Pakkaamisen monitahoisuus yllättää monet

Pakkausten kehittämiseen kannattaa investoida, koska pakkaukset ovat liiketoiminnan ydintä.

Inpack on kone- ja tuotantotalouden insinööri Mika Santasen syksyllä 2018 perustama elintarvikepakkaamisen asiantuntijayritys. Hän katsoo pakkaamista ja pakkauksia prosessina: ideasta, tuotantoon ja kauppaan ja loppukäyttäjälle.

– Autan yrityksiä pakkaustyypin ja pakkausmateriaalien valinnassa, painatukseen liittyvissä asioissa, kone- ja laitehankinnoissa sekä tehtaan tuotannon layout-suunnittelussa, Santanen kertoo.

Yksi hänen asiakkaistaan on lempääläläinen lisäravinteisiin ja terveystuotteisiin erikoistunut Puhdistamo, joka on kasvanut vauhdilla.

– Mika on vahvasti vetänyt pakkausten kehitysprojektia tulevaa brändiuudistusta varten ja tehnyt meille päätösesityksiä ja auttanut hankinnoissa. Mikan avulla automatisoimme kolme tuotantolinjaamme. Uusia projekteja on myös suunnitteilla, Puhdistamon kehityspäällikkö Viivi Kangas kertoo.

Yrityksen liikevaihto kasvaa 30 prosenttia vuosivauhtia ja on nyt 15 miljoonaa euroa. Työntekijöitä on jo noin 80. Tuotannon automatisoinnille ja pakkausten uudistamiselle oli konkreettinen tarve, jotta kasvua voidaan tehdä kustannustehokkaasti.

Yhteistyökumppanien valinta on oleellinen osa pakkausten kehittämistä. Mika Santanen on rakentanut laajan verkoston niin kone- ja laite- kuin pakkausmateriaalien valmistajiin. Hän auttaa asiakkaita valitsemaan heidän tuotteelleen sopivimmat toimittajat ja avustaa muun muassa tarjouspyyntöjen, tarjousten analysointien ja eri vaihtoehtojen vertailussa.

Pakkauskehityksen monet osat

Pakkaustyypin valinta ja kone- ja laitehankinnat tuotantoa ja pakkaamista varten ovat tärkeitä päätöksiä. Usein investoinnit tehdään pitkäksi ajaksi.

– Esimerkiksi tuotteen ulkonäön ja rakenteen kannalta on merkityksellistä, miten tuote annostellaan. Nopeat vaa’at sujuvoittavat tuotantoa, metallinpaljastimet lisäävät tuoteturvallisuutta, merkintälaitteilla laitetaan elintarvikelainsäädännön mukaiset päiväys- ja erätunnisteet, sopivat etiketöintilaitteet voivat muodostua markkinoinnin kannalta tarpeellisiksi, työtasojen pitää olla työtekijöille ergonomisia, ja erilaiset nostimet ja apulaitteet voivat helpottaa esimerkiksi laatikointia, Santanen listaa.

Uuden tuotekategorian suunnittelun rinnalle kannattaa ottaa myös pakkaus. Tuotteelle voi löytyä sopimusvalmistaja, jolloin yrityksen ei itse tarvitse investoida laitteisiin, ennen kuin myyntimäärät ovat riittäviä.

Tavallisesti uutuustuotetta tehdään omassa tuotannossa, tai yritys haluaa päivittää pakkauksen vastaamaan paremmin kuluttajien kysyntää.

– Pakkausmateriaalit, pakkauskoot ja ruokahävikki nousevat esiin yhteiskunnallisessa keskustelussa. Kuitupohjaisilla pakkauksilla on ympäristöystävällinen leima, muovilla ei, pohtii Santanen.

Hän ei halua puhua minkään pakkausmateriaalin puolesta, vaan auttaa asiakkaita löytämään heille sopivimman pakkausratkaisun. Useat elintarvikkeet tarvitsevat muovin suojaominaisuuksia, kuten rasvankestävyyttä sekä happi- ja kosteussuojaa.

Pakkaustyypin valinnalla voidaan vaikuttaa materiaalin kulutukseen. Kierrätysjärjestelmän kannalta riittää, että esimerkiksi kuitupakkauksen materiaaleista puolet on kuitupohjaista.

‒ Näin pakkaus saadaan tiiviisti suljettua (saumattavuus), ja tuote saa tarvitsemansa suojaominaisuudet, muoveilla tai myös metalloinneilla, ja pakkaus on silti kierrätettävissä kartonkina, Santanen sanoo.

Hän muistuttaa, että verkkokaupan kasvaessa on hyvä pohtia myös sitä, millainen kuljetuspakkaus verkkokaupassa toimii omalle tuotteelle parhaiten.

Kustannukset kuriin

Pakkausratkaisujen kanssa ennakointi on tärkeää. Kone- ja laitehankinnoista lähtien toimitusajat asennuksineen voivat olla pitkät. Pakkausmateriaaleja on yleensä hyvin saatavilla, mutta usein puhutaan jopa kuukausien toimitusajoista.

– Pienempiä eriä saattaa toki saada nopeastikin, jos niitä löytyy varastosta, Santanen huomauttaa.

