Vietävän hyviä juomia kuluttajatutkimuksen avulla
Juomatuotteen lanseeraus uudessa kohdemaassa vaatii hyvää markkinatuntemusta ja laajaa kuluttajaymmärrystä. Kuluttajatutkimuksen monipuolisin keinoin parannetaan tuotteen menestymismahdollisuuksia myös vientimaassa.
Juomatuotteen, kuten minkä tahansa muunkin elintarvikkeen, vienti vaatii syventymistä kohdemaan markkinaan. Lähtötietona tulee ymmärtää muun muassa kulttuurierot, paikalliset mieltymykset, kilpailutilanne sekä lainsäädäntö ja säädökset.
Juomien kulutuksessa on maakohtaisia perinteitä ja normeja, jotka voivat määritellä tai rajoittaa joidenkin juomien käyttöä, on kyseessä sitten alkoholia sisältävä tai alkoholiton tuote. Mieltymykset ja tavat voivat vaihdella isojen maiden sisällä myös alueellisesti.
Kun taustaymmärrys tuotekategorian markkinan koosta, jakelukanavista, kilpailutilanteesta ja kuluttajien ostovoimasta on kasassa, seuraava askel on lähteä selvittämään oman juomakonseptin markkinapotentiaalia kuluttajatutkimuksella.
Konseptin ja tuotteen hyväksyttävyys
Konseptitutkimuksessa kuluttajat arvioivat juomakonseptin tai vaihtoehtoisten konseptien houkuttelevuutta, uutuusarvoa, hinta- ja brändimielikuvaa, ostokiinnostustaan sekä käyttötilanteita. Tutkimuksella saadaan ymmärrys tuotteen vetovoimasta markkinoilla, potentiaalisimmista käyttäjäryhmistä sekä näkemystä tuotekehityksen ja markkinoinnin ohjaamiseksi oikeaan suuntaan.
Konseptitutkimus toteutetaan yleensä kvantitatiivisena verkkokyselynä, mutta myös kvalitatiivinen lähestymistapa konseptin kehitykseen on mahdollinen. Tällöin kehityksen suuntaviivoja haetaan co-creation-hengessä yhdessä kuluttajien kanssa.
Kun juomasta on tuotekehitysnäytteitä, on tuotetestauksen aika. Juomien tuotetesti tehdään yleensä hallitestinä (CLT, Central location test). Tutkittavasta juomasta ja kohdemaasta riippuen tuotetesti voidaan toteuttaa myös kotitestinä (IHUT, in-home usage test).
Uusintaostojen edellytyksenä on, että maku vastaa kohderyhmän mieltymyksiä. Makutestissä kuluttajat arvioivatkin eri makuversioiden aistittavia ominaisuuksia kuten ulkonäköä, hapokkuutta, raikkautta ja makeutta. Tuotetestiin suositellaan otettavaksi omien tuotekehitysnäytteiden lisäksi markkinoilla jo olevia referenssituotteita, jotta saadaan myös aistittavien ominaisuuksien kilpailijatietoa.
Juoman tuotetestauksessa on huomioitava oikeanlaiset tarjoiluolosuhteet kuten juoman lämpötila ja mahdollisten hiilihappojen säilyminen. Alkoholituotteiden testaamisessa on lisäksi huomioitava kohdemaan määräykset.
Tuotetestin tuloksena saadaan ymmärrys makuversioiden paremmuusjärjestyksestä sekä tarvittavista jatkokehitystoimenpiteistä. Juomien tuotetestiin voidaan yhdistää myös elementtejä konseptitutkimuksesta selvittäen, kuinka juoma vastaa konseptin tavoittelemia lupauksia tai brändiosio, jolla saadaan näkemystä brändille sopivuudesta ja asemasta kilpailijabrändeihin nähden.
Huomioarvoa pakkauksella
Fyysisen pakkauksen ja sen visuaalisen ilmeen tärkeys on juomatuotteilla usein muissa maissa, jos mahdollista, vieläkin merkityksellisempi kuin kotimaassa.
Kohdemaissa voi olla hyvinkin vakiintuneita pakkauskokoja ja -materiaaleja, joihin kuluttajat ovat tottuneet. Erottuminen voi olla hyvä markkinointikeino, mutta sen hyväksyttävyys tulee varmistaa.
Juomien pakkauksessa tulee huomioida, millaisia vaatimuksia, odotuksia ja käyttötapoja kuluttajilla on. Onko juoma pakkauksestaan nautittava, osissa vai kerralla juotava tai kylmäsäilytettävä? Miten juomaa kuljetetaan ja miten pakkaus hävitetään? Lisäksi visuaalisen ilmeen tulee olla erottuva ja samanaikaisesti pakkausmerkinnöiltään informatiivinen ja säädösten mukainen.
Foodwest on elintarvikealan kehitysyritys, joka tarjoaa palveluitaan kattavasti muun muassa kuluttajaymmärrykseen, tuotekehitykseen, laadunhallintaan ja elintarviketurvallisuuteen sekä sopimusvalmistukseen.
Foodwest on tehnyt kansainvälisille markkinoille suuntautuvaa kuluttaja- ja markkinatutkimusta jo lähes 20 vuoden ajan. Sillä on laaja yhteistyökumppaneiden verkosto eri markkina-alueilla paikallista tiedonkeräystä varten. Foodwest käyttää ESOMAR-järjestön (European Society for Opinion and Market Research) käytäntöihin sitoutuneita toimijoita alihankkijoinaan ja yhteistyökumppaneinaan laadun takaamiseksi.