
Terveysvaikutteista ja terveellistä ruokaa Etelä-Afrikkaan
Elintason nousu ja länsimaisen ruokavalion suosion kasvu ovat aiheuttaneet ylipainoisuutta ja muita terveysongelmia Etelä-Afrikassa. Nouseva keskiluokka on löytänyt ehkäisevän terveydenhoidon ja on kiinnostunut terveellisistä elämäntavoista. Tämä luo merkittäviä mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille, jotka tarjoavat terveysvaikutteista tai terveellistä ruokaa.
Etelä-Afrikan Heart and Stroke Foundationin mukaan kolmannes eteläafrikkalaisista aikuisista ja lähes neljäsosa lapsista on ylipainoisia. Diabetes on toiseksi suurin kuolinsyy, ja kolmanneksella aikuisista on korkea verenpaine. Sydän- ja verisuonitautien aiheuttamien ennenaikaisten kuolemien odotetaan kasvavan 41 prosenttia vuosina 2000−2030.
Maailman terveysjärjestön (WHO) tilastot osoittavat, että noin viidellä miljoonalla eteläafrikkalaisella aikuisella on kohonnut veren kolesterolitaso, ja laktoosi-intoleranssista arvioidaan kärsivän 11 prosenttia väestöstä.
Pakattujen terveellisten tuotteiden osuus kasvaa
Eteläafrikkalaisten kuluttajien terveystietoisuus voimistui vuonna 2017 globaaleja trendejä seuraten, mutta tämä koskee lähinnä keski- ja korkeatuloisia. Nämä kuluttajat kiinnittävät enemmän huomiota pakkausmerkintöihin ja tuotteen raaka-aineisiin. Heitä kiinnostavat luonnolliset, vitamiinipitoiset ja vähärasvaiset tuotteet. Paikalliset elintarvikevalmistajat vastaavat kysyntään valmistamalla laadukkaita tuotteita. Osa tuotteista on hintavia, koska ne sisältävät kalliimpia raaka-aineita.
Terveys- ja hyvinvointituotteiden kysynnän odotetaan kasvavan, kun yhä useammat kuluttajat tulevat tietoiseksi tasapainoisesta ruokavaliosta. Kysyntää on erityisesti luonnollisesti terveellisille tuotteille, eineksille, vähärasvaisille ja rasvattomille tuotteille, vähäsokerisille ja sokerittomille tuotteille, kolesterolia alentaville tuotteille, laktoosittomille ja gluteenittomille tuotteille sekä urheiluravintolisille ja tuotteille, jotka sisältävät paljon proteiinia.
Suomea pidetään johtavana maana terveysvaikutteisten ja terveyttä edistävien elintarvikkeiden kehittämisessä. Suomalaisten tuotteiden kilpailuetuja ovat korkea laatu, eurooppalainen / pohjoismainen imago ja innovatiiviset tuotteet.
Terveellisten einesten ja viljatuotteiden kysyntä kasvaa
Kiireinen elämäntapa kasvattaa einesten ja valmisruokien kysyntää Etelä-Afrikassa. Myös viljatuoteryhmä kasvaa nopeasti, etenkin kauratuoteryhmä. Esimerkiksi terveystietoisille ja hyvätuloisille suunnatut myslit ja aamiaismurot ovat edelleen pieni kategoria, mutta se kasvoi yhdeksän prosenttia vuonna 2016. Aamiaispuuromyynti kasvoi kymmenen prosenttia.
Myös terveysvaikutteisten viljatuotteiden kysynnän odotetaan kasvavan. Tämän tuotesegmentin valmistajat lanseeraavat jatkuvasti uusia tuotteita ja uudistavat tuotteitaan terveellisempään suuntaan.
− Etelä-Afrikan kauramarkkinat ovat isot, ja suurin osa kaurasta tuodaan Euroopasta. Helsingin Mylly on vienyt kauraa Etelä-Afrikkaan jo yli 15 vuoden ajan. Meidän salaisuutemme on erittäin laadukas ja laaja tuotevalikoima, ja erityisesti gluteeniton kaura on haluttua. Perheyrityksenä olemme joustavia ja tehokkaita toiminnassamme, kertoo vientijohtaja Lhassan El Farkoussi Helsingin Mylly Oy:stä.
Vauvanruokajauheet edelleen kasvussa
Vuonna 2016 lastenruuan kysyntä kasvoi arviolta 11 prosenttia. Kokonaismyynti oli 398 miljoonaa euroa. Nopeimmin kasvava tuoteryhmä oli vauvanruokajauheet (+ 18 %). Tämän kanssa kilpailee etenkin aamiaispuurojen tuoteryhmä.
Syntyvyyden vähenemisestä huolimatta markkinoiden kasvun odotetaan jatkuvan. Myös lastenruuissa siirrytään kohti terveellisempää ruokavaliota.
Tuotteiden terveellisyys ja helppokäyttöisyys ovat tärkeitä eteläafrikkalaisille äideille, ja aikuisten suosimat elintarvikkeet vaikuttavat myös lastenruokien suuntaukseen. Superruuat, kuten marjat ja muut luonnolliset tuotteet kasvattavat suosiotaan myös vauvan- ja lastenruuissa.
Kuluttajat valmiita maksamaan pohjoisen kaloista
Kalojen ja äyriäisten vähittäismyynti oli kokonaisuudessaan 4,2 miljardia euroa vuonna 2016. Hinnalla on tärkeä merkitys ostopäätöksessä, mutta premium-tuotteiden merkitys kasvaa. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan esimerkiksi tuoreesta lohesta, pohjoisen herkusta.
Korkean hinnan takia kala- ja äyriäistuotteet on suunnattu varakkaammille kuluttajille, jotka etsivät terveellisiä tuotteita.

Suosittelemme artikkelia

Suomalaista ruokaa vai suomalaisten ruokaa?

Etelä-Afrikassa harvalla on varaa valmisruokiin

Etelä-Savo voitti EU:n luomupalkintojen Paras luomualue -sarjan

Etelä-Savo finalistina EU:n luomupalkintokilpailussa

Suomalaiselle sianlihalle uusi vientilupa Etelä-Afrikkaan
