Uutisia

Ajantasainen markkinatieto avaa vientimahdollisuuksia

MarketWise -hanke osoitti, että viennin kasvattaminen vaatii ajantasaista markkinatietoa. Vuosina 2018–2020 toteutettu hanke antoi elintarvikealan pk-yrityksille varmuutta kansainvälistymiseen.

Vientimahdollisuuksia avaavan markkinatiedon äärelle pääsy on kriittinen tekijä elintarvikealan pk-yritysten kansainvälistymisessä. Koronarajoituksista huolimatta yritysten pitää hankkia markkinatietoa pysyäkseen ajan tasalla vientimarkkinoiden kulutuskäyttäytymisen muutoksista.

− Markkinaseurantaa pystyy tekemään alan uutislähteitä ja markkinatutkimuksia seuraamalla sekä kuuntelemalla maahantuojien kuulumisia. Verkkokauppojen tarjontaa on hyvä seurata, online-messuja unohtamatta. Kauppavierailut, messut ja erilaiset fact finding -matkat ovat myös hyödyllisiä sitten, kun taas pääsee matkustamaan, Fennopromon kansainvälisistä suhteista vastaava strategiajohtaja Jukka-Pekka Inkinen.

MarketWise -hankkeeseen osallistuneen, härkäpaputuotteita valmistavan Karviaisten tilan markkinoinnista vastaava Katriina Klinckowström kertoo yrityksen ottavan ensimmäisiä askeleitaan vientikaupassa hankkeesta saadun markkinatiedon ja kannustuksen ansiosta. Karviaisten tila pyrkii saamaan tuotteitaan myyntiin Amazoniin.

− Hankkeeseen osallistumisen ansiosta varmuus kasvoi ja kynnys ottaa yhteyttä muihin yrityksiin yhteistyön tekemiseksi madaltui. Nyt meillä on kolmen yrityksen ryhmä, jossa viemme yhdessä Amazon-asiaa eteenpäin.

Lisätietoja:

marketwise.fi

Facebook: @marketwiseproject

YouTube: MarketWise