Private labelin nousu vaikuttaa myös teollisuuteen 

Private label -tuotteista jää tuotteen valmistajalle brändituotetta pienempi kate, muistuttaa Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail.

Nousseet elinkustannukset ovat saaneet kuluttajat siirtymään yhä useammin private label -tuotteiden käyttöön. 

– Kuluttajien ja kaupan strategiat ovat muuttuneet. Elintarviketeollisuudessa oman brändin tuottaminen on tärkein asia, mutta private label -valmistuksen volyymit ovat viime aikoina kasvaneet, sanoo Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail. 

Private label -tuotteista on olemassa vain vähän julkista myyntidataa. Päivittäistavarakauppayhdistys (PTY) julkaisee kvartaaleittain tiedot kaikkien päivittäistavaroiden myynnistä. Näissä tilastoissa private labelien myynti on pitkään ollut noin 24 prosentin tasolla; uusimmassa tilastossa osuus oli noussut 26 prosenttiin. 

Osuus on moniin muihin Euroopan maihin verraten pieni. PTY:n mukaan esimerkiksi Ranskassa ja Englannissa private labelien osuus päivittäistavarakaupasta on 30-40 prosentin luokkaa. 

Tilasto ei...

Jäsenenä voit lukea tämänkin artikkelin digilehdestä!

Liity jäseneksi