Kometos Oy toimittaa lihakarjan mobileteurastamon Ranskaan

Kometos Oy on sopinut kolme ajoneuvoyhdistelmää kattavan liikkuvan teurastamokokonaisuuden toimittamisesta ranskalaiselle Le Boeuf Ethique SAS yritykselle.

Kometos on toimittanut useita liikkuvia teurastamoita. Ranskaan toimitettavan teurastamon tarkoituksena on tarjota lihakarjankasvattajille eläinten teurastus kotitiloillaan ja siten välttää eläinkuljetusten ja suurten teurastamoiden aiheuttamaa stressiä eläimelle.

’’ Eläinlääkärin tarkastuksen jälkeen eläimen oma hoitaja taluttaa eläimen autoon kiireettömästi ja varmistaa stressittömyyden. Eettinen eläintenkäsittely -konsepti parantaa eläinten hyvinvointia ja lihan laatua, sekä oikein brändättynä myös kannattavuutta. Toimintamallimme mukaisesti tuotettua ruokaa haluavien ihmisten joukko on suuri ja se kasvaa koko ajan’’, Le Boeuf Ethiquen toimitusjohtaja Emilie Jeannin kertoo.

Liikkuvan teurastamon kolme ajoneuvoyhdistelmää pitävät sisällään alan viimeisimmän teknologian. Kometos valmistaa itse suurimman osan teurastamon laitteista.

’’ Kaksi puoliperävaunuyhdistelmää ja yksi täysperävaunuyhdistelmä sisältävät mm. varsinaisen perävaunun, jossa sijaitsevat työntekijöiden sosiaalitilat ja eläinlääkärin toimisto, teurastusperävaunun, ruhojen jäähdytysperävaunun sekä kuorma-auton päälle sijoitettavan sisäelinten- ja taljojen jäähdytysyksikön. Toimintaan tarvittavat korkeudet ja tilat saadaan, kun perävaunujen seinät levenevät, katto nousee ja lattia laskee. EU-tieliikennelain mukainen kokonaisuus on tarvittaessa myös täysin omavarainen mm. sähkön, veden ja viemäröinnin suhteen. Teurastuskapasiteetti tässä yksikössä on asiakkaamme määrittelemä 24 eläintä päivässä (kokonaiskapasiteetti yli 4,5 milj. kg / vuosi), ja tarvittaessa sitä voidaan lisätä helposti jäähdytyskapasiteettia kasvattamalla’’, Kometoksen myyntipäällikkö Risto Salo selventää.