Aasialaisten makujen asiantuntija

Maahantuontiyritys Fine Foods Oy Ltd rikastaa suomalaista ruokakulttuuria aasialaisilla mauilla.

Yrityksen kuluttaja- ja horeca-tuotteet edustavat mauste- ja wokkikastikkeillaan, erilaisilla tahnoilla, kookosmaidolla, nuudeleilla ja säilötyillä kasviksilla aasialaisten ruokakulttuurien makuja. Eniten tuotteita tulee Thaimaan, Kiinan ja Korean makumaailmoista.  

Portfolioon valittavien tuotteiden painavin valintakriteeri on aito maku. Yrityksellä on vahva kokemus ja näkemys siitä, miltä tuotteiden kuuluu maistua. Yrityksessä seurataan tiiviisti ruokatrendejä ja paneudutaan ruokakulttuureihin intohimolla asiantuntijoita hyödyntäen.  Yrityksen ostajat kiertävät myös kansainvälisiä messuja.  

– Työ on välillä salapoliisin työtä. Aasialaisen reseptiikan ja ruokakulttuurin tuntemus on meillä tärkeää, kertoo Fine Foodsin avainasiakas- ja markkinointipäällikkö Sonja Blåberg.  

Korealaisten tuotteiden kysyntä kasvaa tällä hetkellä voimakkaasti. Myös kiinnostus indonesialaisiin ja malesialaisiin tuotteisiin kasvaa.  

Korealainen ruokakulttuuri näkyy Suomessa fermentoituina soijapaputahnojen erilaisina versioina, esimerkiksi gochujang- ja ssamjang-tahnoina. Erilaiset hapatetut ja pikkelöidyt tuotteet kuten kimchi ja retikka ovat keittiölle tyypillisiä makuja. Korealainen bbq-kulttuuri näkyy jo ravintoloissa esimerkiksi pöydillä olevina grilleinä, joissa asiakas kypsentää itse raaka-aineita. 

Indonesian ja Malesian ruokakulttuurit muistuttavat toisiaan. Näihin ruokakulttuureihin sisältyy esimerkiksi pähkinäinen satay-kastike ja erilaiset sambalit eli chilitahnat, jotka ovat jo vakiinnuttaneet paikkansa vähittäiskaupoissa.  

Aasialaisten makujen lisäksi yritys tuo maahan muun muassa erilaisia hilloja ja marmeladeja.  

Markkinapotentiaalia kasvisruuan maustamisessa  

Fine Foodsin verkkosivuilta löytyy satoja aasialaisia reseptejä Japanista Intiaan ja Vietnamista Pohjois-Afrikkaan saakka. Reseptejä löytyy niin kastikkeisiin, keittoihin, pääruokiin kuin välipaloihin. Reseptejä kootessa yritys pyrkii tarjoamaan ensimmäisenä kasvisruokavaihtoehtoa.  

Yritys kehittää lounasravintoloille mahdollisimman helppoja tapoja maustaa kasvisruoka, kouluttaa maustamiseen ja tarjoaa reseptejä. 

– Näemme ison markkinapotentiaalin kasvavassa vegeruuan kulutuksessa ja sen maustamisessa, intoilee Blåberg. Hän painottaa mahdollisuuksia erityisesti kasviproteiinien kuten tofun maustamisessa, sillä ilman oikeaa maustamista se koetaan helposti mauttomaksi.  

Yrityksen haasteena on tuoda tuotteet markkinoille oikeaan aikaan. Blåberg on esimerkiksi kouluttanut ja puhunut korealaisesta ruuasta jo kymmenen vuotta. Vasta nyt se on tullut näkyvämmin kuluttajien pöytiin.  

– Meidän uutuudet lähtevät yleensä liikkeelle isosti vasta myöhemmin, Blåberg pohtii.  


Fine Foods Oy Ltd sai alkunsa vuonna 1987, kun yrityksen perustaja Olli Lamppu hyödynsi kokemuksensa lentäjänä ja Kaukoidän vienti- ja tuontiyrityksen työntekijänä perustamalla maahantuontiyrityksen ja tuomalla suomalaisille lautasille rakastamiaan aasialaisia makuja. Perheyritys on nyt Ollin tyttären Kati Lampun omistuksessa ja työllistää kahdeksan henkeä.  

Pieni yritys kokoaa yhteen eritaustaisia ihmisiä, joita yhdistää intohimo aasialaiseen ruokaan. Yrityksestä löytyy osaamista niin kaupalliselta puolelta, ravintola- ja tukkuliiketoiminnasta, ruokatoimittamisesta aasialaista kulttuureista kuin kotitalousopetuksesta.