GS1 Finland

Suomeen luodaan maailman laajinta ruokaketjun jäljitettävyyttä

Suomalaiset elintarviketeollisuuden ja päivittäistavarakaupan yritykset ovat käynnistäneet kehitystyön, jonka tavoitteena on luoda Suomen ruokaketjuun maailman kattavin ruoan jäljitettävyys. Jäljitettävyys tukee puhtaan suomalaisen ruoan myyntiä ja vientiä, lisää toimialan kilpailukykyä sekä estää ruokaväärennöksiä. Lisäksi se helpottaa yrityksiä täyttämään lain vaatimukset kustannustehokkaasti.

Elintarviketeollisuus ja päivittäistavarakauppa kehittävät tuoteviestintää kuluttajille uudenlaisen viivakoodin avulla

Uudenlainen kaksiulotteinen viivakoodi merkitsee merkittävää edistysaskelta tuotetietojen saavutettavuudelle. GS1 Finland laatii elintarviketeollisuuden ja päivittäistavarakaupan yritysten kanssa mallin, miten 2D-viivakoodia voidaan hyödyntää viestittäessä tuotteista kuluttajille ja helpottaa näin kuluttajien tiedonsaantia. Kuluttajaviestinnän tietomalli on ensimmäinen askel uuden kansainvälisen GS1 2D-koodin käyttöönottamiseksi Suomen markkinoilla.

GS1 tuo päivittäistavarakauppaan uuden työkalun ruokahävikin vähentämiseksi

Kaupoissa myytävien tuotteiden viivakoodit tarjoava GS1-organisaatio on tuomassa markkinoille uuden sukupolven 2D-viivakoodin. Sen perinteistä EAN-viivakoodia laajemman tietosisällön, kuten päiväystiedon ja eränumeron avulla voidaan päivittäistavarakaupassa vähentää ruokahävikkiä merkittävästi. Avoimen standardin mukainen GS1 2D-koodi on kaikkien toimijoiden käyttöönotettavissa.

GS1:n uudenlainen viivakoodi mullistaa päivittäistavarakaupan kuluttajaviestinnän

GS1 Finland toteuttaa Food Data Finland -kasvumoottorihankkeessa kehitysprojektin, jossa kartoitetaan päivittäistavarakaupan yritysten edellytyksiä ja valmiuksia GS1 2D-koodin käyttöönottoon. GS1 2D-koodi tuo päivittäistavarakaupan toimijoille tehokkaita keinoja esimerkiksi hävikinhallintaan. Lisäksi luvassa on uudenlaisia mahdollisuuksia tuotteiden kuluttajaviestintään.