Kaupan ruokahävikki painui alle prosenttiin
Kauppa on mukana puolittamassa ruokahävikkiä vuoteen 2030 mennessä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Vuonna 2023 päivittäistavarakaupan myymälöiden läpi virtaavista elintarvikkeista ruokahävikiksi päätyi enää noin 0,9 prosenttia. Vuonna 2018 hävikin osuus oli vielä 1,6 prosenttia.
Parhaillaan vietettävän Hävikkiviikon tavoitteena on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Päivittäistavarakaupan myymälöissä ruokahävikin väheneminen on jatkunut tasaisesti vuosi vuodelta. Luonnonvarakeskuksen (Luke) laskelmien mukaan vuonna 2023 ruokahävikiksi päätyi kaupan yrityksissä noin 0,9 prosenttia elintarvikkeista.
– Merkittävin hävikin vähenemä vuosien 2018–2023 aikana on tapahtunut tuoreiden leipä- ja leipomotuotteiden kohdalla, lähes 1,9 prosenttia. Määrällisesti tämä tarkoittaa lähes seitsemän miljoonan leipäkilon pelastamista hävikiltä, kertoo tutkija Inkeri Riipi Lukesta. Toiseksi eniten hävikkiä on pystytty vähentämään vihannes-, juures- ja hedelmätuotteissa, 1,6 prosenttia, eli lähes viisi miljoonaa kiloa.
Päivittäistavarakaupan yritykset tekevät järjestelmällistä työtä ruokahävikin vähentämiseksi. Toimivat ennuste- ja tilausjärjestelmät ja hyvä menekinhallinta ovat ensisijaisia tapoja estää hävikkiä. Kuluttajalle näkyvämpiä ovat punalappujen lisäksi muun muassa erilaiset aamu- ja ilta-alennukset sekä hävikkihyllyt ja -laatikot – uusia tuoteinnovaatioita unohtamatta.
Jos vuoden 2023 ruokahävikkilukua (0,9 %) vertaa vuoden 2018 lukuun (1,6 %), on Suomen päivittäistavarakauppa jo lähes YK:n vuoteen 2030 asettamassa ruokahävikin puolittamistavoitteessa. Kauppa osallistuu elintarvikealan ruokahävikkitiekartan toteuttamiseen ja kannustaa myös kuluttajia kiinnittämään edelleen huomiota kotitalouksissa syntyvään hävikkiin.
– Määrätietoinen ja tavoitteellinen ruokahävikin vastainen työ on tuottanut kaupan yrityksille ja niiden asiakkaille huomattavia säästöjä. Alkutuotannossa ja elintarviketeollisuudessa tehdyt panostukset eivät ole menneet hukkaan, vaan elintarvikkeet on välitetty kuluttajalle tuoreina ja hyvälaatuisina, eikä luontoa ole rasitettu turhaan, johtaja Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry:stä sanoo.