Yli puolet suomalaisista on täysin hukassa ruokakaupan öljyhyllyllä

Supercrush tutki vuoden 2021 loppupuolella Lejoksen toimeksiannosta kuluttajien osto- sekä ruoanlaittokäyttäytymistä ruokaöljyjen ja oliiviöljyjen osalta.

Yli 50% suomalaisista epäröi öljyhyllyn äärellä – tietoa käytöstä ja öljyjen ominaisuuksista joko ei löydy tai se ei muistu ostohetkellä mieleen. Mikä öljy sopii parhaiten paistamiseen, mikä leipomiseen ja mikä kastikkeisiin? Vaihtoehdoista ei ole pulaa ja useista talouksista löytyykin jo vähintään kaksi eri öljypulloa, rapsi/rypsiöljyn lisäksi useimmiten extra-virgin oliiviöljy.

Kasviöljyistä eniten ostettu tuote on rypsi- ja rapsiöljy. Oliiviöljyjen ja Välimeren ruokavalion terveyshyödyt tiedostetaan hyvin, mutta oliiviöljyhyllyllä kaupassa tuleekin vaikeuksia päättää. Tuotemerkkejä on valtavasti ja kullakin tuotemerkillä useita eri variaatioita.

Lejos on toiminut tässäkin asiassa edelläkävijänä, tuoden suomalaisten tietoisuuteen ja ulottuville espanjalaisen perheyrityksen, Borgesin, laadukkaat oliiviöljyt. Juuri 125-vuotis juhliaan viettänyt Borges on yksi Euroopan tunnetuimmista ja johtavista, vastuullisista oliiviöljyn tuottajista. Borgesin tuotteiden maahantuonti alkoi vuonna 1994, jolloin EU vapautti oliiviöljyjen tuontirajoitukset Suomen osalta. Siitä lähtien Lejos on yhdessä Borgesin kanssa tehnyt sinnikästä ja jatkuvaa työtä sen eteen, että suomalaiset oppisivat käyttämään oliiviöljyjä oikein, jotta jokaisen suomalaisen keittiössä olisi aina oikea määrä makua kussakin ruoassa.

”Oliiviöljyt ovat monella tapaa vähän kuin viinit, makuun ja rakenteeseen vaikuttavat maaperä, ilmasto, keräily- ja puristusmenetelmät jne. Uskomme vahvasti, että suomalainen kuluttaja oppii vähitellen öljyjen käytön samoin kuin olemme oppineet jo viinit”, toteaa Borgesin markkinoinnista vastaava Brand Manager Cati Nylund

Borgesin extra-virgin oliiviöljy on ollut viime vuosina aiempaa helpompi napata kaupan hyllystä mukaan, kun se voitti vuonna 2017 Kuluttajalehden tekemän extra-virgin oliiviöljyjen testin. Testivoittaja-logo on ollut näkyvissä viime vuoteen asti Borgesin 500 ml:n extra-virgin oliiviöljypullossa, mikä on osaltaan auttanut kuluttajaa öljyhyllyllä laadukkaimman extra-virgin oliiviöljyn valinnassa. Testivoitto on kirittänyt myyntiämme selkeästi, joten ohjeistusta ja opastusta siis todella kaivataan.

“Tähän selkeään tarpeeseen lähdimme yhdessä jälleenmyyjien kanssa miettimään, miten voimme helpottaa kuluttajien valintaa edelleen ja samalla kasvattaa kategorian myyntiä. Tulemme panostamaan selkeämpien, kuluttajalähtöisempien myymäläesillepanojen rakentamiseen sekä pyrimme helpottamaan kuluttajien ostopäätöksen tekemistä tuomalla suositukset eri käyttötilanteisiin pullojen viereen öljyhyllyjen yhteyteen.” kertoo Lejoksen asiakasmarkkinointipäällikkö Juhani Åström.

“Kuluttajia paremmin palvellaksemme toimme Borgesin valikoimiin viime vuonna myös Borgesin rapsiöljyn. Se vastaa hyvin kotimaisia rypsiöljyjä makuprofiililtaan ja ravintoarvoiltaan ja täydentää kasvavaa kysyntää, mihin kotimainen tuotanto ei aina ihan riitä. Jatkamme myös pitkäkestoista, hitaasti, mutta varmasti etenevää koulutusta Borgesin oliiviöljyjen eroista ja käyttötarkoituksista kaupoissa, nettisivuillamme sekä Borgesin SoMe -kanavissa Instagramissa ja Facebookissa. Toivomme, että voimme helpottaa mahdollisimman monen kuluttajan valintaa kaupan öljyhyllyn edessä sekä auttaa vinkein ja reseptein keittiössä.” PR- ja SoMepäällikkö Säde Svar

Yhtenä hyvänä keinona oliiviöljyjen käytön opastukseen nähdään myös vuoden 2022 keväällä alkava mahtava yhteistyö, kun Borges löytyy MasterChef Suomi -kilpailijoiden pöydiltä sekä ruokakomerosta. Kannattaa olla television äärellä helmikuun 15. päivä alkaen, sillä MasterChef Suomi -kilpailijat keksivät varmasti oivia käyttötapoja Borgesin eri öljyille!