Oikeudenmukaisen toimialan puolesta

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen panimoteollisuuden edunvalvoja. Liiton jäseninä ovat Hartwall, Malmgårdin Panimo, Saimaa Brewing Company, Mallaskosken panimo, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton perustamisesta tulee kuluneeksi tänä syksynä 120 vuotta. Noin puolet jäsenpanimoiden myymistä juomista on alkoholittomia juomia kuten virvoitusjuomia ja vesiä. Oluen kulutus on laskenut useita vuosia, siiderin myynti on lähes ennallaan ja long drink -juomien myynti kasvaa. Alkoholittomat oluet ovat vahva trendi ja niiden kulutus kasvaa kaksinumeroisin luvuin, vaikkakin vielä kulutus on vain prosentin luokkaa kokonaisuudesta. Panimoalan näkökulmasta virvoitusjuomavero vääristää kilpailua, kun vain osasta tuotteita peritään veroa ja toisista ei. Vero pohjautuu tullinimikkeisiin. Maidot, kahvit ja teet eivät ole veron piirissä, mutta esimerkiksi vedet ovat. Suomi on EU:n ainoa maa, jossa vesillä on valmistevero.

– Terveellisemmät vaihtoehdot puhuttelevat kuluttajia koko ajan enemmän, mutta verotus ei edistä terveyttä, kun täysin kalorittomista vesistä ja virvoitusjuomista maksetaan ylimääräistä valmisteveroa, toimitusjohtaja Tuula Loikkanen muistuttaa.

Alkoholin etämyynti nykypäivään

Suomessa on EU:n tiukin olutvero. Eri maiden välisten suurien veroerojen vuoksi veroeuroja vuotaa esimerkiksi Viroon matkustajatuonnin myötä, mutta erityisesti verkko-ostot ulkomailta ovat kasvaneet kovasti.

– Alkoholin etämyynti ei ole laissa kiellettyä mutta tulkinnat verovelvollisuudesta eli siitä, oliko kyse etäostosta vai -myynnistä ovat moninaisia ja tilanne on hyvin epäselvä, Loikkanen tarkentaa.

Kun kyse on etämyynnistä, myyjä vastaa veroista ja muissa tapauksissa ostajan tulisi huolehtia veroista. Tullin mukaan valtaosa alkoholin verkko-ostajista jättää verot maksamatta.

Korona nosti esiin toisen epäkohdan etämyynnissä. Ostoksia kannustettiin hoitamaan verkossa kaupassa asioinnin sijaan, mutta edes matala-alkoholista simaa ei voi tilata ruokaostosten mukana kotiin.

– Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetus tulisi sallia kaikille toimijoille tasapuolisesti, painottaa Loikkanen.

Vastuullisuus edellä

Suomen panimoala on monella tavalla edelläkävijä.

– Alkoholijuomien vapaaehtoiset pakkausmerkinnät ovat olleet käytössä yli vuosikymmenen, muualla ne ovat vasta tulossa. Vastuullisuutta on haluttu edistää monin eri tavoin, taustoittaa viestintäpäällikkö Outi Heikkinen.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitolla on Kohtuullisesti.fi-vastuullisuussivusto, jonka tavoitteena on herättää keskustelua juomakulttuurista ja kohtuukäytöstä.

Mainonnan ennakkotarkastustoimikunta perustetiin vuonna 2011 tarkastamaan jäsenyritysten alkoholijuomien televisiomainoksia ennen niiden esittämistä. Toimikunta koostuu liitosta riippumattomista juridiikan ja mainonnan ammattilaisista. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat sitoutuneet kehittämään virvoitusjuomien vastuullista mainontaa ja markkinointia. Virvoitusjuomia ei mainosteta alle 13-vuotiaille. Alakouluilla virvoitusjuomia ei myydä, eikä mainosteta ja yläkouluissa juoma-automaateissa on vähäkalorisia tai kalorittomia juomia.

Panimoteollisuus kantaa vastuunsa myös ympäristöstä. Juomapakkausten kierrätysjärjestelmä syntyi Suomeen panimoteollisuuden ansiosta. Pakkausten kierrätysjärjestelmään rekisteröidyt pakkaukset on vapautettu pakkausverosta.

– Suomalaiset palauttavat pullot ja tölkit kiitettävän hyvin kiertoon. Ne alle kymmenen prosenttia juomapakkauksista, joka eivät palaudu Palpan järjestelmään, löytyvät pääasiassa roskiksista, eivät luonnosta, Loikkanen kiittelee.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on Elintarviketieteiden Seuran uusimpia kannattajajäseniä.

Lisätietoja: panimoliitto.fi