Tunnistettava mutta uusi 

Pakkauksen uudistaminen on tärkeä hetki elintarvikebrändille. Kuinka pysyä ajankohtaisena ja houkuttelevana mutta silti tunnistettavana?

Elintarvikepakkauksen tehtävä on suojata tuotetta, mutta myös myydä. Tuotetietojen lisäksi näkyy brändi: pakkaus voi viestiä brändin arvoja ja sitoa tuoteperheen jäsenet yhteen tunnistettavaksi kokonaisuudeksi.  
Vaikka tuotetiedot säilyisivät samana, pakkauksia uusitaan säännöllisesti. 

– Pakkausuudistus on osa liiketoiminnan strategiaa. Elintarvikepakkauksen suunnittelu ei ole kertainvestointi, vaan huoltoa on tehtävä säännöllisesti. Olennaista on miettiä, vieläkö pakkaus palvelee brändin ja myynnin etuja, kertoo luova johtaja Mari Ahokas, joka suunnittelee elintarvikepakkauksia Luova arvotoimisto Trustissa. 

Pakkausuudistuksessa suunnittelu ei lähde nollasta, vaan mukana kulkee olemassa oleva pakkaus. Suunnittelijan on punnittava, mitä muokataan ja mitä säilytetään. 

Lähtökohta on asiakkaan briiffi, joka määrittää uudistuksen tavoitteet. Pysyykö kohderyhmä samana vai houkutellaanko uusia asiakasryhmiä? Muuttuuko pakkauskoko tai hyllypaikka? Ovatko pakkauksen sanalliset viestit ajan tasalla?  

– Itse suunnittelun aloitan tarkastelemalla, millaisia brändiin liittyviä elementtejä pakkauksessa on. Yritän selvittää, mitkä niistä ovat ratkaisevan tärkeitä brändin kehittämisen kannalta ja mistä kuluttaja on vanhassa pakkauksessa maksanut. Siten kirkastuu, mitä kannattaa säilyttää ennallaan ja millä on vähemmän painoarvoa, Ahokas selventää.

Kun maailma muuttuu, myös kuluttajien tarpeet ja toiveet muuttuvat. Lisäksi on pidettävä mielessä kaupan näkökulma. Keskeistä on varmistaa, ettei uudistamalla hukata olemassa olevia käyttäjiä – harva kuluttaja haluaa nähdä vaivaa löytääkseen vanhan luottotuotteensa.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Artikkeli on saatavilla digilehden käyttäjille.

Siirry digilehteen