Pakkauskeksinnöllä parempi säilyvyys tuoreille kasvistuotteille

Helsingin yliopiston FreshPack -kaupallistamishankkeen tarkoituksena on kehittää markkinoille uusi tuoreiden kasvisten säilyvyyttä parantava teknologia. Idea on lähtöisin Helsingin yliopiston Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osastolta. Pakkausmateriaalien kanssa työskentelevät tutkijat keksivät yhdistää tutkimustuloksensa kokonaisuudeksi, jolla havaittiin olevan myös kaupallista potentiaalia.

Hedelmien, vihannesten ja marjojen liian nopea kypsyminen johtaa kasvikudoksen hajoamiseen ja tuotteiden laadun ja ulkonäön heikkenemiseen. Nykyisillä teknologioilla ei voida turvata tuotteen optimaalista laatua tehokkaasti ketjun kaikissa vaiheissa, vaan helpoin tapa säädellä tuotteiden kypsymistä on suljetuissa olosuhteissa varastoinnin ja kuljetuksen aikana. Kauppojen ja kuluttajien mahdollisuudet säilyvyyden parantamiseksi ovat vähäiset. Euroopassa ja Yhdysvalloissa jopa 40–50 prosenttia kasvishävikistä syntyy nimenomaan jakeluketjun tässä vaiheessa.

Pakkauksen ensisijainen tehtävä on suojata tuotetta ja pidentää sen käyttöikää. Pakkaus voi toimia passiivisesti (mekaaninen suoja, läpäisevyyksien hallinta), mutta myös aktiivisesti yhdessä pakatun tuotteen kanssa (fysiologiset, kemialliset ja fysikaaliset prosessit).

FreshPack on uudenlainen ratkaisu, jonka tarkoituksena on taistella kasvishävikkiä vastaan jakeluketjun läpi kuluttajalle asti. Kyseessä on aktiivisesti pakkauksessa vaikuttava komponentti, jonka tarkoituksena on pidentää kasvisten säilyvyyttä ja ylläpitää niiden laadullisia ominaisuuksia. Luontaisista lähtöaineista valmistetun komponentin aktiivinen osa hidastaa kasvisten luonnollista vanhenemista ja mikrobiologista pilaantumista. Keksinnölle on haettu patenttia.

Tutkimuksesta uutta liiketoimintaa

Helsingin Innovaatiopalvelut koordinoi Helsingin yliopiston kaupallistamishankkeita. Projektitiimit vastaavat projektien operatiivisesta työstä, eli kaupallisen toiminnan valmisteluista. Muiden Helsingin yliopiston kaupallistamisprojektien tavoin FreshPack-hankkeen tavoitteena on saada markkinoille soveltuva ja myytävä ratkaisu pian projektin päättymisen jälkeen.

Projektin aikana on tarkoitus myös tarkastella eri kaupallistamisvaihtoehtoja, kuten spin-off -yrityksen perustamista. Projekti on alkanut syyskuussa 2019, ja se kestää 18 kuukautta. Tänä aikana hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä jakeluketjun eri toimijoiden kanssa. Tavoitteena on testata ratkaisua käytännössä vaiheittain jo ennen projektin päättymistä. Hankkeen toteuttajat ovat kiinnostuneita elintarvike- ja pakkausalan yhteistyökumppaneista, jotta keksintöä päästäisiin testaamaan jo projektin aikana.

Keinoja ruokahävikin pienentämiseksi

Maailmanlaajuinen ruokahävikki koettelee kestävyyden rajoja, sillä lähes kolmannes kaikesta tuotetusta ruuasta päätyy hävikkiin. Tällä on merkittävä vaikutus luonnonvarojen riittävyyteen ja ilmastonmuutokseen, sillä arviolta 20–25 prosenttia hiilidioksidipäästöistä syntyy maatalouden ja ruuantuotannon seurauksena.

Ruokahävikin osuuden arvioidaan vastaavan noin kahdeksan prosenttia kaikkien kasvihuonekaasujen tuotosta. Suurinta on hedelmien ja vihannesten hävikki, sillä lähes puolet kasviksista päätyy jätteeksi tuotanto- ja jakeluketjun jossakin vaiheessa.

Ennenaikainen pilaantuminen on merkittävimpiä syitä suureen kasvisjätteen määrään. Säilyvyyden paranemisen vaikutus näkyy laajasti jakeluketjun eri vaiheissa, sillä pitempi käyttöikä vähentää hävikistä syntyviä kustannuksia ja edesauttaa luonnonvarojen kestävää käyttöä.

Säilyvyyden parantumisella on myös taloudellista merkitystä. Yksistään Euroopassa ja Yhdysvalloissa hedelmistä ja vihanneksista aiheutuvan hävikin arvo on kaupoille ja kuluttajille vuosittain arviolta jopa 200 miljardin euroa.