
Private labelin nousu vaikuttaa myös teollisuuteen
Private label -tuotteista jää tuotteen valmistajalle brändituotetta pienempi kate, muistuttaa Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail.
Nousseet elinkustannukset ovat saaneet kuluttajat siirtymään yhä useammin private label -tuotteiden käyttöön.
– Kuluttajien ja kaupan strategiat ovat muuttuneet. Elintarviketeollisuudessa oman brändin tuottaminen on tärkein asia, mutta private label -valmistuksen volyymit ovat viime aikoina kasvaneet, sanoo Elintarviketeollisuusliiton ekonomisti Bate Ismail.
Private label -tuotteista on olemassa vain vähän julkista myyntidataa. Päivittäistavarakauppayhdistys (PTY) julkaisee kvartaaleittain tiedot kaikkien päivittäistavaroiden myynnistä. Näissä tilastoissa private labelien myynti on pitkään ollut noin 24 prosentin tasolla; uusimmassa tilastossa osuus oli noussut 26 prosenttiin.
Osuus on moniin muihin Euroopan maihin verraten pieni. PTY:n mukaan esimerkiksi Ranskassa ja Englannissa private labelien osuus päivittäistavarakaupasta on 30-40 prosentin luokkaa.
Tilasto ei...
Jäsenenä voit lukea tämänkin artikkelin digilehdestä!
Liity jäseneksiSuosittelemme artikkelia

Private label -toiminta voi auttaa kansainvälistymään

Bioetanolia hävikistä ja bioreaktoritehtaita

Kaukoidän private label -markkina kasvaa

Suolisto ohjaa meitä

Fazer harkitsee meijeriliiketoimintansa lakkauttamista Korian tehtaallaan
