Fazer Leipomot Suomi ja Gasum ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen, jonka tavoitteena on luoda suunnitelma uusiutuvan kaasun roolista päästöjen vähentämisessä Fazerin leipäkuljetuksissa ja tuotannossa. Ruokahävikin hyödyntämisen ja biokaasun käytön lisäksi tavoitteena on uusiutuvalla energialla valmistettavaa e-metaania koskeva yhteistyö.
Yritysten maineenhallintaa käsittelevä Luottamus ja Maine -tutkimuksen mukaan Fazer on Suomen maineikkain yritys vuonna 2023. Suomalaiset ovat jo yhdentoista vuoden ajan nimenneet Fazerin yhdeksi Suomen hyvämaineisimmista yrityksistä ja tänä vuonna yhtiö nousi ensimmäistä kertaa tutkimuksen kärkisijalle. Fazer on ainoa kymmenen hyvämaineisimman yrityksen listalla oleva yritys, joka paransi mainettaan edellisvuodesta.
Kulutuksen hidastunut kasvu ja lisääntynyt tuotantokapasiteetti Euroopassa ovat tehneet kasvipohjaisten juomien markkinasta aiempaa kilpaillumman. Tämä kehitys edellyttää Fazerilta toiminnan tehostamista kilpailukyvyn varmistamiseksi. Fazer harkitsee kaurajuomatuotteidensa valmistuksen siirtämistä Korialta Ruotsin Tingsrydin tehtaalleen. Fazerin Tingsrydin tehdas keskittyisi tulevaisuudessa kaurajuomien ja Korian tehdas gurttien valmistamiseen. Tästä johtuen Fazer käynnistää muutosneuvottelut, jotka saattavat johtaa 93 vakituisen työsuhteen päättymiseen Suomessa.
Fazer on mukana lannoiteyhtiö Yaran käynnistämässä viljelykäytäntöihin
liittyvässä tutkimushankkeessa osana Viljavisio-työtään. Kaksivuotisen
hankkeen tavoitteena on selvittää toimia, joilla voidaan vaikuttaa
viljelystä aiheutuviin kasvihuonekaasupäästöihin sekä hiilen sidontaan.
Eri mittausten avulla pyritään löytämään ne viljelymenetelmät, joista
syntyy mahdollisimman pienet päästöt ja mahdollisimman hyvä sato.
Hanke toteutetaan Yaran Kotkaniemen tutkimusasemalla Vihdissä.
Fazerilla on vahva perintö elintarviketuotannossa, ja nyt yritys suuntaa myös uusille markkinoille tarjoten kasvipohjaisia ainesosia kosmetiikkateollisuuden käyttöön. Fazer valmistaa kosmetiikkatuotteisiin soveltuvaa ksylitolia ja kauraöljyä, joiden raaka-aineena käytetään pohjoismaista kauraa. Ainesosia hyödyntävät jo monet suurimmat kosmetiikkayritykset Pohjoismaissa. Yhtiön teknologiayksikkö Fazer Foodtech kehittää kasvipohjaisista raaka-aineista luonnollisia ja ympäristöystävällisiä ainesosia innovatiivisen teknologian avulla.
Majlen Fazer on valittu vuoden 2023 ISM Award -palkinnon saajaksi. Fazer-konsernin perustajan Karl Fazerin pojanpojan tytär Majlen Fazer on pitkän linjan ammattilainen, joka on uransa aikana työskennellyt monipuolisesti suklaan ja sen tärkeimmän raaka-aineen, kaakaon parissa. Palkinto luovutettiin sunnuntai-iltana Kölnissä, Saksassa järjestetyssä tilaisuudessa.
Vuonna 2021 Fazer otti askeleen kohti ruokateknologian edelläkävijyyttä perustamalla Fazer Foodtech -yksikön. Nyt Fazer Foodtechissa on käynnistetty monivuotinen tutkimusohjelma, joka pyrkii löytämään uusia tapoja ruokahävikin vähentämiseen sekä sivuvirtojen ja ylijäämän hyödyntämiseen. Business Finland on myöntänyt rahoitusta vuoteen 2026 saakka jatkuvalle Fazer Upcycled -ohjelmalle.
Fazer on sitoutunut kehittämään tuotteidensa vastuullisuutta, ja vastuulliset raaka-aineet ovat tärkeä osa kehitystyötä. Fazerille vastuullinen hankinta tarkoittaa sitä, että kaikkia tavarantoimittajia koskevia vastuullisuusvaatimuksia kehitetään jatkuvasti ja erityishuomiota kiinnitetään valittuihin raaka-aineisiin, kuten kaakaoon tai palmuöljyyn. Fazer on jo ottanut suuren harppauksen käyttämänsä palmuöljyn vastuullisuudessa, mutta sen lisäksi yhtiö jatkaa panostustaan innovaatio- ja kehitystyöhön vähentääkseen palmuöljyn käyttöä ja korvatakseen palmuöljy muilla raaka-aineilla, joilla on joko terveydelle tai ympäristölle suotuisampia ominaisuuksia.
Fazerin hanke huippumodernin makeistehtaan rakentamiseksi Suomeen on edennyt ja on perussuunnitteluvaiheessa. Uuden investoinnin julkistamisen yhteydessä yhtiö kertoi, että suunniteltuun uuteen tehtaaseen Lahteen siirtyisivät vaiheittain, ensin Vantaalla sijaitseva suklaatuotanto ja toisessa vaiheessa Lappeenrannassa sijaitseva sokerimakeistuotanto. Ulkoisen toimintaympäristön merkittävät muutokset, kuten korkotason nopea muutos, kuluttajakäyttäytymisen ja kysynnän muutokset sekä käynnissä olevan terveysverokeskustelun aiheuttama epävarmuus ovat kuitenkin vaikuttaneet yhtiön arviointiin. Sen seurauksena, Fazerin makeistehdasinvestoinnin suunnittelun laajuus muuttuu ja yhtiö on päättänyt selvittää ainoastaan suklaatuotteiden valmistuksen siirtämistä uuteen tehtaaseen. Nykyinen suklaatehdas on ollut toiminnassa 1960-luvulta lähtien ja lähestyy käyttöikänsä loppua. Uusi tehdas mahdollistaisi tulevaisuuden suklaatuotteiden kehittämisen ja valmistamisen. Sokerimakeisten tuotanto jatkuu näin ollen Lappeenrannassa.
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.