Sokeri tottelee tuotekehittäjää

Suomen Sokerin tehtaassa Kirkkonummella puhdistetaan, jalostetaan ja pakataan sokeria.

Tuotekehittäjä Ingegerd Kukkonen on työskennellyt 15 vuotta tuotekehittäjän tehtävissä, mutta kokonaisuudessaan jo 30 vuotta talossa.

‒ Työni on sopivan haastavaa. Teen käytännön kokeita ja laadin reseptejä. Sokeri on monipuolinen raaka-aine, josta voi kehittää monenlaista.

Kukkosen käsien kautta syntyvät vaikka uudet leivonnaistäytteet, sokeripinnoitteet tai erilaiset koristekiteet. Iso osa tuotekehitysprojekteista lähtee teollisuusasiakkaiden tarpeista. Heidän kanssaan tehdään tiivistä yhteistyötä: monet tuotteet ovat asiakkaalle räätälöityjä.

‒ Täytyy osata pelata raaka-aineiden kanssa, ja saada uusia kulmia siihen, miten tuotetta voi käyttää. Se on sellaista ikuista oppimista.

Pitkä kokemus ja sokeriosaaminen ovat Kukkosen valtteja.

‒ Työ opettaa käytännössä tekijäänsä. En usko, että tuotekehittäjänä pärjää suoraan koulun penkiltä.

Kukkosella on itsellään kemian insinöörin tutkinto ja tuotekehittäjän erikoisammattitutkinto.

Marjatiivisteitä testataan gelatiinimakeisissa. Kuva: Suomen Sokeri Oy

Kaksi kiloa makeaa

Tuotekehitysosastolla on esimerkiksi pilot-mittakaavan makeisten valmistuslaitteisto. Sen avulla voidaan valmistaa pieniä kahden kilon eriä suklaata tai lakritsia ilman raaka-ainehävikkiä.

Kun tuote viedään todelliseen valmistusmittakaavaan, on jo käyty läpi huolellinen tuotekehitysprosessi ja testaus. Kiehuuko tehtaassa oikeasti lakritsikeittoa?

‒ Ei keittoa, vaan massaa. Se kuumennetaan, ja prosessista käytetään nimeä keittäminen. Osaaminen on sitä, että tiedetään, miten siirapit ja elintarvikemelassi toimivat yhdessä muiden raaka-aineiden kanssa lakritsinvalmistuksessa.

Teollisuusmyynti muodostaa yli 75 prosenttia Suomen Sokerin liikevaihdosta. Suuria asiakasryhmiä ovat virvoitusjuoma-, makeis-, meijeri- ja säilöntäteollisuus sekä leipomot.

Elintarviketeollisuuden tarpeet ovat vuosien varrella muuttuneet, mikä näkyy asiakkaiden tuotekehitysvaateissa. Esimerkiksi leipomoteollisuudessa haetaan nyt tuotteiden pakastuksenkestävyyttä ja hyllyikää.

Markkinointipäällikkö Inari Kettula muistuttaa, että myös vähittäiskauppa on tärkeä asiakas. Kuluttajatuotteet muodostavat runsaan viidenneksen yrityksen liikevaihdosta.

Vähittäisvalikoimassa on kolmisenkymmentä tuotetta, ja uusien tuotteiden ohella tuotekehitys huoltaa nykyisiä tuotteita ja laatii ruoka- ja leivontaohjeita.

Myyntipäällikkö Jouko Heikura tuo esiin sokerin non food -käytön.

‒ Sokerin avulla valmistetaan entsyymejä esimerkiksi rehuihin, pesuaineisiin ja vaatteiden värjäykseen. Tämä on jo merkittävä osa liiketoimintaa.

Vastaus hyllyllä?

Avainasiakaspäällikkö Timo Piilola kertoo, että kaiken pohjana on asiakkaan tarve ja se, että tunnetaan ihmiset, joiden kanssa tehdään yhteistyötä. Hänelläkin on lähes 30 vuoden ura takana Suomen Sokerilla. Siinä ehtii oppia tuntemaan sokerituotteiden lisäksi asiakkaat.

‒ Pitkän kokemuksen kautta moneen ongelmaan on vastaus jo etukäteen. Toisaalta aina tulee vastaan uutta, ja se tekee työstä mielenkiintoista.

Tuotekehityksessä tarvitaan tuotantopuolen, ravitsemuksen ja markkinoinnin osaamista, poikkitieteellisesti. Ingegerd Kukkonen sanoo, että laaja-alaisuus on työn tunnusmerkkejä.

‒ Kun tulee seinä vastaan, niin aina voi kysyä joltakin muulta. On hienoa, kun työkavereiden kanssa on avoin keskusteluyhteys. Paras palaute tulee tyytyväiseltä asiakkaalta.

Avainasiakaspäällikkö Timo Piilola (vas.), tuotekehittäjä Ingegerd Kukkonen, markkinointipäällikkö Inari Kettula ja myyntipäällikkö Jouko Heikura vakuuttavat, että kehittäminen on elintärkeää tehtaan tulevaisuuden kannalta. Kuva: Eeva Vänskä

Yksi Suomen Sokerin lippulaivoista ovat siirapit. Kotimaisen juurikassokerin lisäksi yrityksen tärkeä raaka-aine on ruokoraakasokeri. Sen puhdistuksen sivutuotteena saadaan erilaisia siirappeja.

Timo Piilola näkee selvän linkin siirappiosaamisen ja suomalaisen lakritsiteollisuuden välillä.

‒ Kotimainen siirappiosaaminen on edesauttanut vahvan lakritsituotannon syntymistä maahamme, ovathan siirappi ja melassi lakritsin oleellisia raaka-aineita.

Lisää kotimaista

Suomen Sokerin pääomistaja on Nordzucker-konserni, joka on Euroopan toiseksi suurin sokerintuottaja. Vähemmistöomistajana on suomalainen Apetit Oyj.

Jouko Heikura kertoo, että Suomessa on oma juridinen yhtiö ja kaksi tuotantolaitosta, Kantvikin sokeripuhdistamo ja juurikassokeritehdas Säkylässä.

‒ Konsernitasolla organisaatio on järjestetty toiminnoittain, jolloin esimerkiksi eri maiden tuotekehitysosastot kuuluvat samaan toiminta-alueeseen, mikä mahdollistaa laajempien tuotekehitysresurssien käytön.

Suomen Sokeri on kansainvälisyydestään huolimatta vahvasti kotimainen toimija. Tavoitteena on olla paikallisten asiakkaiden ensisijainen kumppani. Tärkeää on myös kotimaisen raaka-aineen lisääminen.

‒ Sokerijuurikkaan viljelykiintiöt EU:ssa poistuvat tämän vuoden lokakuussa. Tavoitteemme on lisätä kotimaisen juurikassokerin tuotantoa merkittävästi. Meillä on vahva usko tulevaisuuteen.