajien luottamus omaan talouteen on edelleen heikko, mikä näkyy hintaherkkyytenä myös ruokakaupassa. Kuitenkin positiivistakin kehitystä näkyy joissakin luomutuoteryhmissä.
Inflaatio on haastanut luomumarkkinaa voimakkaasti viime vuodesta alkaen, mutta myynneissä on eroja tuoteryhmien välillä. Esimerkiksi luomulastenruoka tuntuu kiinnostavan suomalaisia lapsiperheitä entiseen malliin, ja suomalaisista lastenruokabrändeistä löytyy kasvuun uskovia yrityksiä.
Suomalaisten arvio omasta luomun ostamisestaan on kuluttajatutkimuksen mukaan odotettua positiivisempi, vaikka kokemus luomutuotteiden hintojen noususta noudattelee inflaatiota ja yleistä ruuan hinnan nousua. Mielikuva luomusta vastuullisena tuotantotapana on vahvistunut.
Suomalaisen luomuelintarvikeviennin kärkituotteina jatkoivat vuonna 2022 luomumyllytuotteet, joiden osuus on merkittävä myös Suomen koko myllytuotteiden viennistä. Luomuviennin jalostusaste on koko elintarvikevientiä korkeampaa ja jalostamattoman raaka-aineen vienti vähäistä.
Vuoden 2022 päivittäistavarakaupan luomumarkkinan arvo oli noin 375 miljoonaa euroa. Inflaatio vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen voimakkaasti, ja yli puolet suomalaisista kokee, että ruuan hinnan nousu vaikuttaa oleellisesti ostoskorin vastuullisuuteen. Tällä on näkyviä seurauksia luomumarkkinalle, jonka arvo laski yli kymmenen vuoden hyvän kehityksen jälkeen.
Julkisissa ruokapalveluissa luomu on jo arkipäivää, ja esimerkiksi luomumaitoa käyttää päivittäin kolmasosa ruokapalveluista. Ruokapalvelut myös haluaisivat lisätä luomun käyttöä edelleen. Tärkeimpiä syitä valita luomua ovat maku, laatu, asiakkaiden hyvinvointi ja vastuullisuuden kehittäminen organisaatiossa.
Pro Luomu pääsi vihdoin juhlistamaan maaliskuussa 2021 täyteen tullutta 10 ensimmäistä vuottaan. Koko ensimmäisen vuosikymmenen Pro Luomun hallituksen puheenjohtajana toiminut Ilkka Alarotu kutsuttiin juhlassa kunniapuheenjohtajaksi ja samoin 10 vuotta toiminnanjohtajana ollut Marja-Riitta Kottila kunniajäseneksi.
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.