
Raisio valmistaa kasvipohjaisia tuotteita uudessa tehtaassa
Raisio tavoittelee vuosina 2022–2025 kovaa kasvua muun muassa uusilla kasvipohjaisilla tuotteilla, jotka valmistetaan upouudessa tehtaassa.
Kasvun takeena on kolme painopistealuetta: Benecol ja kasvistanoliesteriratkaisut, lisäarvoa tuovat kauratuotteet ja ainesosat sekä kasvipohjaiset tuotteet. Uudet kasvipohjaiset tuotteet valmistetaan keväällä käyttöön otetussa tehtaassa, joka on suunniteltu alusta lähtien nestemäisten ja lusikoitavien kasvipohjaisten kuluttajatuotteiden tuotantoa varten.

Aluksi Raisio lanseerasi kaurapohjaisen Benecol OAT -tuoteperheen ja Elovena-brändin alla myytäviä terveellisiä kauravälipaloja ja -juomia sekä kaurapohjaisia ruuanvalmistustuotteita, jotka tulivat kauppoihin syyskuun alussa. Niiden raaka-aineena on suomalainen, gluteeniton kaura. Uudessa tehtaassa voidaan käyttää kauran lisäksi laajasti erilaisia kasvipohjaisia raaka-aineita.
Merkittävin investointi vuosikymmeniin
Viimeisen kolmen vuoden aikana Raisio on investoineet lähes 65 miljoonaa euroa kasvattaakseen tuotantokykyään ja laajentaakseen tuotevalikoimaansa. Uusi tehdasinvestointi lohkaisee siitä noin kaksi kolmasosaa. Se on yrityksen merkittävin investointi vuosikymmeniin.
Raision kolmen painopistealueen yhteenlasketun liikevaihdon keskimääräinen vuosikasvutavoite on seitsemän prosenttia ja koko konsernin viisi prosenttia strategiakaudella 2022–2025. Kolme painopistealuetta muodostaa yhteensä noin kaksi kolmasosaa konsernin liikevaihdosta. Niiden yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 157 miljoonaa euroa ja koko konsernin 234 miljoonaa euroa.
Uusi tuotantolaitos ja keväällä 2021 ostettu Verso Food Oy antavat vauhtia kasvutavoitteille.
Tuotteita kotimaahan ja vientimarkkinoille
Raisio-konsernin operaatioista vastaavana johtajana ja Terveelliset ainesosat -liiketoimintayksikön johtajana joulukuussa 2020 aloittanut Virpi Aaltonen sanoo, että Raision strategian painopistealueet eivät ole toisistaan irrallisia, vaan tiivis yhdistelmä.
Uusia kasvipohjaisia tuotteita valmistetaan aluksi kuluttajamarkkinoille kotimaahan ja vientiin esimerkiksi Isoon-Britanniaan. Isossa-Britanniassa Raision Benecol-tuotteet ovat entuudestaan tuttuja, joten uusia kasvi- ja kaurapohjaisia tuotteita on luontevaa markkinoida ensin siellä.
Yritysten välisen B2B-kaupan painopistealue on Euroopassa. Benecol-tuotteita myydään lisensointikumppaneiden tuella etenkin Etelä-Amerikassa ja Aasiassa, joissa ovat Raision suurimmat Benecol-lisensointikumppanit.
Aaltosen mukaan kasvipohjaisilla tuotteilla tavoitellaan kaksinumeroisia kasvulukuja, ja kapasiteetti riittää kasvutavoitteisiin tulevalla strategiakaudella.
– Ainesosamyynti suunnataan ensisijaisesti elintarviketeollisuudelle. Kun yhdistetään Verso Foodin härkäpapuosaaminen ja Nokian myllyn osaaminen kauran jalostajana, syntyy ensimmäisiä uudentyyppisiä ainesosia, Aaltonen vinkkaa.
Lähes kympin tuotantolaitos
Raision uuden tehtaan ylös ajo ei ole Aaltoselle ensimmäinen elintarviketehtaan käynnistäminen, vaan niitä on osunut 25 vuoden työuralle jo muutama muun muassa Saarioisilla ja Semperillä.

Uuden tuotantolaitoksen rakentamisaikataulu ja kustannusarvio pitivät huolellisen esisuunnittelun ja oikean resurssoinnin ansiosta. Pandemia toi omia mutkia matkaansa, muun muassa kansainvälisten laiteasentajien saanti paikalle oli välillä hankalaa.
– Joku voi ajatella, että onhan näitä kauramaitoja ollut jo markkinoilla, mutta tämä tehdas on rakennettu ainoastaan kasvipohjaisten tuotteiden ja ainesosien tuottamiseen. Yhdessä härkäpapuosaamisen kanssa se on lyömätön kokonaisuus tuotannossa, vastaa kasvipohjaisten tuotteiden tarpeeseen viljelystä valmiiseen tuotteeseen asti ja istuu hyvin vastuullisuusstrategiaan. Toki työtä on vielä jäljellä, Aaltonen sanoo.
Hän kehuu työtiimiään ja kokee solahtaneensa sujuvasti työhön uuden tehtaan rakentamisvaiheessa. Kesäkuussa siellä valmistettiin jo tuotteita syyskesän lanseerausta varten.
Aaltonen kiittää myös uuden tehtaan suunnittelu- ja rakentamisvaiheen tärkeää yhteistyökumppania, Tetra Pakia, asiantuntevasta kumppanuudesta.
– Pakkauspuolella on löydetty ratkaisuja, jotka antavat joustavuutta tulevaisuuden pakkausratkaisuissa, Aaltonen muotoilee.
Uudessa tehtaassa on useita tuotantolinjoja, se on teknologisesti nykyaikainen, ja siellä pystytään käsittelemään monenlaisia raaka-aineita. Aaltonen antaa lopputulokselle lähes täydet pisteet.

Kasvua tavoitteleva pörssiyhtiö
- Raisio Oyj:n kasvu perustuu kolmeen painopistealueeseen: Benecol®-tuotteisiin ja kasvistanoliesteriratkaisuihin, kasvipohjaiseen ruokaan sekä kaurapohjaisiin kuluttajatuotteisiin ja kauraan teollisuuden raaka-aineena.
- Tunnettuja brändejä ovat mm. Benecol®, Beanit®, Härkis®, Elovena®, Sunnuntai®, Torino® ja Benella®.
- Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, hyvä maku ja vastuullisuus.
- Vuonna 2020 konsernin liikevaihto oli noin 234 miljoonaa euroa ja liiketulos noin 28 miljoonaa euroa.
- Raisio työllistää noin 380 henkilöä.
Suosittelemme artikkelia

Hiilineutraali energia kiinnostaa
Kumppanisisältö: Raisio

Ei ihan peruskauraa – Kotimaista kauraa leipomoiden tarpeisiin

Herne 3.0

Suomen ainoa kalanrehutehdas jatkaa toimintaansa uudella nimellä
Kumppanisisältö: Go On

Maukasta yhteistyötä henkilöstökumppanuudella
