
2D-koodiin mahtuu dataa
2D-koodi voi sisältää paljon enemmän tietoa kuin perinteinen EAN-koodi. Ensimmäiset 2D-koodilla varustetut elintarvikkeet ovat jo Keskon valikoimissa.
2D-koodilla tarkoitetaan QR-koodin tyyppistä merkintää, jonka skannaamalla pääsee verkkoon lukemaan tuotteeseen liittyvää dataa. Suomessa GS1 Finland hallinnoi GS1 2D-koodia, joka pohjautuu GS1:n avoimeen globaaliin standardiin ja GTIN-tuotetunnukseen.
– Kiinnostusta on paljon, ja kehitys-käyttöönottoputkessa on useita yrityksiä, kertoo Kimmo Keravuori GS1 Finlandista.
Alkuun on helpointa päästä kuluttajaviestinnän ja markkinoinnin tarpeet edellä, sillä tällaisia tietoja sisältävän koodin voi esipainaa pakkaukseen. Jos koodiin haluaa erä- ja päiväystietoja, tämä edellyttää koodimerkinnän tekemistä tuotannon yhteydessä ja mahdollisesti investointeja tähän vaiheeseen. Kaupassa taas kassajärjestelmien on voitava lukea 2D-koodi.
Käytännössä tarvitaan koko toimitusketjun yhteistyötä, jotta koodin käyttöönotosta saadaan suurin mahdollinen hyöty. Mahdollisuuksia on paljon.
Keravuori sanoo, että...
Jäsenenä voit lukea tämänkin artikkelin digilehdestä!
Liity jäseneksiSuosittelemme artikkelia

Parempi tehty kuin täydellinen

Kestävyysraportoinnin automatisointi vaatii uudenlaista ajattelua

Yrityskysely: Ruoka-alan digitalisaatio ja datatalous selvässä kasvussa

Elintarviketeollisuus ja päivittäistavarakauppa kehittävät tuoteviestintää kuluttajille uudenlaisen viivakoodin avulla

GS1 tuo päivittäistavarakauppaan uuden työkalun ruokahävikin vähentämiseksi
