
Laaja tarjonta lisää vegaaniruuan menekkiä
UniCafen myymistä annoksista puolet on vegaanisia. Avain kysynnän kasvuun on toimijoiden mukaan laaja ja monipuolinen tarjonta.
Helsingissä toimiva opiskelijaravintolayritys on onnistunut siinä, mihin moni ei vielä pysty: toukokuussa 2025 sen myymistä aterioista peräti 49,1 prosenttia oli vegaanisia. UniCafella on 18 ravintolaa ja päivittäin 10–11 000 asiakasta.
UniCafe on osa Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistamaa Ylva-konsernia. Ylioppilaskunnan tavoitteena on Pariisin sopimuksen mukainen 1,5 asteen lämpenemiseen mahtuva liiketoiminta, ja kasvipohjaiset ruuat ovat osa ilmastotyötä. Mallina on WWF:n lanseeraama planetaarinen ruokavalio, jonka mukaan lounasannoksen päästöt saavat olla enintään 0,5 kg hiilidioksidiekvivalenttia.
Liiketoimintajohtaja Anne Immonenkertoo, että vegaanista ruokaa on ollut kaikissa ravintoloissa tarjolla joka päivä jo vuosien ajan. Aiemmin UniCafeiden tavoitteena oli kasvattaa sekä kasvis- että vegaaniruokien määrää. Kasvisruokatavoitteesta luovuttiin,...
Jäsenenä voit lukea tämänkin artikkelin digilehdestä!
Liity jäseneksiSuosittelemme artikkelia

Kestävää terveyttä ruuasta – uudet kansalliset ravitsemussuositukset 2024

Tutkimus: Voiko lounasruokailijaa tuupata vegevaihtoehtoon?

Hinta, helppous ja yksilöllisyys näkyvät ruokaostoksilla – sekaruokavalio on palannut lautasille
Kumppanisisältö: Go On

Maukasta yhteistyötä henkilöstökumppanuudella

Tutkimus: nuorten aikuisten alkoholinkäyttö on vähentynyt, mutta juhlissa koetaan silti painetta juoda
