Uudistava liiketoiminta sopii elintarvikealalle 

Uudistavaa liiketoimintaa voi kuvata yrityksen, luonnon ja ihmisen elinvoiman rakentamisena ja tasapainon hakemisena liiketoiminnan ja sitä ympäröivien järjestelmien välillä.

Yritystoiminta on aina kytköksissä yhteiskunnan ja luonnon järjestelmiin. Uudistavassa liiketoiminnassa yrityksen toimintaa, kytköksiä ja vaikutuksia tarkastellaankin osana tätä isoa kokonaisuutta. Tarkastelun kohteena on esimerkiksi se, millaisiin tarpeisiin yrityksen toiminta vastaa, miten yritys hyödyttää ympäröiviä järjestelmiä tai näivettääkö se niitä jollain tavalla. 

Uudistavaa liiketoimintaa tekevä yritys vastaa todellisiin tarpeisiin eikä tuota uusia haluja. Ajattelumallissa luonto ja ihminen ovat yrityksen kumppaneita, eivät resursseja. Rahataloutta käytetään tässä liiketoimintamallissa pikemminkin välineenä saavuttaa niin yritykselle, yhteiskunnalle kuin luonnollekin elinvoimaisempi lopputulos kuin itseisarvona.  

Vastuullisuustoimet ovat riittämättömiä  

WhyCo:n toimitusjohtaja ja uudistavaan liiketoimintaan perehtynyt johtamisen ja vastuullisuuden asiantuntija Michaela Ramm-Schmidt kutsuu yrityksissä vallalla olevaa vastuullisuusajattelua konventionaaliseksi ja kuvaa vastuullisuustoimintaa riittämättömäksi. Konventionaalisessa vastuullisuustyössä keskitytään haittojen vähentämiseen, mutta ympäristö näivettyy edelleen. Nykyinen tapa tehdä kestävyystyötä ei johda kestävyyteen, se vain hidastaa huonoa kehitystä. Haittoja vähentävät toimenpiteet ovat välttämättömiä, mutta niillä ei saavuteta asetettuja tavoitteita.  

Ramm-Schmidt vertaa päästöjen vähennystä tilanteeseen keittiössä, jossa ei ole tiskaajaa. Kun keittiöön jätetään likaisia tiskejä, keittiö täyttyy niistä. Vaikka tiskiä tuotaisiin 80 prosenttia vähemmän, keittiö täyttyy niistä silti, vaikka vain hieman hitaammin. Samalla tavalla ympäristöhaittoja vähennettäessä ilmastopäästöt saavuttavat vaarillisen rajan ja luonto tuhoutuu, vaikka vain hieman hitaammin.  

Uudistavassa liiketoiminnassa minimoidaan haitat, mutta huomiota kiinnitetään myös siihen, mitä yritys saa isossa kuvassa aikaiseksi. Uudistavassa liiketoiminnassa parannetaan koko yhteisön toimivuutta, sillä silloin myös oma toiminta voi paremmin. 

–  Sinä pärjäät, jos koko yhteisö pärjää, Ramm-Schmidt tiivistää.  

Alkutuotannossa toimitaan jo uudistavasti 

Elintarvikealalla on hyvät mahdollisuudet siirtyä uudistavaan liiketoimintaan. Moni toimiala kamppailee sen ajatuksen kanssa, täyttävätkö ne lainkaan yhteisön tarpeita vai ovatko ne vain tuottamassa haluja. 

–  Elintarviketeollisuudessa ollaan nimenomaan perustarpeiden äärellä ja siksi ala on hyvin kiinnostava tämän ajattelun kannalta. Elintarvikejärjestelmässä on myös paljon tilaa ajatella asioita toisella tavalla, Ramm-Schmidt pohtii. 

Suomesta ei vielä löydy esimerkkiä uudistavaa liiketoimintaa toteuttavasta elintarvikeyrityksestä, mutta useampi toimija on edistänyt uudistavaa viljelyä raaka-ainehankinnassaan.  

Uudistavalla viljelyllä tavoitellaan muun muassa maan kasvukunnon parantamista ja luonnon monimuotoisuuden vahvistamista. Ramm-Schmidt on toiminut aiemmin uudistavaa viljelyä edistäneen Baltic Sea Action Groupin (BSAG) toimitusjohtajana ja kehuu, että Suomessa uudistava viljely on viety jo pitkälle.  

Uudistavassa viljelyssä peltoa katsotaan kokonaisuutena ja ymmärretään se, kuinka monimuotoisuus ja luonnon hyvinvointi on elinehto myös maatilan olemassaolon kannalta.  Jotta tila jää tuotantokykyisenä seuraavalle sukupolvelle, sen uudistumisesta halutaan huolehtia.  

Kiinnostavaa, mutta utopiaa? 

Uudistavasta liiketoiminnasta on puhuttu joitain vuosia ja se mainitaan myös EU tasoisissa dokumenteissa. Tämä ajattelu alkaa nousta nyt, kun merkit nykyisen materiaalitalouden kestämättömyydestä tulevat yhä selvemmiksi.  

Yrityksillä on kuitenkin korkea kynnys ryhtyä uudistavaan liiketoimintaan, sillä valmista, kaikille sopivaa reseptiä liiketoiminnan muuttamiseksi uudistavaksi ei ole. Uudistavan liiketoiminnan ajattelumallissa yrityksellä on uniikki olemassaolon tarkoitus, paikka ja vaikutukset ympäröivään yhteisöön ja ympäristöön, siksi lähtökohdat ovat jokaiselle erilaiset.  

Moni kokee ajatuksen erittäin kiinnostavana, mutta utopistisena. Jotta uudistavan liiketoiminnan ideasta saa kiinni, se vaatii usein oman ajattelun venyttämistä ja yritystoiminnan kriittistä tarkastelua ulkopuolelta. Usein huomataan, että tuotanto näivettää jotain osa-aluetta, jolloin on askel askeleelta tehtävä jotain toisin. Ongelmien sijaan, on kuitenkin rakentavampaa keskittyä mahdollisuuksiin.  

Mitä hyötyjä uudistavasta liiketoiminnasta on yritykselle? Ramm-Schmidt tiivistää: 

–  Se on ainoa tapa, jolla yritys on elinvoimainen vielä 20 vuoden päästä.  

Lue lisää uusintavasta talousajattelusta: https://kehittyvaelintarvike.fi/artikkelit/teemajutut/talous-liiketoiminta/uusintava-talousajattelu

Kirjallisuutta aiheesta:  

Giles Hutchins ja Laura Storm 2019, Regenerative Leadership: The DNA of life-affirming 21st century organizations  

Leen Gorissen 2020, Natural Intelligence: Building the Future of Innovation on Millions of Years of NI