Japani on Suomen toiseksi suurin Aasian vientimaa

Japani on maailman kolmanneksi suurin talous. Aasiassa se on Suomen toiseksi suurin vientimaa Kiinan jälkeen. Maa on tuontivetoinen, ja siellä on hyvä ostovoima.

Japanin talouden taantuma alkaa hellittää. Tilanne on tasaantunut, mutta erityisesti nuorten kulutus on edelleen varovaista, eikä talouden kasvuun luoteta. Vanhemmat sukupolvet kuluttavat nuoria enemmän, koska heidän taloudellinen tilanteensa on parempi.

Markkinan kasvua hidastaa väestön kasvun pysähtyminen ja jopa väheneminen. Tällä hetkellä se on prosentin verran vuodessa. Kasvu onkin nyt matkailun varassa. Japanin hallituksen tavoitteena on kasvattaa matkailijoiden määrää nykyisestä 24 miljoonasta vuosittaisesta kävijästä 60 miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Tokion olympialaiset vuonna 2020 tulevat myös lisäämään matkailijoiden määrää.

Lähimarkettien suosio kasvaa

Väestö myös vanhenee: viime vuonna yli 65-vuotiaiden osuus oli jo 27 prosenttia. Vanheneminen ja naisten lisääntynyt työssäkäynti vaikuttavat vähittäiskaupan rakenteeseen. Nopeimmin kasvava myymälämuoto on keskustoissa, asuma-alueilla ja työmatkareiteillä sijaitseva pieni lähimarketti kuten 7-Eleven- tai Lawson-ketjut, joista saa ostoksensa hoidettua helposti ja nopeasti.

Verkkokauppa on toinen nopeasti kasvava kanava myös elintarvikkeille, ja uusia verkkokauppoja avautuu tiheään tahtiin.

Japanin markkinoille pääsyssä tuotteiden laadulla on erittäin suuri merkitys: japanilaisia pidetään maailman laatutietoisimpina. Tuotteiden korkea taso on ehdoton lähtökohta, jos mielii Japanin markkinoille.

Laadun lisäksi pakkauksen merkitys on suuri. Elintarvikkeita ostetaan usein myös lahjaksi, jolloin pakkauksen laadukkuus ja tyylikkyys ovat vieläkin tärkeämpiä. Japanilaiset antavat kauniisti pakattuja ruokalahjoja erityisesti kesäisin ja uutena vuotena, ja lahjaksi tarjottaville elintarvikkeille on olemassa jopa omat myymäläketjunsa.

Suomi tunnetaan Japanissa

Suomalaisilla on hyvät lähtöasemat Japanin vientiä ajatellen. Suomi on Japanissa tunnettu ja pidetty maa, ja suomalaisia tuotteita pidetään laadukkaina ja kiinnostavina. Muumit ja muumituotteet tulevat vastaan monissa paikoissa, ja niiden suosio on ehtymätön.

Laitilan Wirvoitusjuomatehdas esitteli tuotteitaan Foodex-messuilla Tokiossa maaliskuussa 2018. Kuva: Annaleena Soult

Tämän vuoden loppupuolella, noin tunnin matkan päähän Tokiosta avataan Metsä-niminen lifestyle-kylä metsäiseen ympäristöön, jonka yhteyteen avautuu ensi vuoden alussa myös Muumi-puisto. Japanilaiset ostajat ovat käyneet etsimässä tänne sopivia tuotteita Suomesta jo useaan otteeseen.

Myös muita supisuomalaisia sanoja tulee vastaan muun muassa kauppojen nimissä, kuten Kiitos ja Ehkä Söpö. Japanilaiset pitävät erityisestä Ö- ja Ä-kirjaimista niiden päällä olevien pisteiden takia. Nämä viehättävät tuotteiden nimissä ja pakkauksissa.

Elintarviketrendeistä ehkä voimakkaimpana näkyy terveellisyyden tavoittelu; kiinnostus terveellisiin ja hyvinvointia lisääviin tuotteisiin kasvaa jatkuvasti. Vanhoille ihmisille suunnattuja tuotteita tulee markkinoille koko ajan enemmän. Näissä on huomioitu proteiinipitoisuus, suolan ja sokerin vähentäminen ja muita terveellisyyttä lisääviä tekijöitä.

