Suomalaiset premium-juomat kiinnostavat myös maailmalla

Alkoholijuomia valmistava Nordic Premium Beverages on erikoistunut tuotekehitykseen.

Ilomantsissa syntyy jaloja juomia, jotka sopivat vallitsevaan premium-juomien trendiin.

– Tuotteemme sopivat ihmisille, jotka haluavat nauttia vähän, mutta hyvää, määrittelee Nordic Premium Beveragesin hallituksen puheenjohtaja Samuli Taponen.

Yrityksellä on vuosikymmenten perinteet. Se aloitti vuonna 1989 viinitila Peltohermannina. Peltohermanni oli ensimmäinen suomalainen viinitila, ja se aloitti myös kuohuviinituotannon ensimmäisenä Suomessa.

Sittemmin Hermannin Viinitilaksi nimensä muuttanut yritys valmistaa viinejä, kuohuviinejä ja likööreitä suomalaisista marjoista. Vuonna 1996 perustettiin Valamon Viiniherman Oy, nykyinen Valamon viinitila ja tislaamo Oy, joka kuuluu samaan yritysperheeseen ja joka valmistaa Valamon luostarin viinejä ja tisleitä.

Yritys otti 2010-luvun alussa käyttöön nimen Nordic Premium Beverages, kun viinintuotannon rinnalla aloitti tislaamo.

Tislaamotoiminta ei ollut täysin vieras alue, sillä jo Peltohermanni valmisti grappan tyyppisiä tisleitä. Viskin tuotanto oli kuitenkin uutta.

Vuosina 2014–2015 Valamossa ja Ilomantsissa investoitiin viskin valmistukseen, ja tisleiden osuus tuotannosta alkoi kasvaa. Nykyisin noin puolet yrityksen liikevaihdosta tulee tisleistä.

Strategiana erikoistuminen

Tärkein osa liiketoimintaa on Samuli Taposen mukaan tuotekehitys ja sopimusvalmistus.

– Kasvun kannalta on viisasta erikoistua ja kehittää oman erikoisalan osaamista. Olemme parhaita tuotekehityksessä ja tuotteiden valmistuksessa. Pyrimme asiakkaidemme kasvua sen sijaan, että pitäisimme yllä omaa tislebrändiä.

Asiakasyhteistyö on tuonut tunnustustakin. Arctic Blue Beverages -yrityksen kanssa kehitetty mustikkapohjainen Arctic Blue Gin tyhjensi vuosina 2018 ja 2019 palkintopöytiä monessa eri tuotekilpailussa. Se muun muassa valittiin vuoden parhaaksi tisleeksi (World Spirits Awards, San Fransisco Spirits Awards)

– Arctic Blue Giniä suunniteltiin ja kehitettiin tinkimättömästi. Etsimme omaa tapaamme tehdä laadukasta tislettä.

Sopimusvalmistajana Nordic Premium Beverages on Taposen mukaan ketterä toimija. Tuotantokapasiteetti ei heti lopu kesken; sitä on noin puolentoista miljoonan tislelitran verran vuodessa.

Pullojen saatavuus sen sijaan on nyt haastavaa, sillä Venäjän ja Ukrainan pullotehtaiden kapasiteetti on sodan vuoksi pois käytöstä ja toimitusketjut sekaisin. Yrityksen on pitänyt varautua ja varastoida pulloja.

Aitous kiinnostaa Japanissa

Arktiset maut ja mielikuvat puhtaasta luonnosta kiinnostavat nyt maailmalla. Se on huomattu myös Nordic Premium Beveragesilla, jonka asiakkaiden tuotteilla on paljon vientiä eri puolille maailmaa.

– Japani on erityisen kiinnostava markkina, siellä on paljon kiinnostusta pohjoismaisuutta kohtaan. Valmistamiamme tuotteita viedään myös Kaakkois-Aasian maihin, EU-alueelle ja Iso-Britanniaan, Taponen kertoo.

Aitous on tärkeä osa Nordic Premium Beveragesin ja Hermannin Viinitilan omaakin brändiä. Tuotteissa ei käytetä aromeja, vaan maku syntyy viinien pohjana käytetyistä marjoista.

Viinitilan suosituin tuote on alusta saakka valikoimassa ollut punainen makea marjaviini. Suosittuja ovat myös muun muassa kuiva valkoinen marjaviini ja kuiva kuohuviini.

Viinien ja liköörien brändit uudistettiin 2019-2020. Marjaviinit eli arktiset viinit ovat nyt Lumo-sarjaa, kuohuviinit Säde-sarjaa ja liköörisarja on nimeltään Kajo.

Pienen toimijan on oltava innovatiivinen saadakseen tuotteilleen näkyvyyttä. Viinitilat muun muassa tekevät marjaviinien tastingeja yhteistyössä itäsuomalaisten kylpylähotellien ja ravintoloiden kanssa.