Intian valmisruuissa näkyvät perinteet ja megatrendit 

Intian valmisruokateollisuuden ennustetaan kasvavan 1,53 miljardilla eurolla 25,2 prosentin vuotuisella kasvuvauhdilla vuosina 2023–2028. 

Alkuvaiheissaan Intian valmisruokateollisuus oli vahvasti riippuvainen monikansallisista yrityksistä kuten McCain ja Knorr. Valmisruuan suosio on kasvanut viime vuosina paikallisten tuotemerkkien myötä, joista kolme suurinta ovat MTR Foods, Haldiram’s ja Gits Food Products. Valmisruokatuotteet ovat lämmitettäviä perinteisiä ruokalajeja kuten curryja (esim. chicken tikka, sambar), linssejä (dal makhani, rajma masala) ja vihanneksia (navratan korma, aloo matar). 

Markkinaennusteen mukaan 72 prosenttia 25-44-vuotiaista intialaisista ostaa valmisruokia. Nämä kuluttajat haluavat käteviä, nopeita ja pitkään säilyviä ruokavaihtoehtoja, jotka sopivat kiireiseen työelämään. Lisäksi ydinperheiden ja monituloisten kotitalouksien yleistyminen, suurempi ostovoima, kaupungistuminen ja terveystietoisuuden kasvu saavat etsimään pikaruualle vaihtoehtoja.  

Lähivuosien valmisruokatrendeistä tärkein on terveellisyys. Nousussa ovat myös Intian paikalliset superfoodit kuten moringa ja ashwagandha ja perinteiset ruuat kuten khichdi ja poha, joissa yhdistyvät erilaiset maut, nostalgiset sävyt, terveyshyödyt ja paikallisten viljelijöiden tukeminen.  

Valmisruualta odotetaan tulevaisuudessa myös kestävämpiä pakkauksia ja teknologian avulla tehtävää esimerkiksi ravintoarvoihin ja ruokavalioon liittyvää personointia. Kasvipohjaisen, etnisesti monimuotoisen ruokakulttuurin odotetaan johtavan kasvipohjaisen proteiinin käytön merkittävään lisääntymiseen. 

Kotimaan markkinoiden lisäksi Intiasta viedään valmisruokia muualle muuttaneiden intialaisten tarpeisiin. Tärkein vientimaa on Yhdysvallat. Valtavasta potentiaalista huolimatta Intian valmisruokateollisuuden osuus maailmanmarkkinoista on vain 0,3 prosenttia. 

Kirjoittaja on väitöskirjatutkija Turun yliopistossa.