Naapurin Maalaiskanan linnut voivat hyvin

Liedossa toimiva Kronfågel Oy valmistaa Naapurin Maalaiskana -tuotteita. Yritys perustettiin vuonna 2013 nimellä Huttulan Kukko Oy. Noin 150 henkeä työllistävä Kronfågel on suomalainen yritys ja toimii valtakunnallisesti, ja se on osa suurta pohjoismaista Scandi Standard -konsernia. Scandi Standard on Skandinavian johtava broilerintuottaja, joka toimii Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan lisäksi Irlannissa.

Naapurin Maalaiskana -brändin tuotteet ovat broilerituotteita, joiden tuotantoketjussa ei ole käytetty geenimuunneltuja raaka-aineita. Valikoimassa on tuoretuotteita, lihajalosteita ja pakasteita. Tuotteita valmistetaan kuluttajille, kaupan omille merkeille, suomalaiselle elintarviketeollisuudelle sekä hotelli- ja ravintola-alalle. Tuotannossa pyritään hyödyntämään kaikki linnun osat, ja elintarvikkeeksi kelpaamattomat osat toimitetaan muun muassa lemmikkiruoka- ja rehuteollisuuteen.

GMO-vapaata ruokaa linnuille

Naapurin Maalaiskanan lintujen liha on täysin suomalaista. Kananpojat syntyvät hautomossa Maskussa ja kasvavat kymmenellä tilalla Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella.

− Meille on tärkeää, että toimintamme on keskittynyt maantieteellisesti pienelle alueelle, jotta saamme pidettyä eläinkuljetusten pituudet kurissa. Lintujemme kasvatus ja ruokinta on tarkkaan ohjattua. Ne eivät syö lainkaan geenimuunneltua rehua, vaan lähipelloilla kasvanutta kauraa, vehnää ja härkäpapua sekä vastuullisesti tuotettua, GMO-vapaata soijaa. Viljat ja härkäpapu tulevat tuottajien omilta tiloilta. Kun linnut syövät paremmin ja voivat hyvin, ihmiset saavat lautasilleen parempaa kananlihaa, maajohtaja Jyrki Heinimo täsmentää.

Kronfågelin tavoitteena on kehittää Suomen siipikarjateollisuutta. Pyrkimys on tehdä koko ajan asioita kestävämmin, laadukkaammin ja vähän paremmin. Vastuullisesti tuotetun rehun lisäksi kananpojat kasvavat hyvissä olosuhteissa liikkuen vapaasti turvepehkun päällä. Tuotantoketjun eri vaiheissa minimoidaan lintujen stressitasoa. Huomioidaan kuljetusmatkat ja -olosuhteet ja tarjotaan hyvät kasvuolosuhteet ja ravinto. Tämä näkyy lintujen hyvänä terveytenä ja hyvinvointina.

Suomalainen puhtaus ja antibioottivapaus

Viennissä suomalaisen siipikarjan valtteja ovat salmonellaton ja ilman antibiootteja kasvatettu lintu. Siipikarjatuotteilla on positiivinen imago, ja kulutus jatkunee lähivuosinakin. Kilpailu alalla on kovaa, ja hinta- ja kustannuspaineet voimakkaita.

− Uskomme kuitenkin kotimaisuuden ja eettisyyden olevan vahvoja argumentteja jatkossakin ja teollisuudenalan säilyvän elinvoimaisena. Kolmessa vuodessa olemme napanneet kymmenen prosentin osuuden suomalaisesta broilerimarkkinasta. Suomen broilerimarkkina on noin seitsemän prosentin kasvuvauhdissa. Tällä hetkellä keskitymme kotimaan markkinaan. Tavoittelemme yrityksen kasvua vähintään markkinan kehityksen mukana ja saamme varmasti avattua uusia markkinoita esimerkiksi Kaukoidässä, vakuuttaa Heinimo.

Artikkelin julkaisun jälkeen yrityksen nimi on vaihtunut Kronfågelista Naapurin maalaiskanaksi.