Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK

Tuuppaus vauhditti kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä

VTT ja S-ryhmä selvittivät ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi. Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen. Kokeilun aikana kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua.

Luontojalanjälkilaskenta tarkentuu – S-ryhmä laski valmisruokien luontojalanjäljen

Luontovaikutukset puhuttivat, kun maailman maat kokoontuivat vastikään YK:n luontokokoukseen neuvottelemaan luontotavoitteista ja seurannasta. Luontojalanjälkimittarin odotetaan valtavirtaistuvan myös yritysmaailmassa. S-ryhmä ja Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat koeponnistaneet luontojalanjälkilaskentaa myös yksittäisten tuotteiden tasolle selvittämällä Kotimaista-tuotesarjan valmisruokien luontovaikutuksia.

S-ryhmä käynnisti hankkeen luonnon monimuotoisuuden lisäämiseksi banaaniviljelmillä Costa Ricassa

Suomalaisten suosikkihedelmän viljely vaikuttaa tropiikin alueen luonnon monimuotoisuuteen. S-ryhmän ja Chiquitan hankkeessa istutetaan ekologinen käytävä banaaniviljelmien ympärille Costa Ricassa yhdessä paikallisten maanomistajien kanssa. Tavoitteena on parantaa alueen luonnon monimuotoisuutta sekä kasvien ja eläinten elinolosuhteita yhdistämällä sademetsiä yhtenäiseksi verkostoksi.

Ruoan kotimaisuudesta ei tingitä tiukkoinakaan aikoina – ostoskoriin kirivät nyt kotimaiset oma merkki -tuotteet

Kotimainen ruoka on pitänyt pintansa hintapaineista huolimatta: S-ryhmän myymästä ruoasta yhä noin 80 % on kotimaassa valmistettua. Viime aikoina suosiotaan ovat kasvattaneet etenkin kotimaiset ja hinta-laatu-suhteeltaan houkuttelevat oma merkki -tuotteet. Hitiksi on noussut kymmenen vuotta täyttävä S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja.

Erikan pakastekeksitaikina on uusi Suomalainen menestysresepti – rakas resepti vuosien takaa tulee nyt kaiken kansan saataville

Loppuun asti jännittävä finaali huipentui kilpailun historian nuorimman finalistin, Erika Poussan, voittoon tiistai-iltana. Voitto löi toisenkin ennätyksen, sillä voittaja on ensimmäistä kertaa makea tuote. Pakasteesta löytyviä Bakerikan keksitaikinamakuja Salted Chocolate Chip ja Peanut Butter Chocolate Chip pääsee kokeilemaan heti keskiviikkona 24.1., kun tuotteita saa S-ryhmän ruokakaupoista kautta maan.