Yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa jo paljon suomalaista ruokaa, osa jopa kaiken, minkä suomalaisena saa. Lähitulevaisuudessa valtaosa aikoo ostaa suomalaista ruokaa saman verran kuin ennenkin, mutta nykyistä enemmän aikoo ostaa joka viides.
Monelle suomalaiselle kotimainen alkuperä on tärkeä kriteeri ruokaostoksilla, ja tässä Hyvää Suomesta -merkki toimii kuluttajien apuna. Merkki kertoo nopealla vilkaisulla tuotteen kotimaisesta alkuperästä. 12 000 Hyvää Suomesta -tuotetta tarjoavat vaihtoehtoja kaikille kukkaroille, ruokavalioille ja mauille.
Vuoden ruokakasvattajaksi on valittu Lempäälän ruokapalvelu ja erityisesti siellä toimiva ruokakasvatuksen tiimi, johon kuuluvat Taina Keskinen, Reko Sipola, Katja Rautanen, Christina Mettälä ja Liisa Belaid. Kunniamaininnan ruokakasvatustyöstään sai Mainingin koulussa Espoossa toimiva palveluvastaava Marjo Sundström.
Viime vuodesta Hyvää Suomesta -merkittyjen tuotteiden määrän kasvua vauhdittivat mm. leipomo- ja kasvistuotteet sekä juomat. Tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuusaste on pysynyt vuodesta toiseen korkeana. Kotimaisen raaka-aineen lisäksi Hyvää Suomesta -merkki on tae siitä, että tuote on valmistettu Suomessa.
Kuinka suuri viljasato oli vuonna 2022? Paljonko suomalaiset kuluttavat lihatuotteita? Mihin suuntaan tuottajahinnat ovat kehittyneet? Paljonko ruokahävikkiä muodostuu ruokaketjussa vuosittain? Vastaus näihin ja moniin muihin kysymyksiin löytyy Ruokatieto Yhdistyksen julkaisemasta Tietohaarukka 2023 -tilastopaketista, joka kokoaa ruoantuotantoa ja -kulutusta koskevat luvut yksiin kansiin.
Vuoden ruokakasvattaja 2023 -huomionosoituksen ovat saaneet yliopistonlehtori Sanna Talvia Itä-Suomen yliopistosta Joensuun kampukselta sekä maanviljelijä ja väitöskirjatutkija Juuso Joona Joutsenosta. Ruokatieto Yhdistys jakaa vuosittain…
Ruokatieto Yhdistyksen teettämän Ruoka ja vastuullisuus -kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset arvioivat ruoan vastuullisuutta yllättävän laaja-alaisesti. Vastuullisuusajattelussa korostuvat erityisesti ruoantuotannon merkitys aluetaloudelle, eläinten hyvinvointi, ruoan turvallisuus ja ympäristöasiat. Kokonaisuudessaan suomalaiset näkevät ruokaketjun merkittävänä osana Suomen taloutta. Suomalaiset kantavat huolta erityisesti maanviljelijöiden toimeentulosta ja jaksamisesta, ja suuri osa vastaajista luottaa viljelijöiden ilmastotoimiin.
Ruokatiedon myöntämän Vuoden ruokakasvattaja 2022 -huomionosoituksen ovat saaneet Jyväskylässä toimiva Mäki-matin perhepuisto sekä Kortepohjan koulun ruokapalveluvastaava Senja Lankinen. Tunnustuksia myönnettiin ensimmäistä kertaa kahdessa kategoriassa: yksilöt ja yhteisöt.
Ruokatieto Yhdistys ry on myöntänyt Vuoden ruokakasvattaja 2021 -tunnustuksen Länsi-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten Ruokaneuvolivelle, jota tuottavat ruoka-asiantuntijat Anna Kari ja Janita Kylänpää. Ehdotuksia tunnustuksen saajaksi saatiin huimat 21 kappaletta! Ehdotusten perusteluissa näkyivät ruoan arvostus ja ruokakasvatuksen tärkeys.
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.