Pro Luomu

Suomalaiset nipistävät vastuullisista valinnoista – osa luomutuoteryhmistä piti silti pintansa

Vuoden 2022 päivittäistavarakaupan luomumarkkinan arvo oli noin 375 miljoonaa euroa. Inflaatio vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen voimakkaasti, ja yli puolet suomalaisista kokee, että ruuan hinnan nousu vaikuttaa oleellisesti ostoskorin vastuullisuuteen. Tällä on näkyviä seurauksia luomumarkkinalle, jonka arvo laski yli kymmenen vuoden hyvän kehityksen jälkeen.

Yli puolet ruokapalveluista käyttää luomua päivittäin

Julkisissa ruokapalveluissa luomu on jo arkipäivää, ja esimerkiksi luomumaitoa käyttää päivittäin kolmasosa ruokapalveluista. Ruokapalvelut myös haluaisivat lisätä luomun käyttöä edelleen. Tärkeimpiä syitä valita luomua ovat maku, laatu, asiakkaiden hyvinvointi ja vastuullisuuden kehittäminen organisaatiossa.

Pro Luomulle ensimmäinen kunniapuheenjohtaja ja kunniajäsen

Pro Luomu pääsi vihdoin juhlistamaan maaliskuussa 2021 täyteen tullutta 10 ensimmäistä vuottaan. Koko ensimmäisen vuosikymmenen Pro Luomun hallituksen puheenjohtajana toiminut Ilkka Alarotu kutsuttiin juhlassa kunniapuheenjohtajaksi ja samoin 10 vuotta toiminnanjohtajana ollut Marja-Riitta Kottila kunniajäseneksi.