Kumppanisisältö: FINLABEL

Virosta mallia Suomen premium private label -valmistukseen

Voisiko Suomi ottaa mallia Virosta korkealaatuisten private label -tuotteiden viennissä? FINLABEL-hankkeen päätösseminaari toi esiin yllättäviäkin oppeja. Kaupallinen ajattelu ja asiakaslähtöisyys on tuotava tekemisen keskiöön, kuten etelänaapurissamme jo tehdään.

Private label -tuotteiden markkina kasvaa vauhdilla kansainvälisessä vähittäiskaupassa. Vuonna 2024 peräti 75 prosenttia Euroopan vähittäiskaupan kasvusta tuli kaupan omien merkkien tuotteista. Kuluttajat ovat myös uskollisia private label -tuotteille; peräti 84 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista aikoo jatkossakin luottaa kaupan omiin merkkeihin.

Erityisesti Viron ruokaviennin kasvu ja nämä luvut kävivät ilmi syyskuun lopussa järjestetyssä FINLABEL-tiedonvälityshankkeen päätöswebinaarissa.

Viron on lähes tuplannut elintarvikevientinsä viime vuosien aikana. Naapurimme on onnistunut valtaamaan markkinaosuutta nopeasti ja ketterästi.

Mikä selittää Viron poikkeuksellisen menestyksen? FINLABEL-hankkeen Senior Adviser Tommi Pelkonen valottaa Viron toimintatapaa.

– Virolaiset elintarvikevalmistajat eivät ole jääneet odottamaan omien brändiensä läpimurtoa, vaan ovat ryhtyneet valmistamaan asiakasyritysten brändeille huipputuotteita – ja myymään niitä kaikkialle Eurooppaan. Yksi mahdollinen taustatekijä on Ukrainan sota ja viennin tyrehtyminen Venäjälle.

Pelkosen mukaan Virossa panostetaan laadukkaisiin artesaanituotteisiin, oivaltavaan pakkausdesigniin ja hyvään tarinaan.

– Suomessa olisi potentiaalia samaan kehitykseen, mutta osaaminen on valjastettava määrätietoisesti, rohkeasti ja asiakaslähtöisesti. Otetaan oppia naapurista!

FINLABEL kehittämässä vientiosaamista

Vuoden kestänyt ja lokakuun lopussa päättyvä FINLABEL-tiedonvälityshanke on opastanut elintarvikealan pieniä- ja keskisuuria yrityksiä vientiuran alkuun.

Vuoden aikana lähes 100 yritystä perehtyi private label -osaamiseen tietoiskuissa, työpajoissa ja maailman suurimmilla private label -messuilla, PLMAssa, Amsterdamissa.

– FINLABEL on tuonut vahvaa näyttöä markkinoilta, että asiakaslähtöisyyteen panostamalla kasvu on mahdollista, vakuuttaa hankkeen projektinjohtaja Jukka-Pekka Inkinen Fennopromo Oy:stä.

Asiakaslähtöisyys ja markkinoiden tuntemus kuntoon

Päätöstilaisuudessa keynote-puhujana toimi private label -asiantuntija René Dolata International Private Label Consult (IPLC) -yrityksestä. Hän kertoi erityisesti Saksan elintarvikemarkkinoille pääsystä.

Dolatan mukaan jälleenmyyjät ovat avoimia uusille toimijoille ja uniikeille tuotteille, mutta onnistuminen vaatii huolellista valmistautumista. Prosessit ja sääntely – koko markkinatuntemus – on oltava hallussa jo ennen kuin lähestyy jälleenmyyjää.

– Parasta on, että jos saksalaisen vähittäiskaupan kanssa pääsee yhteistyöhön, yhteistyö on todennäköisesti myös pitkäaikaista. Satsaukset maksavat itsensä takaisin, Dolata sanoo.

Seminaarin paneelissa painotettiinkin, ettei markkinoita opi tuntemaan kotimaasta käsin.

Markkinatuntemus vaatii läsnäoloa ja aktiivisuutta

– Markkinatuntemusta voi hankkia myös ostopalveluna tai kumppanin kautta, mutta jollain lailla sinne on jalkauduttava, sanoi webinaarin paneeliin osallistunut, eines- ja valmisruokia valmistavan Vähäsarja Oy:n myynti- ja markkinointipäällikkö Mari Palin.

Majoneeseja, kastikkeita ja täytteitä valmistava JK-Tuoretalo Oy:n omistajayrittäjä Jere Kolehmainen oli paneelissa samaa mieltä:

– On oltava aktiivinen esimerkiksi messuilla ja tapaamisissa. Eikä tuote myy, ellei asiakasta saada maistamaan sitä. Näin saadaan palautetta ja lopulta päästään kehittämään ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin.

FINLABEL-hankkeen päätöswebinaariin 30.9.2025 osallistui lähes 60 private label -kaupan kasvusta kiinnostunutta elintarvikevalmistajaa ja alan kehittäjää.

FINLABEL-hanke: Tietoa premium private label -mahdollisuuksista

FINLABEL-tiedonvälityshanke, 1.8.2024 – 31.10.2025, välittää tietoa premium private label -liiketoiminnan kasvumahdollisuuksista suomalaisille elintarvikevalmistajille. Hankkeen tuottama materiaali löytyy www.finlabel.fi -verkkosivuilla ja hankkeen YouTube-kanavalla. Hankkeeseen on saatu EU:n maaseuturahoitusta ELY-keskuksesta.

Kommentit

Jätä kommentti