
Suomalaisia elintarvikkeita räätälöidään nyt Saksan markkinoille – Vienti alkaa vetämään, kun tuotteet ovat vientivalmiit
Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry:n RUNWAY-pilotti pyörähti käyntiin huhtikuussa Helsingissä. Pilotti kehittää suomalaisten elintarvikkeiden vientivalmiuksia Saksaan. Ensimmäiset kolme elintarvikealan yritystä sparrasivat tuotteitaan brändinrakennuksen, tuotekehityksen ja konseptoinnin kansainvälisten osaajien kanssa.
– Suomessa on hyviä tuotteita ja kiinnostavia konsepteja, jotka voivat pärjätä maailmalla, kunhan panostetaan niiden vientimarkkinoille sopivuuteen, sanoo yrityksiä sparraamassa ollut Kuudennen toimitusjohtaja Jari Danielsson.
Kuluttajatarpeet ovat erilaisia kansainvälisillä markkinoilla. Makutottumukset ja pakkauskoot eroavat kotimaisista. Maailmalla saatetaan haluta tuotteita, joita Suomessa ei vielä edes valmisteta.
Erikoistu ja räätälöi
Danielssonin mukaan maailmalle mentäessä yritysten kannattaa erikoistua ja räätälöidä oma tuotteensa kapealle kohderyhmälle.
– Jokaisella maalla on jo olemassa paikalliset koko kansan tuotteensa. Siinä markkinassa on vaikea kilpailla edes hinnalla. Kotimarkkinoilla toimineilta yrityksiltä tämän ajatuksen kääntäminen vaatii kulttuurin muutosta. Ei tarvitse tähdätä oman kategorian suosituimmaksi, vaan riittää, että puhuttelee valikoitua kuluttajaa, Danielsson tietää.
Saksan elintarvikemarkkinat ovat suuret. Maassa asuu 83,4 miljoonaa asukasta. Siellä kapea, prosentinkin kohderyhmä on selvästi enemmän kuin kymmenen prosentin markkinaosuus Suomessa.
Danielsson tietää, että saksalaisille kuluttajille tuotteiden vastuullisuus on edellytys. Siellä luomutuotteiden osuus kulutuksesta on selvästi paljon suurempi kuin Suomessa. Tällä hetkellä joillain alueilla menestyvät hyvin muun muassa paikalliset, funktionaaliset ja terveelliset vaihtoehdot, mutta joukkoon mahtuu hyvinkin erilaisia kohderyhmiä odotuksineen.
Usein ainoa käyttäytymisen muutos, mitä asiakkaalta odotetaan, on se, että tämä valitsee suomalaisen tuotteen aiemmin valitsemansa tuotteen sijaan.
– Jos voi tarjota ostajalle erilaisen vaihtoehdon, niin asiakas voi hyvinkin vaihtaa uuteen tuotteeseen, jos se häntä puhuttelee eikä hänen tarvitse tehdä suurempia muutoksia käyttäytymiseen.
Sparrausten jälkeen RUNWAY-pilotissa mukana olevat tuotteet menevät saksalaisen food sourcing -partnerin arvioitavaksi.
– Tuotteiden pitää olla kiinnostavia ja erottautua kategorian muista tuotteista. Iso kysymys monelle on, kuinka rohkea pitää ja kannattaa olla? Erilaisuus on riski, mutta vielä suurempi riski on, että ei uskalleta olla erilainen. Erottautuminen tarkoittaa yrityksille terävää positiointia sekä puhuttelevaa tarinaa ja designia, Danielsson korostaa.
Kilpailukykyä vientiin
Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää suomalaisten ruoka- ja juomatuotteiden vientiä sekä elintarvikealan kansainvälistymistä. Se tuo kansainvälistä kasvua jäsenistölleen ja koko elintarviketoimialalle.
Elintarvikkeiden vientivalmiuden kehittämiseksi SUVI on aloittanut tuotteiden sparrauksen. Ensin toteutetaan RUNWAY-pilotti, ja syksyllä sparraus on tavoitteena käynnistää valtakunnan laajuisesti kohdistuen useisiin kohdemaihin.
Suomalaisten elintarvikkeiden vientivalmiudessa on SUVI ry:n näkemyksen mukaan runsaasti kehitettävää. RUNWAY:ssä kehityksen alla ovat tuotekehitys, pakkaus, brändi, tuotetiedot, markkinointiviestintä ja tuotteiden markkinalle sovitus.
Tuloksena yritykset saavat neuvoja suositeltavista kehittämistoimista, joilla ne voivat parantaa tuotteidensa vientikilpailukykyä ja valita oikeat vientitoimenpiteet.
– Tärkein resepti on siinä, että yritys on ylpeä tuotteestaan ja uskoo siihen. Lisäksi on oltava rohkeutta rajata kohderyhmä ja erottua olemalla jotain, mitä vastaavaa ei vielä ole markkinoilla ja mikä huomataan.
Samaa viestiä vahvistaa myös yrityksiä sparraava Folk Finlandin strategi Tommi Laiho. Laiho tuumaa, että parhaimmillaan erilaistuminen voidaan tiivistää yhteen ainoaan asiaan.
– Usein halutaan kertoa tuotteesta kaikki, joten yksinkertaistaminen on mahdotonta. On hienoa huomata, että Suomessa on kunnianhimoisia yrityksiä, jotka ovat valmiit räätälöimään tuotteitaan ja viemään niitä maailmalle. Maailmalla kilpailu on kovaa. Siellä ei voi myydä jotain, mitä markkinat jo ovat täynnä. Pitää tarjota jotain omaperäisempää.
Yhdessä maailmalle
SUVI ry kutsuu kansainvälisistä markkinoista kiinnostuneita elintarvikevalmistajia sparraamaan tuotteidensa vientivalmiutta ja tarjoomaa yhdessä. Seuraavan kerran kokoonnutaan syyskuussa Tampereella Messu- ja urheilukeskuksessa. Tapahtumaan kutsutaan alan toimijoita laajasti mukaan. Luvassa on suuremman mittaluokan tapahtuma ruokaviennin edistämiseksi.
Suosittelemme artikkelia

Suomi-Saksa-brändiyhteistyötä leipomoalalla

Tuttu, mutta tuntematon Saksa
Kumppanisisältö: Go On

Maukasta yhteistyötä henkilöstökumppanuudella

Kustannuskriisistä huolimatta elintarvikevienti piti pintansa

Elintarvikevienti ylittää ensimmäistä kertaa 2 miljardia euroa
