
Alkon trendikatsaus: Viini ei maistu nuorille
Alkon vuoden 2025 trendit kertovat muun muassa alkoholittomien ja juomasekoitusten suosiosta ja siitä, että Z-sukupolvelle ei maistu viini edeltävien sukupolvien tapaan. Pakkauksissa kartonki nostetaan pullojen rinnalle myös myymälöissä.
Alkon tuore trendikatsaus kertoo, että vaikka sosiaalinen media nostaa esiin nopeita hitti-ilmiöitä, suuret juomatrendit heijastavat pidempään jatkuneita megatrendejä kuten hyvinvoinnin vaalimista, elämysten hakemista ja hintatietoisuutta.
– Hintatietoisuus, oma hyvinvointi sekä ympäristöystävällisyys ohjaavat kuluttajien valintoja. Panostammekin siihen, että tarjoamme laadukkaita juomia eri hintaluokissa ja erityyppisissä pakkauksissa, korostaa valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.
Alkoholittomat ja sekoitukset kiinnostavat
Vuoden 2025 trendeistä ensimmäinen on alkoholittomien juomien nousu. Alkoholittomien myynti kasvoi vuonna 2024 3,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Myös niiden tyylit ja kulutustilanteet monipuolistuvat.
Alkoholittomilla vaihtoehdoilla korvataan myös muita kuin alkoholia sisältäviä juomia, esimerkiksi virvoitusjuomia. Uusista tyyleistä esimerkiksi sparkling tea eli kupliva tee on nousussa.
Juomasekoitusten kuten maustettujen long drinkien ja hard seltzereiden suosio jatkuu. Oluille nämä ja uudenlaiset juomatyypit tarkoittavat kilpailua. Myös helppojen valmiiden cocktailien, mocktailien ja ehkä myös esisekoitettujen cocktailpohjien kysyntä nousee.
Juomissa saa nyt maistua makeus. Trendi näkyy niin long drinkien suosiossa kuin siinä, että viineissä pitkään jatkunut rutikuivan tyylin valta-asema on järkkymässä. Pinnalla ovat etenkin eksoottiset maut. Toisaalta spritz-tyylisten drinkkien myötä katkerotkin ovat nousussa.
Ulkonäkö on osa elämystä, joten lasin sisältö saa olla värikäs ja näyttävä. Sosiaalinen media luo visuaalisia trendejä. Esimerkiksi jääpaloja tuunataan, kertoo Alkon tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.
– Kansainväliset julkisuuden henkilöt nostavat trendejä omilla tuotemerkeillään ja kertomalla suosikkijuomistaan haastatteluissa. Humoristiset videot tai merkittävät sometähdet voivat nostaa yksittäisiä tuotemerkkejä kysyntää radikaalisti, Lindström kuvaa sosiaalisen median merkitystä.
Harvinaisuudet kiinnostavat
Uusia elämyksiä etsitään aina. Viineissä tämä trendi nostaa kiinnostusta harvinaisia rypälelajikkeita sekä alueista esimerkiksi Georgiaa, Kreikkaa, Sloveniaa, Sveitsiä sekä Ranskasta Juran ja Savoien alueita kohtaan.
Samppanjan haastajista nousevat Espanjan corpinnat, Italian alta langat ja franciacortat sekä Englannin kuohuviinit. Oluissa kokeilunhalu kohdistuu muun muassa humalalajikkeisiin, esimerkiksi uusiseelantilaisiin. Myös villihiivalla käytetyt sekä tynnyrikypsytetyt oluet kiinnostavat.
Klassiset juomat – kuten Bordeaux’n punaviinit, samppanja tai belgialainen ale – pitävät pintansa nautiskelu- ja herkuttelujuomina. Viinin kulutus kuitenkin laskee maailmanlaajuisesti, mikä iskee myös hinnakkaaseen fine wine -kategoriaan. Varsinkin vasta täysi-ikäiseksi tulleelle Z-sukupolvelle maistuvat viiniä paremmin esimerkiksi juomasekoitukset.
Kartonki lasin tilalle
Perinteisestä lasipullosta poikkeavat pakkaustyypit ovat yleistyneet. Pakkauksen eettisyys painaa yhä useamman kuluttajan valinnoissa.
Uusiin pakkaustapoihin myös aletaan tottua, joten ne alkavat muuttua salonkikelpoisiksi. Alkossa tämä näkyy siinä, että maaliskuusta alkaen kartonkipakkaukset hyllytetään perinteisten pullojen joukkoon.
Hinta ohjaa ostopäätöksiä myös juomissa. Laatua arvostetaan, mutta edullisia vaihtoehtoja etsitään kaikissa juomatyypeissä. Pienet pakkauskoot vastaavat tiukkojen budjettien vaatimuksiin.
Suosittelemme artikkelia

Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu

Elintarvikeala esittäytyy nuorille maailman suurimmassa etäTETissä

Alkon kesäkuun myyntitiedote – alkoholilain muutokset litramyyntiin odotetut

Alkon valikoiman Pernod Ricardin tuotteiden hintalappuihin lisätään toimittajatieto

Alkon viinien takaa löytyi ihmisoikeusongelmia
