Voisiko Suomi ottaa mallia Virosta korkealaatuisten private label -tuotteiden viennissä? FINLABEL-hankkeen päätösseminaari toi esiin yllättäviäkin oppeja. Kaupallinen ajattelu ja asiakaslähtöisyys on tuotava tekemisen keskiöön, kuten etelänaapurissamme jo tehdään.Lue lisää
Tuore kilpailija-analyysi osoittaa, että Suomella on kaikki edellytykset vahvistaa asemaansa ruokamatkailussa. Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo liittäneet ruoasta kertomisen osaksi matkailun tarinaa, ja selvitys antaa eväitä siihen, miten Suomi voi erottua omilla ainutlaatuisilla vahvuuksillaan. Visit Finlandin tilaama selvitys on osa maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa kolmen vuoden projektia, jonka tavoitteena on nostaa suomalaista ruokamaakuvaa.
Suomalaiset elintarvikealan ja päivittäistavarakaupan yritykset ovat käynnistäneet kansainvälisesti uraauurtavan jäljitettävyyshankkeen, Yhteentoimiva jäljitettävyys -ohjelman. Sen tavoitteena on vauhdittaa viennin kasvua, vastata lainsäädännön tietovaateisiin ja vahvistaa koko ruokaketjun kilpailukykyä.
Nyt jos koskaan suomalaisten elintarvikealan yritysten kannattaa yhdistää voimansa. Naton laajuiset markkinat ovat avoinna jopa pienille alan toimijoille – kuten kävi ilmi vientiyritysten verkostoitumistapaamisessa Tampereella.
Ruokaketjun hankehaku on avoinna 8.9.–6.10.2025. Ruokaketjun kehittämishankkeisiin myönnettävää avustusta voivat hakea järjestöt, yhdistykset, yritykset ja muut yhteisöt sekä korkeakoulut. Ruokaketjun…
Afrikkalainen sikarutto on sikoja tappava tauti. Kesän aikana afrikkalaisen sikaruton tautitilanne Baltian maissa on heikentynyt ja Virossa on todettu uusia…
Luonnonvarakeskuksen (Luke) tuore suhdannekatsaus osoittaa, että Suomen maa- ja elintarviketalous on rakenteellisten ja taloudellisten muutosten keskellä. Samalla suomalainen ruokavienti on myötätuulessa, vaikka kansainvälisten markkinoiden kokonaiskuvaan ja talouden kasvuennusteisiin liittyy edelleen epävarmuustekijöitä.
Valion Suomesta tapahtuvan vientikaupan arvo oli 507 miljoonaa euroa vuonna 2023. Maailmalle lähtee viikossa noin 200 merikonttia ja vientikuormaa Valion tuotteita noin 50 maahan. Kaakkois-Aasian maat ovat Valiolle kasvava markkina, jossa on paljon potentiaalia.
Kiina on yksi Suomen tärkeimmistä elintarvikevientikohteista. Kiinan valtava koko, moninaiset kuluttaja- ja makutottumukset sekä korkea ostovoima suurissa kaupungeissa ja vauraan keskiluokan keskuudessa tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia myös korkealaatuisille suomalaisille elintarvikkeille.
Suomen elintarvikevienti kasvaa vain harkituilla strategisilla valinnoilla. Millaiset liiketoimintamallit tukevat parhaiten suomalaisyritysten kansainvälistä menestystä? Vientikaupan ammattilaisten mukaan Suomella on potentiaalia korkeimman hintapisteen tuotteiden viennissä ja erityisesti premium private label -markkinassa.
Evästeiden hallinnointi
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.