Selvitys: Luonnonlaidunlihan sertifioinnilla lisähintaa tuottajille

Maa- ja metsätalousministeriön tilaama selvitys luonnonlaidunlihan tuottamisen ja myynnin edistämisestä Suomessa on julkaistu. Valmistunut selvitys antaa suuntaviivoja myynnin edistämiseen Suomessa Ruotsissa saatujen kokemusten pohjalta. Ruotsissa tuottajien ja kauppaketjun välisellä yhteistyöllä on saatu lisähintaa tuottajille.

Maa- ja metsätalousministeriön tilaama selvitys sertifioidun luonnonlaidunlihan tuottamisen ja myynnin edistämisestä Suomessa on valmistunut. Selvityksen päätavoitteena oli kartoittaa sertifioidun luonnonlaidunlihan tuotannon ja kysynnän kasvattamisen potentiaalia Suomessa. Pyhäjärvi-instituutin maa- ja metsätalousministeriölle tekemässä selvityksessä tarkastellaan myös Ruotsissa onnistuneesti toteutettua luonnonlaidunlihan sertifiointia ja sertifioinnin hyödyntämistä tuotantomäärien nostossa, brändäyksessä ja tuottajien saaman lisäarvon kasvattamisessa.

Luonnonlaidunlihaa tuotetaan Suomessa usealla tilalla, mutta tällä hetkellä vain yksi tila on sertifioinut luonnonlaidunlihan tuotantonsa. Luonnonlaidunlihan sertifiointia on ollut käytössä Suomessa vuodesta 2022 alkaen. Kiinnostus on kuitenkin kasvanut ja muutamat muut tilat ovat parhaillaan hakemassa sertifikaattia.

Luonnonlaidunlihalla tarkoitetaan lihaa, joka saadaan osan vuodesta vapaana luonnonlaitumilla ja perinnebiotoopeilla laiduntavista eläimistä. Tyypillisesti luonnonlaitumilla pidetään nautoja ja lampaita. Luonnonlaidunnus lisää luonnon monimuotoisuutta ja sitoo hiiltä. Perinnebiotoopit, eli perinteisessä karjataloudessa olleet alueet, ovat harvinaisia luontotyyppejä, joissa elää paljon uhanalaisia lajeja. Perinnebiotooppien hoito on tärkeää luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi.

Ruotsissa keskeistä yhteistyö kauppaketjun kanssa

Ruotsissa luonnonlaidunlihaa on sertifioitu jo 20 vuotta. Sertifiointiprosessiin sisältyy tilan auditointi eli tarkastuskäynti, jolla varmistetaan, että tuotanto on sovittujen ehtojen mukaista. Sertifioinnin avulla voidaan varmistaa kuluttajille, että liha on tuotettu ympäristöä ja eläinten hyvinvointia kunnioittaen. Näitä tietoja voidaan hyödyntää tuotteen brändäyksessä.

Sertifioitu liha on tuotu Ruotsissa vasta hiljattain isosti markkinoille. Luonnonlaidunlihatuottajien yhdistys, Naturbeteskött i Sverige, neuvotteli vuosien ajan eri kauppaketjujen kanssa sertifioidun luonnonlaidunlihan saamisesta valikoimiin. Coop Sverige-kauppaketju lanseerasi sertifioidun luonnonlaidunlihan valikoiman keväällä 2019. Näiden tuotteiden myynti kasvoi kaksinkertaiseksi muutamassa vuodessa.

”Ruotsissa Coop Sverige ottaa anatomisen vastuun eli ostaa koko ruhon sen sijaan että ostaisi vain tiettyjä osia. Anatominen vastuu tarkoittaa koko eläimen hyödyntämistä. Sertifioidun luonnonlaidunlihan tuottajat toimittavat nautojaan teurastamoon sopimuksen mukaan ja heille maksetaan lihasta tietty lisähinta per ruhokilo, riippumatta siitä miten ruhonosia hyödynnetään.  Pitkäjänteinen kauppaketjujen ja tuottajien yhteistyö on johtanut kysynnän kasvuun, ja siihen, että sertifioidusta luonnonlaidunlihasta maksetaan Ruotsissa lisähintaa sen laadun ja ympäristöhyötyjen vuoksi. Suomessa olemme alkuvaiheessa sertifioidun luonnonlaidunlihan tuottamisessa, mutta samankaltainen kehitys kuin Ruotisissa yhteistyön lisäämisessä ja kysynnän kasvussa voisi olla mahdollista myös meillä”, kertoo kehittämispäällikkö Mervi Louhivaara Pyhäjärvi-instituutista.

Valtaosalle ruotsalaisista luonnonlaidunlihan tuottajista suurin hyöty sertifioinnista on lisähinta. Coop Sverige-yhteistyössä tuottajan saama lisähinta luonnonlaidunlihasta on keskimäärin 4 kruunua (noin 0,40 €) per kilo lihaa eläimestä. Se on korkeampi kuin luomulihasta saatava lisähinta (3,5 kruunua/kg = 0,30 €).

Kuluttajien tietoisuutta luonnonlaidunlihasta lisättävä

Selvityksen perusteella suomalaiset luonnonlaidunlihan tuottajat toivovat laajempaa näkyvyyttä luonnonlaidunlihalle ja kuluttajien tietämyksen lisäämistä. Selvityksessä haastatellut ravintolan ja kaupan alan edustajat ovat kiinnostuneita luonnonlaidunlihan hankinnasta.

”Vastuullisuuteen perehtyneet ruoka-alan toimijat osin tuntevat luonnonlaidunlihan tuotantoa, mutta suurelle yleisölle aihe on näkymätön. Luonnonlaidunlihaa ei mainosteta televisiossa eikä sitä ole saatavilla markettien hyllyillä. Luonnonlaidunlihan tunnettuuden lisäämisessä on Suomessa vielä paljon tekemistä,” toteaa maa- ja metsätalousministeriön erityisasiantuntija Tuuli Orasmaa.

Ruotsissa on selvityksen mukaan tehty töitä luonnonlaidunlihan tunnettuuden lisäämiseksi vuosikymmenten ajan. Useissa hankkeissa on tehty sertifioitua luonnonlaidunlihaa tietoisesti tunnetuksi mm. yhteistyössä ravintoloiden ja muun muassa kokkimaajoukkueen kanssa.

Selvityksessä suositellaankin, että Suomessa panostetaan erityisesti tietoisuuden lisäämiseen, rakennetaan kumppanuuksia ja tuottajien yhteistyötä mm. kauppaketjujen ja horeca-alan kanssa, sekä kehitetään aiheeseen liittyvää neuvontaa. 

Tutustu tarkemmin: Selvitys sertifioidun luonnonlaidunlihan tuottamisen ja myynnin edistämisestä Suomessa