Pelkkiin päästöihin keskittyvä kestävyystyö on näennäistä eikä tarjoa parasta ratkaisua
Kaupungistumisen ja verkkokaupan muovatessa maailmaamme viimeisen kilometrin toimituksista on tullut toimitusketjun kriittinen osa ja keskeinen kestävyyshaaste. Uusi tutkimus viittaa siihen, että pelkästään päästöihin keskittyvien johtajien, kaupunkien päättäjien ja tutkijoiden tulisi mieluummin kehittää strategioita, jotka tasapainottavat ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen liittyviä tavoitteita ja edistävät yhteistyötä yksilö-, organisaatio- ja järjestelmätasoilla.
Kaupungeissa ja kaupunkialueilla kohdataan nyt useita haasteita, jotka johtuvat viimeisen kilometrin toimitusten lisääntymisestä. Tällaisia ovat kasvaneet liikennemäärät, kaupunki-infrastruktuurin kuormittuminen, lisääntyneet päästöt ja liikennevaarat. Väitöskirjassaan Helleke Heikkinen korostaa tarvetta uudistaa jakelukäytäntöjä ja keskittyä päästöjen lisäksi muihinkin kestävyysnäkökulmiin.
– Monet johtajat ajattelevat viimeisen kilometrin toimituksia koskevan kestävyystyön liittyvän yksinomaan päästöihin, ja he unohtavat usein sosiaaliset vaikutukset, jotka näkyvät suoraan paikallisilla kaduilla. Vastuu kestävyyskäytännöistä kuuluu heidän mielestään monesti muille, Heikkinen huomauttaa.
Ruoan verkkokaupassa kestävyystyö on usein pinnallista ja keskittyy asiakaslähtöisiin näkökohtiin, kuten pakkauksiin. Lisäksi riskipääoma ja suuret alustat lisäävät nopean toimituksen kysyntää, mikä luo haasteita pienille jälleenmyyjille.
– Tutkimukseni nostaa esille, että kestävyyden huomioiminen muuttuu helposti näennäiseksi. Yritykset keskittyvät niin paljon siihen, mitä uskovat asiakkaidensa haluavan, että ne päätyvät näennäisratkaisuihin sen sijaan, että etsisivät parhaan ja kestävimmän toimitustavan, Heikkinen sanoo.
Heikkinen korostaa tutkimuksessaan, että ristiriitatilanteessa ei voida valita vain yhtä näkökulmaa, vaan on huomioitava kaikki kestävyyteen liittyvät – joskus vastakkaisetkin – vaatimukset. Muuten joudumme tilanteeseen, jossa ongelmia ilmaantuu lisää.
– Tutkimus tarjoaa kaupunkien päättäjille, yrityksille ja kuluttajille näkemyksiä kestävämpien kaupunkien edistämiseksi – yksi toimitus kerrallaan, Helleke Heikkinen toteaa lopuksi.Koko väitöskirja on luettavissa täällä:
Last but not least: a paradoxical sustainability exploration in last mile delivery and city logistics
Suosittelemme artikkelia
Lidl panostaa ilmastotyöhön ja tavoittelee nettonollaa 2050 mennessä
Ympäristöjalanjälkien laskentaohjeistus suomalaisille ruokatuotteille valmistuu
Kumppanisisältö: Go On