Hartwall ostaa alkoholiyhtiö Pernod Ricardin suomalaisbrändit ja niiden valmistuksen Turussa

Hartwall vahvistaa asemiaan Suomen viinien ja väkevien markkinoilla ja ostaa ranskalaiselta alkoholiyhtiöltä Pernod Ricardilta sen Turussa valmistettavat tuotemerkit ja niiden tuotannon. Kaupan myötä Hartwallille siirtyy muun muassa ikoninen Minttu-likööri.

Pernod Ricard on yksi maailman suurimpia alkoholiyhtiöitä, joka on valmistanut pohjoisia tuotemerkkejään Turussa. Nyt Hartwall ostaa yhtiön paikallisen tuotevalikoiman, johon kuuluu niin väkeviä juomia, liköörejä kuin kotimaisia viinibrändejä, ja niiden valmistuksen Turussa. Tunnetuin Hartwallille kaupan jälkeen siirtyvä tuotemerkki on Minttu-likööri. Hartwallille siirtyvät myös esimerkiksi Lapponia-liköörit ja laaja valikoima marja- ja hedelmäviinejä sekä erilaisia glögejä.

”Hartwall on viime vuosina vahvistanut asemiaan viinien ja väkevien juomamarkkinassa ja on tällä hetkellä Suomen suurin viinien maahantuoja. Ikonisten juomabrändien saaminen Hartwallin valikoimaan vahvistaa entisestään kykyämme palvella asiakkaitamme laaja-alaisena juomatalona”, sanoo Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen.

Hartwallin kotimainen tuotanto vahvistuu

Kaikki Hartwallille kaupan myötä siirtyvät tuotemerkit valmistetaan hiilineutraalisti tuotantolaitoksessa Turussa. Kaupan jälkeen myös Turun tehtaan toiminta ja henkilöstö siirtyvät Hartwallille.

”On todella hienoa, että pääsemme jatkamaan kotimaista tuotantoa Turussa. Turun uusiutuvalla energialla toimiva tehdas tarjoaa meille joustavuutta tuotantoomme mahdollistaen esimerkiksi pienemmät tuote-erät ja erilaiset pakkausratkaisut”, iloitsee Hartwallin tuotanto- ja toimitusketjujohtaja Tomi Korte.

Seuraavaksi kauppa menee kilpailuviranomaisten hyväksyttäväksi. Hartwallilla on entuudestaan tuotantolaitos ja logistiikkakeskus Lahdessa ja lähdevesipullottamo Karijoella. Lisäksi Hartwall valmistaa paikallispanimoissaan Helsingissä ja Tampereella craft-oluita.

”Suomalaiset arvostavat yhä enemmän juomavalinnoissaan paikallisuutta ja kotimaisuutta, ja sitä haluamme myös jatkossa tarjota”, Järvinen sanoo.