Suomalainen Mekitec ja maailman suurin leipomo Grupo Bimbo löysivät toisensa – yrityskaupan myötä tuoteturvallisuudessa hyödynnetään jatkossa yhä useammin tekoälyä

Elintarviketurvallisuuden teknologiaratkaisuja valmistava Mekitec Group on ostanut tekoälyteknologiaa kehittävän Kanan Smart Solution S.A.P.I. de C.V. -yhtiön maailman johtavalta leipomoalan yritykseltä Grupo Bimbolta. Kaupan myötä Mekitecin röntgenteknologiaan perustuvat ratkaisut täydentyvät yhä useammin tekoälyllä. Yrityskauppa vahvistaa merkittävästi Mekitecin asemaa globaalissa markkinassa, erityisesti Latinalaisen Amerikan alueella.

Yrityskaupan myötä maailman johtavan leipomoyrityksen Grupo Bimbon tekoälyyn keskittyvästä tytäryhtiöstä tulee osa Mekitec Groupia, ja Mekitec saa oman paikallisen myynti- ja palveluyksikön Meksikoon. Mekitec ottaa Grupo Bimbon kanssa jättiloikan suoraan globaaliin markkinaan: on arvioitu, että jopa joka kahdeskymmenes maailmassa myyty leipä on Grupo Bimbon valmistama. Mekitecin ja Kananin ratkaisut ovat jo käytössä Grupo Bimbon leipomoissa USA:ssa ja Meksikossa.

Mekitecin tuotekehitykselle Grupo Bimbon yhteistyö tuo mahdollisuuden nousta globaaliksi teknologiajohtajaksi leipomoteollisuuden laadunvarmistuksessa. Kestävän elintarviketuotannon vaatimukset lisäävät tulevaisuudessa merkittävästi globaalia kysyntää tuotteiden turvallisuusratkaisuille. Mekitec on jo nyt markkinajohtaja ratkaisuissa, joissa elintarvikkeiden vierasesineitä ja laatuvirheitä tunnistava, kustannustehokas turvallisuusteknologia sijoitetaan jokaiselle tuotantolinjalle. Näin yksittäisten elintarviketuotteiden virheet löydetään nopeasti, pakkaukset ovat virhetilanteissa helposti jäljitettävissä ja takaisinvetotilanteissa tuotehävikki pienenee merkittävästi.

Yritysosto maksetaan Mekitecin osakkeilla, minkä myötä Grupo Bimbon kasvurahoitusyhtiöstä Bimbo Venturesta tulee Mekitecin osakkuusyhtiö. Alusta asti kansainvälisesti toimineen Mekitecin juuret ovat Suomessa: taustalta löytyy samat perustajat kuin röntgenilmaisimia kehittävän Detection Technology Oy:n menestystarinan takaa. Mekitec valmistaa kokonaisia ruokateollisuuteen keskittyviä röntgenjärjestelmiä ja niitä on toimitettu jo toista tuhatta kappaletta yli 40 maahan. Yritysoston myötä globaali toiminta saa uuden mittakaavan, kun haastava Pohjois- ja Etelä-Amerikan markkina avautuu koronanjälkeiseen kasvuun. Yrityksellä on toimipisteet Suomessa Oulussa ja Espoossa, ja maailmalla Hong Kongissa, Yhdysvalloissa ja nyt myös Meksikossa. Mekitecin omaomisteinen kokoonpanotehdas sijaitsee Xi’anissa, Kiinassa.

– Jäljitettävyys ja tekoäly ovat ruokaturvallisuuden tulevaisuuden ratkaisuja. Mekitecille tämä yritysosto on iso strateginen askel suoraan elintarviketeollisuuden kehityksen globaaliin mittakaavaan, Mekitec Groupin toimitusjohtaja Antti Sivula hehkuttaa. – Bimbon kasvurahoitusyhtiön mukaan tulo sekä koko Grupo Bimbon asema Mekitecin asiakkaana varmistavat, että pysymme etulinjassa elintarviketeollisuuden teknologiatoimittajana.

Grupo Bimbon Chief Information and Transformation Officer Raul Obregon painottaa laadun merkitystä kumppanin valinnassa:

– Yrityksemme on sitoutunut laatuun: emme tyydy ainoastaan parhaaseen teknologiaan vaan etsimme parhaat kumppanit tulevaisuuden ratkaisujen kehittämiseen.

Myös teknologiayhtiö Kananin toimitusjohtaja ja kasvurahoitusyhtiö Bimbo Venturesin johtaja Pablo Sánchez uskoo tekoälyn muuttavan koko toimialaa.

– Yhteistyölle Mekitecin kanssa on suuret odotukset, ja tavoitteena on kehittää kokonaan uutta elintarviketeollisuuden laadunvalvontaa, alkaen leipomoteollisuudesta.