Leipäviikolla tapahtuu taas

Leipäviikko järjestetään tuttuun tapaan viikolla 37 (12.-18.9.2022) teemalla Missä leipä kasvaa. Leipäviikon teemalla haluamme kertoa kuluttajille, että leipä on hyvää ja terveellistä, ja jokaisella leivällä on tekijänsä. Leivän tie pellolta pöytään vie monen mutkan kautta.

Viimeaikaiset tapahtumat ovat osoittaneet, kuinka ajankohtainen Leipäviikon teema on.  Ruoan tuottaminen ja riittävyys eivät ole itsestäänselvyys. Tietämys ruoan tuottamisesta ja jalostamisesta vaikuttaa olevan puutteellista. Moni ei ymmärrä riskejä ja haasteita liittyen niiden ihmisten työhön ja toimeentuloon, jotka ovat valinneet elinkeinokseen ruoan tuottamisen. Maatalouskriisi on osoittanut, kuinka haavoittuvainen tämä elinkeino on. Elämme kansainvälisessä maailmassa emmekä ole täällä pohjolassakaan suojassa maailmalla tapahtuvilta myllerryksiltä, jotka vaikuttavat raaka-aineiden sekä tuotantopanosten, kuten energian, lannoitteiden, kylvösiementen ja torjunta-aineiden hintaan.

Monelle kuluttajalle ei ole selvää, miten leipä päätyy kaupan hyllylle. Mitä kaikkea kätkeytyykään leivän alkuperän taakse liittyen viljelyyn, kuljettamiseen, jalostamiseen ja myymiseen. Leipäviikon teeman tavoitteena onkin kertoa, mistä leipä tulee ruokapöytään. Näin haluamme lisätä tietoisuutta ruokaketjusta ja korostaa sen tärkeyttä sekä painottaa kotimaassa tuotetun ruoan arvoa.

Leipäviikolla päätapahtuma on Tiedekeskus Heurekassa Vantaalla 15.-16.9.2022. Tapahtumassa on toimintarata, jossa on kuusi aktiivista pistettä, joissa esitellään vaiheita leivän reitiltä pellolta pöytään. Tapahtumaa markkinoidaan jo Heurekan sivuilla: https://www.heureka.fi/leipaviikko-heurekassa-2022/

Alla muutama esimerkki radan tehtävistä:

• Viljan tie pellolta pöytään: Tässä pisteessä on tarkoitus laittaa oikeaan järjestykseen kuvat, joissa kuvattu reitti pellolta pöytään.
  • Peltopiste: Tällä pisteellä tutustutaan siihen, kuinka paljon tarvitaan viljan jyviä yhteen leipään ja paljonko peltoa sellaisen määrän viljelyyn tarvitaan. Pisteessä vaaka, jolla punnitaan leipään tarvittava jyvämäärä. Lattialla terassimatosta leikattu reilu neliön kokoinen ala kuvaamaan peltoalaa, joka tarvitaan yhteen leipään tarvittavan viljamäärän viljelyyn.
  • Jyvien tunnistuspiste: Tässä pisteessä pitää yhdistää viljan tähkä, jyvä, myllytuote, leipä.
  • Leipäpiste: valmis tuote. Tällä pisteellä kuvissa eri tuotteiden kuitupitoisuudet (esim. omena, porkkana, kurkku, ruisleipä, vaalea leipä, puuro, murot). Kuvissa myös tietoa, miten hyviä vaikutuksia kuidulla on.

Lisäksi tapahtumassa esitetään videoita, joissa kerrotaan, kuinka viljaa viljeltiin ja leipää leivottiin ennen ja nyt. Viimeisellä pisteellä pyöritetään onnenpyörää ja jaetaan leipiä/leipomotuotteita mukaan kävijöille. Tervetuloa Heurekaan tutustumaan Leivän reittiin!

Idea Heurekaan liittyen: järjestäkää esimerkiksi paikallisyhdistyksen kanssa kilpailu, jossa voi voittaa vierailumatkan Heurekan tapahtumaan Leivän reitille. Heurekan ryhmien lippuhinnat lyötyvät heidän sivuiltaan.

Tapahtumat ja materiaalit

Koronatauon jälkeen olisi hienoa, jos saisimme jälleen aktiivisia Leipuriliiton paikallisyhdistysten järjestämiä Leipäviikon tapahtumia eri puolille Suomea. Nämä tapahtumat voivat olla aikaisempia vastaavia hyväntekeväisyystempauksia tai leipämarkkinoita. Myös tämän vuoden Leipäviikon teeman mukaisia tapahtumia saa mielellään järjestää. Leipäviikolla voi järjestää myös edellä kuvatun Heurekan tapahtuman kaltaisia toiminnallisia pienimuotoisia tapahtumia, joissa kerrotaan leivän reitistä pellolta pöytään.

Leipätiedotus tuottaa jälleen myös materiaalia Leipäviikolle. Sähköinen materiaali tulee ladattavaksi nettisivuillemme (www.leipatiedotus.fi). Printtimateriaaleja, julisteita ja pöytäständejä, voi tilata maksutta terhi.virtanen@leipatiedotus.fi:

• kaksi erilaista julistetta, joista toinen lapsille suunnattu piirretty leivän reitti ja toinen valokuvista koostettu leivän reitti
  • infograafeja, joista tehdään pöytäständit ja somepalat

Lisäksi Kotiseutumuseo Glimsissä Espoossa on koko Leipäviikon ajan ilmaisia tapahtumia koululais- ja päiväkotiryhmille ja perheille.

Tänäkin vuonna saamme tunnetun kasvon Leipäviikolle tuomaan esiin leivän reittiä. Teemaviikon kasvona on tällä kertaa tunnettu sosiaalisen median vaikuttaja, tubettaja Roni Bäck (Roni Back).

Uusittua materiaalia

Suosittu Välipalaoppaamme on uusittu ja sitä on tilattavissa nettisivujemme kautta: https://www.leipatiedotus.fi/materiaalit/tilaa-materiaaleja.html

Myös Viljakansioita on teetetty runsaasti lisää.