Vapaakauppasopimus auttaa vientiä

Suomen kokonaisvienti Japaniin on 1,5 miljardia euroa. Tästä miljardi on tavarakauppaa ja loput palveluita. Elintarvikkeiden osuus on 17 miljoonaa euroa, ja merkittävimpiä vientituotteita ovat sianliha, juusto, maltaat ja suklaa. Suomalaiselle siipikarjanlihalle saatiin vientilupa vuosi sitten, ja kananmunille tänä keväänä. Potentiaalia lisäviennille on paljon.

EU ja Japani ovat neuvotelleet vapaakauppasopimuksen, jonka on määrä astua voimaan vuonna 2019. Sopimus avaa Japanin markkinoita ja luo suomalaisyrityksille kauppa- ja kasvumahdollisuuksia. Sopimus laskee muun muassa maatalous- ja elintarviketuotteiden tulleja ja tuo tätä kautta säästöjä viennissä Japaniin.

Japani soveltaa tällä hetkellä korkeita tulleja useille elintarviketuotteille kuten juustolle, naudanlihalle ja suklaalle. Suomalaisilla elintarvikkeilla on Japanissa hyvä maine, ja kauppasopimuksen myötä potentiaali korkealaatuisten tuotteiden viennin kasvulle on suuri.

Food from Finland-vientiohjelma tukee suomalaisten elintarvikkeiden ja juomien vientiä Japanissa. Aasian merkittävimmillä Foodex -ammattimessuilla Tokiossa on järjestetty jo neljänä vuonna Food from Finland- yhteisosasto. Joka vuosi yritykset ovat saaneet sieltä hyviä kontakteja, jotka ovat usein johtaneet maahantuontisopimuksiin.

Suomalaista suklaata on markkinoitu japanilaisissa tavarataloketjuissa, ja suomalainen jouluolut-konsepti on lanseerattu myös Japaniin. Tänä vuonna Food from Finlandin toimintaa Japanissa tullaan aktivoimaan vielä lisää. Touko-kesäkuun vaihteessa osakalaisessa Hankyo-tavaratalossa toteutettiin Suomi-kampanja, jossa oli mukana suomalaisia lifestyle-tuotteita, elintarvikkeita ja keittiömestari Joona Lehto maistattamassa suomalaisia tuotteita.

Kidemaan vinkeillä Japaniin

Kidemaa on suomalainen Aasiaan suunnattu lifestyle-verkkokauppa. Tiimi koostuu sekä suomalaisista että Suomessa asuvista japanilaisista, korealaisista, taiwanilaista ja kiinalaisista ja haluaa suomalaisen ruuan menestyvän. Tiimi myös kouluttaa ja konsultoi suomalaisia ruokabrändejä. Tässä tiimin vinkit Japanin vientiä varten:

  • Pakkaus on yhtä tärkeä kuin itse tuote. Suunnittele se jakelukanavan ja positioinnin ehdoilla. Muista kawaii, ”söpöys”, koska japanilaiset ”syövät silmillään”.
  • Japanilaiset ostavat, jos tuote on yhteisön hyväksymä. Hyväksynnän voi saada olemalla tunnettu brändi, näkyvillä arvostetussa printtimediassa ja/tai tunnetun japanilaisen somehenkilön suosittelema.
  • Ymmärrä käyttötarkoitus ja konteksti. Älä koskaan oleta, että japanilainen keksii käyttötarkoituksen itse. Esittele tuote paikallisessa ja inspiroivassa kontekstissa.
  • Hyödynnä kiireinen elämäntyyli. Helposti syötävät, terveelliset välipalat tarjoavat monia mahdollisuuksia. Ymmärrä minkälainen ruoka ja pakkaus koetaan helppokäyttöiseksi (mm. ruuan koskemista sormilla vältetään).

LISÄTIETOJA:

kidemaa.com



Japani pähkinänkuoressa

Pääkaupunki: Tokio

Pinta-ala: 377 962 km²

Valuutta: Japanin jeni

Väkiluku: 127 miljoonaa (2016)

Keisari: Akihito

Virallinen kieli: Japanin kieli