
Tuoteominaisuudet tukevat liiketoimintaa
Ruokaostosten tekoa verkossa ei ole vielä tehty kuluttajalle niin helpoksi kuin mahdollista. Tuoteominaisuuksien käyttöönotto tukisi tuotekehitystä, markkinointia ja myynnin seurantaa sekä kuluttajien yksilöllisempää ostokokemusta.
Tuoteominaisuuksien eli attribuuttien käyttö raportoinnissa ei ole päivittäistavarakaupan alalla uusi asia, mutta se ei ole vielä vakiintunut tavaksi toimia. Kuitenkin attribuuttien käytön mahdollisuudet raportoinnissa ovat huomattavat markkinan ymmärtämisen näkökulmasta.
Erikoistavarakaupan verkkokaupoissa kuluttajille on arkipäivää valita tyttölasten sandaaleita koossa 26 suosikkibrändeiltä tai naisten kauluspaitoja koon, merkin, värin, hinnan, pintamateriaalin, paidan pituuden, hihan pituuden, kauluksen mallin ja kestävää kehitystä toteuttavan tuotannon perusteella.
Kuluttajan näkökulmasta erikoistavarakaupan verkkokaupasta ostaminen on tehty ällistyttävän helpoksi. Päivittäistavarakauppojen verkkokaupassa kuluttaja ei saa rajattua kasvisruokavalioon soveltuvia kotimaisia luomutuotteita omaksi kokonaisuudekseen. Kuitenkin Kesko ja S-ryhmä mahdollistavat kuluttajien omien ostojen tarkastelun niin kotimaisuuden kuin hiilijalanjäljen mukaan.
Tuoteominaisuudet myynnin seurannan tukena
On oleellista ymmärtää, miten eri trendeihin tai yksittäisiin tuoteryhmiin liittyvät attribuutit kehittyvät myynnillisesti. Tuotetietoja voisi analysoida asiakasryhmäkohtaisesti tai alueellisesti. Raportoinnissa tuoteominaisuudet pirstaloituvat tuoteryhmien ja segmenttien välillä.
Kokonaiskuvan saaminen vaatii tuoteominaisuuksien tarkastelua tuoteryhmiä laajemmin. Nykyisessä toimintamallissa analyytikot muodostavat erilaisia tuotejoukkoja luodakseen ymmärrystä eri attribuuttien muutoksista markkinasta.
Attribuutit antavat mahdollisuuden tunnistaa kuluttajien ostopäätösten taustalla vaikuttavia megatrendejä kuten terveellisyys, hyvinvointi, vastuullisuus, helppous ja vaivattomuus, elämyksellisyys, kotimaisuus ja luonnollisuus. Nämä trendit jalostetaan tuotekohtaisiksi attribuuteiksi, kuten lisäaineeton, vastuullinen eri sertifikaattien mukaan, valmistettu Suomessa, Joutsenlippu, vegaaninen, mikrovalmis tai on the go.
Tuoteryhmistä voi tunnistaa lähes rajattomasti tuoteominaisuuksia. Tuoteryhmäkohtaisia attribuutteja ovat esimerkiksi makeisten ja jäätelöiden osalta maku, pakkaustyyppi, ”vähennetty sokeria” tai valmisruuissa ”kasvisruokavalioon sopiva”, pääraaka-aine ja käyttötarkoitus.
Attribuuttien tunnistamisessa rajoittavin tekijä on luotettavien tietojen löytyminen ja määrittelyyn käytettävissä oleva aika. Keskeistä on ylläpitää tietoa tuotekohtaisesti valitulle tuotejoukolle, jotta raportoinnista tehtävät kaupalliset johtopäätökset ovat merkityksellisiä.
Kasvipohjaiset lihankorvikkeet analysoitavana
Osana globaalia vastuullisuustrendiä kasvipohjaisten lihaa ja maitoa korvaavien tuotteiden markkina on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Kasvipohjaiset tuotteet kiinnostavat yrityksiä, ja viime vuosina yrityskauppoja on tehty aktiivisesti.
Kuluttajia kasvipohjaiset vaihtoehdot puhuttelevat niin terveellisyyden kuin ympäristövaikutusten näkökulmasta. Kasvipohjaiset tuotteet löytävät tiensä yhä useammin myös sekasyöjän ostoskoriin, eikä jaottelu kasvis- ja sekasyöjiin rajaa enää kuluttajakuntaa.
Analyse2 -yrityksen Hintaseurannan valikoimalaajuus -raportilta ilmenee, että myös myymälöissä kasvipohjaisten lihankorvikkeiden tuotelukumäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Kasvipohjainen lihankorvike -attribuutin kautta tunnistetaan ne lihaa korvaavat kasvistuotteet, jotka perinteisesti tilastoidaan tuoteryhmiin valmisruoka, liha ja lihajaloste.

Kasvipohjaisiin, lihaa korvaaviin tuotteisiin on tässä esimerkissä määritelty kuuluvaksi ne tuotteet, jotka soveltuvat lakto-ovo-vegetaariseen ruokavalioon. Kasvipohjaisia lihankorvikkeita on valituissa myymäläjoukoissa eniten K-citymarketeissa (toukokuussa 2020 keskimäärin 58 erilaista tuotetta), toiseksi eniten Primassa (51 eri tuotetta) ja kolmanneksi laajin valikoima on Food Market Herkussa (45 eri tuotetta). Hintaseurannan tiedot kerätään kauppatasolla hyllyetiketeistä, jolloin esiintymiskerrat kuvaavat sitä viivakoodikohtaista nimikelukumäärää, joka tutkimuksen kohteena olevasta kauppajoukosta keskimäärin löytyy.
Tuoteominaisuuksiin pohjautuva raportointi tarjoaa kaupallista ymmärrystä, näkökulmia ja kasvun mahdollisuuksia, joita ei perinteisen tuoteryhmä- tai tuotekohtaisen raportoinnin kautta pääse tavoittamaan. Mahdollisuuksia tuotteiden luokitteluun ja ryhmittelyyn myös verkkokaupan asiakaskokemuksen näkökulmasta on syytä aktiivisesti miettiä ja kartoittaa. Attribuuttien käyttöönotto vaatii määrittelyä ja ylläpitoa, mutta niiden tarjoama potentiaali kannattaa hyödyntää.
Suosittelemme artikkelia

Uusi malli kasvipohjaisten tuotteiden markkinointiin

Uudistava liiketoiminta sopii elintarvikealalle

Hailian teknologia voittoon kansainvälisessä ruokainnovaatiokilpailussa – mahdollistaa resurssiviisasta kalataloutta

Enää neljällä prosentilla suomalaisista vientiyrityksistä liiketoimintaa Venäjällä

Aito saunapalvikinkku on Suomen kolmastoista nimisuojattu tuote
Kumppanisisältö: DNV Business Assurance Finland Oy Ab
