Ensimmäiset ISS Palveluiden ravintola-asiakkaat saavat huomisesta alkaen tiedon lounaansa hiilijalanjäljestä

ISS Palvelut aloittaa 23.6. lounasannoksen hiilijalanjälkitiedon lisäämisen osaksi ravintoloidensa ruokalistaa. Ensimmäiseksi ateriakohtainen hiilijalanjälkilaskenta toteutetaan ja tuodaan näkyväksi Tampereen Tori Mediapolis -ravintolassa, joka on kaikille lounastajille avoin ravintola.

ISS Palveluiden tavoite on olla hiilineutraali vuonna 2035. Yhtiö etenee määrätietoisesti ja laajalla rintamalla kohti tavoitettaan. Konkreettinen ja näkyvä askel on ISS:n ravintoloihin kesäkuun 23. päivä alkaen tuotava ateriakohtainen hiilijalanjälkitieto, jonka myötä ravintolan asiakas voi tietoon pohjautuen pienentää myös omaan päivittäistä hiilijalanjälkeään.

Yhtiönä ISS taas voi vaikuttaa tarjoamansa lounaan hiilijalanjälkeen reseptiikkansa kautta.

– Hiilijalanjälkitieto tulee kaikkien asiakkaidemme hyödynnettäväksi sitä mukaa, kun asiakkuus siirtyy päivitetyn tuotannonohjausjärjestelmän käyttöön. Nyt 23.6. saamme avattua hiilijalanjälkitiedon tamperelaisen Tori Mediapoliksen ravintolassa. Seuraavaksi ateriakohtainen hiilijalanjälki saadaan kaikkien kunta- ja kaupunkiasiakkuuksiemme ravintolapalveluihin ja pystymme siten tukemaan yhä vahvemmin kuntien omia hiilineutraaliustavoitteita. Isoimmat yksityisen sektorin asiakkuutemme tulevat mukaan ateriakohtaisen hiilijalanjäljen seurantaan syksyn aikana, ISS:n ympäristöpäällikkö Taina Tilus kertoo.

Käytännössä ateriakohtainen hiilijalanjälki selviää näin: ISS tekee reseptin, ja toiminnanohjausjärjestelmään syötettyjen raaka-ainekertoimien perusteella järjestelmä laskee aterialle hiilijalanjäljen per 100 grammaa. Kertoimet on saatu Clonet Oy:n kehittämästä OpenCO2.net-hiilijalanjälkialustasta.

Asiakas pystyy ruokalistalta vertaamaan, mikä on minkäkin vaihtoehdon hiilijalanjälki ja suuntaamaan halutessaan valintaansa sen mukaisesti, mikä on ilmaston kannalta parasta.

Taina Tilus muistuttaa siitä merkittävästä vaikutusmahdollisuudesta, joka ISS:n kaltaisella toimijalla on kiinteistöjen käytönaikaisiin päästöihin palveluidensa kautta.

– Kutsumme tätä hiilikädenjäljeksi, ja sitä me pyrimme kasvattamaan mahdollisimman isoksi niin ravintola-, kiinteistö- kuin siivouspalveluissamme! Ravintoloissa voimme vaikuttaa positiivisesti ilmastoon raaka-aine- ja reseptivalintojen kautta sekä vähentämällä ruokahävikkiä.

Hiilikädenjälkeään ja vaikutusmahdollisuuksiaan ISS kuvaa oheisella videolla.