Ruokakasvatusta käsitellään vaihtelevasti kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa

Paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma ei vielä tarjoa konkreettista apua ruokakasvatukseen kuin vain harvoissa kunnissa, osoittaa Itä-Suomen yliopistossa tehty tutkielma. Sen perusteella varhaiskasvatussuunnitelmien ruokakasvatussisältöä tulisi kehittää yhteneväisemmäksi ja konkreettisemmaksi. Ruokakasvatuksen eri teemoista kuntien varhaiskasvatussuunnitelmissa käsiteltiin eniten ruokailuun liittyviä asioita. Tarkastelun kohteena olleista kunnista Mäntyharjun varhaiskasvatussuunnitelmassa oli eniten ruokakasvatukseen liittyvää sisältöä.

Opettajat pitävät ruokakasvatusta tärkeänä

Tuoreen tutkimuksen mukaan ruokakasvatuksen toimintamalli Maistuva koulu tarjoaa alakoulun opettajille materiaalia ja työkaluja ruokakasvatuksen pedagogiseen suunnittelemiseen ja toteuttamiseen. Toimintamalli solahtaa ketterästi alakouluympäristöön ja sen avulla ruokakasvatuksesta voi tehdä yhteisöllistä ja tavoitteellista yhdessä tekemistä. Opettajia kuitenkin haastaa ajan puute.

Syömisen taito tueksi tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn

Syömisen taidon parantuminen on yhteydessä ruokavalion laadun kohentumiseen ja vyötärönympäryksen pienenemiseen, osoitti vuoden kestänyt StopDia-elintapainterventio, johon osallistui kohonneessa tyypin 2 diabetesriskissä olevia aikuisia. Syömisen taidossa korostuu myönteinen ja joustava suhtautuminen syömiseen, erilaisten ja uusien ruokien hyväksyntä, nälän ja kylläisyyden tuntemusten huomioiminen, syömiseen keskittyminen sekä säännöllinen ateriarytmi.