Pakkausmateriaalina voi käyttää erimerkiksi painamatonta laminaattia, johon lisätään brändin ilme ja tuotetiedot esimerkiksi etiketeillä.

– Fleksopainatus on usein edullisin suuriin eriin, mutta digipainatuksella saadaan näppärästi tehtyä esimerkiksi kampanjoita pakkauksiin. Vaikka jokainen pakkaus voi olla erilainen, Santanen vinkkaa.

Pakkausmateriaaleja ei haluta käyttää nykyisin enempää kuin on tarpeen, mutta kestääkö pakkaus ehjänä loppukäyttäjälle asti, ja toimiiko se vähittäiskaupan logistiikkakeskusten roboteilla? Ovatko suojaominaisuudet sopivat suhteessa säilyvyysaikaan? Tällaisiin kysymyksiin on hyvä etsiä vastauksia hyvissä ajoin etukäteen.

– Minulta kysytään usein apua johonkin tiettyyn pakkauspulmaan. Hedelmällisin tulos syntyy, kun keskustelujen lisäksi pääsen tutustumaan ja työskentelemään tuotantoon ja saan konkreettisen kuvan kokonaisuudesta. Pakkaamisen järkeistäminen voi tuoda isotkin säästöt vuositasolla, tarkoittaa se sitten pakkausten kokojen viilausta, työntekijöiden ergonomiaa tai materiaalien vaihtamista.

Pakkausten kehittäminen ei ole virtaviivaista, mutta asiantuntijan avulla tuote saadaan markkinoille nopeammin, edullisemmin ja resurssiviisaammin.

Pakkausosaamista kannattaa ostaa

Tavallisesti vain suurimmilla toimijoilla on pakkausalan ammattilainen omassa talossa, mutta varsinkin toimintaa aloittaville yrityksille asiantuntija-apu on erittäin tärkeää.

– Saimme oleellista osaamista yrityksen alkumetreillä myslimme tuotanto- ja pakkausprosessiin. Kävimme prosessia läpi ja vältimme monia isoja karikkoja, joita emme itse osanneet hahmottaa, MoodFoodin perustaja Tuukka Turunen tunnustaa.

Mika Santasen mukaan kaikki panokset menevät hukkaan, jos pakkaus ei täytä sen tärkeintä tehtävää eli suojaa tuotetta.

‒ Se saattaa unohtua, kun tehdään ennen mahdollisuuksien selvittämistä yritysvastuu- tai markkinointitiimissä päätös siirtyä muovittomiin tai biohajoaviin pakkauksiin. Tai tehdään liian optimistisia tavoitteita, miten paljon pakkausmateriaalin määrää vähennetään.

Lisätietoja:

inpack.fi

Matka pakkausten pariin

Inpackin perustaja Mika Santasen uralle mahtuu paljon toisiaan tukevia työtehtäviä. Kaikki lähti liikkeelle Wärtsilän konepajakoulusta, jonka jälkeen hän oli reilun vuoden YK:n rauhanturvajoukoissa Etelä-Libanonissa, Suomen pataljoonan voimakoneryhmän johtajana.

YK-kommennuksen jälkeen Santanen työskenteli Wärtsilällä reilun vuosikymmenen, viimeisimmäksi turbotehtaan vetäjänä. Töiden ohella hän opiskeli Vaasan ammattikorkeakoulussa kone- ja tuotantotalouden insinööriksi 2000-luvun alussa.

– Vuonna 2003 perustin ensimmäisen yritykseni. Se on perheyritys HSM-Toimialapalvelu Oy, joka on erikoistunut siivous- ja hoivapalveluihin. Nykyään aika ei riitä enää sen pyörittämiseen, Santanen kertoo.

Wärtsilältä hän siirryin Vaasan ammattiopistoon kunnossapitoasentajien opettajaksi ja opiskeli työn ohella Tampereen ammattikorkeakoulussa ammattiopettajan pedagogisen pätevyyden.

Valmistumisen aikoihin vuonna 2010 Laihian Mallas oli ostanut kuivien elintarvikkeiden sopimuspakkaamiseen erikoistuneet sisaryritykset Novelpackin ja Pack Companyn. Santasta pyydettiin yritysten toimitusjohtajaksi.

– Se olikin hyvä koulu elintarvikkeiden pakkaamiseen. Sopimuspakkaamisen on oltava sujuvaa ja kustannustehokasta, muuten se ei lyö leiville, hän kiteyttää.

Matka sopimuspakkauksen parista jatkui oman yrityksen perustamiseen. Inpack on Xylon Oy:n markkinointinimi.

– Vietin sapattivapaata Espanjassa keväällä 2018 ja suunnittelin omaa yritystä. Nyt teen töitä sen eteen, että elintarvikeketjun toimijat saisivat tehokkaammat pakkausprosessit tai paremmat pakkaukset. Innostun siitä, että saan auttaa ja jakaa vuosien aikana karttunutta osaamista.

Pakkausneuvos on Mika Santasen syksyllä avaama YouTube-kanava. Santanen tekee sinne videoita, joissa hän käy läpi erilaisia pakkaamiseen liittyviä ongelmia ja trendejä, haastattelee alan asiantuntijoita ja kokoaa aineistoa tietoiskuiksi.